Belgrat Köyü- Çiftlikköy- Kalfaköy

February 17, 2024
February 2024

near Belgrat, İstanbul (Türkiye)

17 Şubat Cumartesi günü GREENTREK grubu ile müşterek etkinliğimiz olan Çatalca ilçesi 3 köy, 3 antik su kemeri, 1 şelale doğa yürüyüşü tertip ettik.
Muazzam bir etkinlik oldu. Çok keyif aldım.
Yürüyüş öyküsüne geçmeden bugün etkinlik grubunu oluşturan tüm katılımcı arkadaşlarımıza helal olsun diyorum. Meteoroloji her ne kadar yağış yok dese de kesintisiz 5 saatlik hafif ama istikrarlı yağışa, ıslak ve kaygan zemine, su kemerlerine inen dere yatağı yokuşlarına iniş-çıkışlarına ve şelaleye ulaşmamızı sağlayan kısa mesafeli dere yatağındaki zorluklara aldırış etmeden kararlı, azimli ve başarma içgüdüsüne bağlı pozitif enerjileri için kocaman alkışlar sunuyorum. Müthiştiniz arkadaşlar....
18 kişilik yürüyüş grubumuz katılımcı arkadaşlarımız olan Tahir Kose Bey, İsrafil ağabeyimiz, Sebahattin Büyükkeskin Bey, Fahri beyin özel araçlarını cömertçe müşterek kullanıma açmaları naifliği ile toplanarak Belgrat köyüne saat 11:00 sıralarında geldik.
Bu köy 1877-1878 Osmanlı-Rus savaşında Bulgaristanın kuzeydoğu sahası olan Deliorman bölgesinin razgrad, Şumen ve eskicuma kentlerinden göç etmiş vatandaşlarımız yaşıyor. Köy henüz vahşi emlakçı hoyratlığına maruz kalmamış. Bunda en büyük etken köyden işlek bir yol geçmemesi. Geçmesin zaten. bari bu köy geleneksel olarak devam etsin. Çaylarımızı içerken hazırlıklarımız ve brifingimiz derken saat 11:20'de hareketimiz başladı. Yürüyüş planımız 2 etaplı idi. İlk etap 3 dereyatağı keserek 2 antik su kemeri ve şelale görmekti. Toplam 11 km lik bir rota tasarlasakta 3 dere yatağı kesmemiz hızımızı düşüreceğini öngörmüştük. Ayrıca Talasgerme2den Karagöl şelalesine ulaşmak için antik su kanalından gitmemizde hızımızı keseceği mutlaktı. Zira antik su yolu zeminde biriken su ile başta böğürtlen ve sarmaşık diken olamk üzere püren çalılıkları ile dolu olacağını tahmin ediyorduk. Bu handikapları arkadaşlarımıza gerek sosyal medyadan gerekse de aksiyonun olacağı günün sabahında brifingde Orhan Büyükbaş Hocam ile altını çizerek ilk hedefimiz olan Ortagerme'ye doğru ilerlemeye başladık. İlerleme karakterimiz ortagermenin inşa edildiği dereyi bir kez aşıp, derenin doğu yamacındaki ormaniçi yoldan rakım alarak yürümek idi. Bu kısmı ortagerme'ye iniş anına kadar sıfır sorun ile aştık. ortagerme derin bir vadi üzerine kurulu. ani bir rakım düşüşü ile 1700 yıllık erken bizans geç roma eseri olan antik yapıyı tam manası ile görebilecektik. yanımızda getirdiğimiz halatı bir ağaca sabitleyerek grubu dereyatağına indirdik. Çok bilinmeyen ve insan etkisinin minimize olduğu bu eşsiz tarihi mirası 20 dakikalık bir mola ile görselledikten sonra yine halat ile çıkış yaptık.
İkinci hedefimiz olan bu su kemeri ile entegre olan Talasgerme'ye doğru ilerleyişimiz devam etti. yaklaşık yarım saatlik bir yürüyüş ile Talasgerme'ye ulaştık. Bu kemer Orta germeye nazaran daha az derin ve eğimli bir vadi üzerinde kurulu. Halat olmaksızın grup başarı ile dereyatağına indi. Talas germe yine her zamanki gibi muhteşem manzaralar sundu bize. Müthiş bir kemer. Tek kemer ve 2 göz olmasına rağmen kot farkını dengelemek üzere üzerine inşa edilmiş olan su yükseltme deposu muhteşemliğinin kaynağı. 4.YY mühendislik harikası bir eser.
Burada yarım saate yakın görsel alma molası verdikten sonra gerek bu etabın gerekse de genel olarak etkinliğimizin en zor kısmı olacağını tahmin ettiğimiz karagöl şelalesine ulaşma yürüyüşüne geçtik. Daha önceden bu bölgede keşiflerimde buradan geçiş tecrübesini yaşamış olduğumdan psikolojik ve fizyolojik olarak hazırdım. gruptaki arkadaşlarımızda hazırdı. Ancak yine de konforları için bağ budama makası ile dikenleri budayarak ilerledik. Bizi karagöl'e ulaştıracak tek geçiş bu antik su kanalı idi. Bu kısmı arkadaşlarımızın sabrı, azmi ve başarma arzusu ile geçtikten sonra karagöl şelalesine 200 metre yaklaştık. dere mevsim itibarı ile işrahlı idi. şelaleyi görmek için dere yatağından yürümek zorunda idi. grubumuzun kahramanları bu kısmı da başarı ile geçti ve karagöl şelalesine ulaştık. Şelale muhteşem bir iştahla akıyor ve bir saçak şelale için verebilecek en güzel fotoları sundu bize: Bu arada yağış balaşmıştı. Ancak ıslanmak bizim keyfimizi bozmadı. Çiftlikköye doğru ormaniçi yol ve patikalardan devam etti. Saat 15:30'da Çiftlikköy meydanına ulaştık. Burada yarım saatlik yemek molası verdik.
Çiftlikköy 1924'e kadar tamamıyla Rum köyü idi. 1924 mübadelesi ile Selanik'in doğu bölgesindeki kırsal alandan göçmenlerimiz mukim olmuş. 2500'ü aşan nüfusu ile aklabalık bir köy. 2008 yılındaki büyükşehir yasası değişikliği ile yerel belediye lağv edilmiştir. Köyde rumlara ait çok az eser kalmıştır. sadece meydandaki ulu çınarın altındaki çift başlı bizans kabartmalı çeşme ile 1-2 kagir ev kalmış. Görsellerini sundum. Saat 16:00'da toplandık. Arkadaşlarımızın durumunu kontrol ettik ve 3 arkadaşımız bizden bu kadar dedi ve ikinci etaba dahil olmayacaklarını söylediler. İkinci etaba mevcut 15 kişi olarak devam ettik. 14 km'lik bir etaptı bu. Hızlanmamız şarttı. Bu zorunluluğu arkadaşlarımıza tebliğ ederek hemen başladık. Sorunsuz giderken bir dere geçişimize engel oldu. daha önce aştığımız dereler gibi sığ değildi. Derinlik kasık üstü, debi ise hızlıydı. Neyse ki tarla üzerine yeni inşa edilen bir meskenin dere üzerinde kurulmuş olan yaya geçişine munhasır köprüden geçerek bu engeli de aştık. hava kararmadan Kumarlıgerme ve bu kemere ait çeşitli antik su kanalı kalıntılarını gördük. hava karardıktan 20 dakika sonra köye ulaştık. Sonlara doğru Orhan Büyükbaş hocam ile haritada kısa durum muhakemesi yaparak anlık rota tayinleri çıkartarak rotamızı kısalttık. bazılarımızda 23 bazılarımızda 24 km'yi gösteren verilerle Yürüyüşümüz Kalfaköy'de bitti. Bu köyde çok eski bir yerleşimdir. Nakkaş köy gibi 14 YY'da Anadolu'dan getirilen yörükler kurmuştur. Osmanlı'nın gelişi ile buralara iskan ettirilmiş köylerin halkına Trakya'da gacal deniyor.
Ayaklarımız su, ayakkabılarımız çamur, yer yer üzerimiz ıslansa da yüzümüzde gülümseme ve gözlerimizde de keyif, yüreklerimizde ise başarma duygusuna bağlı mutluluk vardı. Belgrat köyündeki özel araçlarımızı getirmek üzere araç sahibi arkadaşlarımız bu köyde bıraktığımız bir araç ile gittiler. kalan bizlerde sıcacık sobanın etrafında üzerlerimizi değiştirerek demli enfes çaylarımızı yudumladık.
Rota içerik olarak çok zengin. Ancak kondisyon şart. Ayrıca böyle havalarda halat ve bazı zor geçişlerde bağ budama makası olmazsa olmaz ilkeler. Yaz mevsiminde rotanın Talasgerme-karagöl şelalesini kesinlikle önermiyoruz. Çünkü bu kısım antik bir su kanalından geçiş veriyor. Bu kanal zeminde biriken sulardan ötürü maki bitki örtüsüne benzer bir yaşam formatı oluşturmuş. kış mevsiminde yapraklarını dökmesinden ve yeni filizler vermemesinden dolayı kondisyonu iyi ve bu tür bitki örtüsünde yürümeye alışkın kişilerle geçiş yapmak yine olmazsa olmaz prensip.
benim veri sağlayıcı programım 23 km gösterse de bazı arkadaşlarda bu değer 24 km idi. Bizde bu değeri 23-24 km olarak kayıt altına aldık. Ancak yer yer çamurlu, dik iniş ve çıkışlı dere yataklarından geçiş ile yine yer yer kaygan zeminlerdeki kusursuz başarılı yürüyüş için sarf ettiğimiz enerjiyi de eklerseniz "hissedilir km" 30+ km'dir desem abartmam..
Bugünkü etkinliğe katılan kahramanları saygıyla selamlıyorum.