BELGIUM - walk from Dinant to Houyet

Photo ofBELGIUM - walk from Dinant to Houyet Photo ofBELGIUM - walk from Dinant to Houyet Photo ofBELGIUM - walk from Dinant to Houyet

October 21, 2017
September 2017

near Dinant, Wallonia (Belgique)

One way walk from Dinant towards Houyet.
This trails is following the GR126 but in Anseremme (after 3km), I followed the river Lesse.
In Furfooz, I visited the Réserve Naturel.
In Houyet, I took the train back to Dinant. Please check the time table (nmbs.be) because the L train from Libramont to Namur rides every 2 hours. In 2017, there is also a P train.
In Houyet I was right on time to catch the train at 16:12.
Please note that there is almost no GSM coverage along the Lesse.
Check the video here https://vimeo.com/239243260 or click the icon. Dutch spoken, subtitled in French.

• Photo of Rondom Bommel
    Rondom Bommel Aug 21, 2022

Schitterende route met veel afwisseling. Ik heb ‘m hardgelopen, maar kan me voorstellen dat ie op de mtb ook erg leuk is.

Een paar opmerkingen die de wandelaar kunnen helpen:
    • Bij km 4 zie je een verbodsbord langs het pad. Het zou een privéweg zijn, maar ik had niet de indruk dat je hier over iemands terrein liep. In elk geval geen huizen in de buurt.
    • Vergeet rond km 11 niet om te kijken nadat je de brug over het spoor bent gepasseerd. Je hebt hier een fantastisch uitzicht op het kasteel van Walzin!
    • Bij 11,8 km kun je natte voeten halen door de Lesse over te steken. Je kunt ook ‘m ook via een smal stukje langs het spoorviaduct oversteken (zag ik te laat 😑). Even omhoog klimmen en weer naar beneden.
    • Iets voorbij km 15 kom je bij de ingang van Parc de Furfooz, een natuurreservaat met grotten en resten van een Romeins fort. Let op: er wordt hier een beperkt aantal met mensen per dag toegelaten. Mocht de entree gesloten zijn dan vermoed ik dat je kunt omlopen via Rue du Camp Romain, maar dat weet ik niet 100% zeker.
    • Vanaf km 16 is de route eenvoudig maar zeker niet minder mooi! Je houdt gewoon de Lesse aan je rechterhand.