Begues. De Can Sadurní al Pla de l'Alzina

Photo ofBegues. De Can Sadurní al Pla de l'Alzina Photo ofBegues. De Can Sadurní al Pla de l'Alzina Photo ofBegues. De Can Sadurní al Pla de l'Alzina

March 29, 2024
March 2024

near Begues, Catalunya (España)

El recorregut comença a la Masia de Can Sadurní. Allà podeu trobar un restaurant, El Celler d’en Sadurní, on podeu encarregar el dinar. Això si, només obre festius i caps de setmana.
El primer lloc on s’arriba és a Cal Jepet, una antiga masia avui en runes. Segueix per darrera del complex esportiu de Begues fins agafat un petit corriol que porta al Barri Barreres. Des d’allà, passant per la part més alta del Barri de Bon Solei, arribem a la Casota i desprès a l’Alzina.
Rodegem la plana de l'Alzina. A finals de març estan els cireres finalizant la seva florida i els presseguers començant. Tornem a passar per l'Alzina i la Casota, però girem per passar per Bon Solei.
Tornem a Can Sadurní primer entre vinyes i desprès per un petit corriol paral·lel a la riera d e Begues.

PictographRuins Altitude 1,294 ft

És una de les masies més antigues i representatives del poble per la seva proximitat al nucli urbà. Es creu que data del s. XIII. Formada per tres cossos: la casa gran, la petita i can Xiroi. Últim propietari va ser Joan Ragué i Camps (1885-1929). Adquirida per l’Ajuntament, es destina a centre cultural, d’interpretació i informació. Font: Natura Local

Conjunt arquitectònic format per diverses cases que conformen el barri de Cal Barreres. El barri neix al redós de la masia de cal Barreres, a la qual s'hi van anar afegint diverses cases. Data de l'any 1880. Entre totes aquestes cases destaca la que té el número 44 del carrer, que presenta, a la porta d'entrada, l'arc amb muntants i dovelles de pedra vermella i a la dovella central una inscripció on es llegeix "C N 1799". Font: Natura Local

Conjunt arquitectònic de caire rural d'inicis del s. XIX format per tres edificis construïts en fases diferents actualment adossats entre sí. L'edifici principal, anomenat pròpiament "La Casota", és un edifici de planta quadrada, amb planta baixa i pis i teulada de teula àrab amb sostre a doble vessant. A la façana, trobem el rellotge on hi diu : "Jo sense sol – tu sense fe – no som res". Font: Natura Local

L'Alzina és una de les masies més antigues i més importants de Begues. Tot i que la seva implantació esdevé ja al s. XIV, l'aspecte actual és el resultat d'unes reformes del s. XIX, un dels moments de màxima esplendor de la pagesia just abans de l'arribada de la nefasta fil·loxera que va afectar a les vinyes, gairebé sempre en mans de la família Vendrell. La importància del mas s'entreveu veient-ne els annexos a la casa principal, que conserva el volum de les ampliacions del s. XIX. Conserva el barri, pati interior envoltat dels edificis auxiliars i a la quintana, un altre tancat posterior, els corrals, la pallissa i l'era. A la façana hi podem observar un rellotge de sol del s. XIX i un plafó barroc enrajolat amb la imatge de sant Cristòfol. Entre el camí per on passem i la casa, a l'esquerra de la nostra marxa, s'hi poden admirar i abraçar dos immensos pins pinyers, sense cap mena de dubte, emblemes exemplars del lloc en perfecte estat de conservació i magnificència. Font: Natura Local

Les barraques de vinya són cabanes circulars de pedra seca que fins al primer terç del s.XX feien servei. El pagès podia venir a treballar a les feixes de vinya i deixar dins el menjar o d’altres pertinences. Els estris no calia dur-los cada dia a casa i també es guardaven aquí. Si calia fer nit al camp, es podia dormir a dins, igual que es feia la migdiada els calorosos dies d’estiu. Servia d’aixopluc els dies de pluja. La coberta o sostre, es feia per apropament de filades de pedres i al final se solia rematar amb una llosa. Tota ella es cobria de terra i s’hi plantaven lliris o altres plantes per què fixessin la terra. Pels voltants, potser ara amagat per la vegetació, hi havia una cisterna de recollida d’aigua i un safareig per preparar el sulfat de coure (tractament preventiu per tractar els ceps contra el míldiu (fong)). Font: Natura Local

Seguim per un petit corriol paral·lel a la riera de Begues i per darrera de les cases de Can Sadurní