Beekhuizen-Zijpenberg 10 km

November 11, 2016
October 2016

near Rozendaal, Gelderland (Nederland)

Deze afwisselende wandeling biedt sprengen, een beekdal, een landgoed, heuvels, golvende heidevelden, een uitzichttoren en mooie bossen. De eerste 4 km volgt de Natuurmonumenten wandelroute “Beekhuizen Keienberg” in omgekeerde richting (https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebied/nationaal-park-veluwezoom/route/beekhuizen-keienberg-veluwezoom) en volgt dan het beekdal verder omhoog naar de Zijpenberg met een prachtig uitzicht richting Posbank en gaat dan via het Roozendaalsche Veld en de Emma pyramide terug naar het startpunt.
Startpunt is de parkeerplaats aan de Beekhuizenseweg bij buitenplaats Beekhuizen. Je steekt de weg over en volgt dan eerst de Beekhuizense beek heuvelafwaarts. Je komt langs een grote vijver die gevoed wordt door de beek en wat andere sprengen en vervolgt je weg door het bos naar de Keienberg waar zich een artistiek vormgegeven rustplaats bevindt. Je daalt af en beklimt dan de Ossenberg om vervolgens weer af te dalen naar een open plek. Van hier gaat het terug richting startpunt. Je loopt hier een stukje langs de Beekhuizenseweg om de oude locatie van hotel Beekhuizen heen (hier wordt gewerkt en is geen doorgang) en steekt dan de beek weer over en loopt het bos in voor de beklimming van de Zijpenberg. Boven heb je een mooi uitzichtspunt richting de Posbank. Je steekt de weg weer over en loopt dan richting Roozendaalsche Veld, een mooie heide met uitzicht op het Roozendaalsche Zand. Je loopt het bos weer in, een klein stukje over een fietspad, en vervolgens volg je een oude smalle laan in het bos naar de Emma pyramide. Deze ‘pyramide’ is een uitzichttoren waarbij je net over het bos kunt uitkijken en ook Arnhem te zien is. Van de pyramide is het nog een klein stukje naar het begin, waarbij je het laatste stukje over de buitenplaats loopt.
Voor Nederlandse begrippen redelijk veel reliëf. Alleen bij het startpunt is horeca te vinden, een café-restaurant bij de ingang van de buitenplaats.

Beekhuizense Beek

Op deze plek stroomt de Beekhuizense beek door een mooie vallei in het bos. Je komt hier op de heen- en de terugweg langs.

Emma pyramide

De Emma pyramide is een uitkijkpunt oorspronkelijk bedoeld om bosbranden te detecteren. Je kunt de uitkijktoren beklimmen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Emmapiramide

PictographSummit Altitude 0 ft

Keienberg

Heuvel in het bos met een kunstwerk/plek om te zitten aan de top.

Laan op gemeentegrens

Vanaf hier loop je tot de Emma pyramide over een kleine laan van bomen door het bos. Deze laan vormt hier de gemeentegrens tussen Roozendaal en Rheden.

Open plek in bos

Open plek in het bos.

PictographSummit Altitude 0 ft

Ossenberg

Heuvel in het bos.

Roozendaalsche Veld

Heideveld

Uitzichtpunt Zijpenberg

Mooi uitzichtpunt richting de Posbank.

PictographLake Altitude 0 ft

Vijver landgoed Beekhuizen

Vijver op het landgoed Beekhuizen.

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Waterval

Op dit punt bevindt zich een kunstmatige waterval waar het water van een spreng in de vijver loopt.

• t.beemer Sep 19, 2018

Mooie afwisselende route.
    Jammer dat een groot deel van de route de honden aangelijnd moeten zijn

• Photo of SFMi
    SFMi Dec 28, 2019

Heel afwisselend. Bedankt voor het uploaden!

Tjaart Molenkamp Dec 28, 2019

Graag gedaan SFMi. En bedankt voor jullie review, t.beemer en SFMi!

• bjornhij Jan 31, 2021

Mooie route!

Tjaart Molenkamp Jan 31, 2021

Bedankt voor je review, bjornhij! Mooi dat je genoten hebt.

• Franske1 Jun 3, 2021

Mooie wandeling, vooral het stukje langs de beek, wel jammer dat je vooral in het begin vlakbij de weg loopt met het nodige motorfietsenlawaai.

Tjaart Molenkamp Jun 3, 2021

Bedankt Franske1, voor je commentaar en review. De weg is inderdaad populair richting Posbank en dichtbij in het begin.

• Photo of johnbiek
    johnbiek Aug 5, 2021

Prachtige wandeling in zeer mooie omgeving, lekker rustig ook en dat in de vakantie

Tjaart Molenkamp Aug 18, 2021

Dat is nog eens positief commentaar, waarvoor dank, John!