Beekbergerwoud en Beekbergse Beek 4.2 km

Photo ofBeekbergerwoud en Beekbergse Beek 4.2 km Photo ofBeekbergerwoud en Beekbergse Beek 4.2 km Photo ofBeekbergerwoud en Beekbergse Beek 4.2 km

April 17, 2024
February 2024

near Oosterhuizen, Gelderland (Nederland)

Mooie wandeling door nieuw moerasbos op de plek van het voormalige oerwoud (https://nl.wikipedia.org/wiki/Beekbergerwoud) dat in 1871 werd gekapt, en over klompenpaden langs de Beekbergse Beek. Geen horeca onderweg. Waterdicht schoeisel is aanbevolen bij nat weer. In het moerasbos zijn diverse bruggetjes zonder leuning. Bij de start is een parkeerplaats. Het moerasbos is in beheer bij Natuurmonumenten. Onderweg een waterral gehoord in het bos, en twee ijsvogels gezien bij de Beekbergse Beek.
Vanaf de start volg je mooie slingerende paden door het moerasbos, met rietvelden, plassen, onder water staande bospercelen, natte graslanden, en bruggetjes. Na een vrij lange brug volg je korte tijd een pad naar de rand van het bos voor een kijkje, waarna je weer terug keert naar hetzelfde pad, en je weg verder vervolgt over een bruggetje. Na een tijdje verlaat ook dit pad het moerasbos en gaat het verder over grasland. Na een tijdje is er een vertakking naar een nauwelijks zichtbaar pad over grasland richting de Woudweg. Je loopt een stukje langs de Woudweg tot je bij een klompenpad komt over grasland met hier en daar bosjes en ruige percelen. Dit pad volg je over de Woudsloot en een paar overstapjes over prikkeldraad naar de Beekbergse Beek. Deze vrij rechte beek volg je. Hier zag ik ook de ijsvogels. Even verder steek je de beek over bij een klein bruggetje en volg je de beek verder naar de Hanekerweg. Langs de Hanekerweg loop je terug naar de Woudweg. Hier loopt een pad parallel aan de weg en over grasland terug naar de parkeerplaats.

Brug door moerasbos

Bruggetje Beekbergse Beek

Diverse bruggetjes

Diverse bruggetjes volgen elkaar op

Grasland

Hanekerweg

Klompenpad naar Beekbergse Beek

Klompenpad over Woudsloot

Klompenpad richting Woudsloot

Lange brug

Langs Beeksbergse Beek

Langs Woudweg naar parkeerplaats

Langs Woudweg naar parkeerplaats. Een pad loopt parallel aan de weg.

Pad Beekbergerwoud in

Pad door grasland

Pad door grasland. Was vrij nat toen ik er over liep

Pad door moerasbos

Pad naar Hanekerweg

Pad naar Hanekerweg langs Beekbergse Beek

Pad richting Woudweg

Pad richting Woudweg door het moerasbos