Bassenge 15,9 km september 2014

October 3, 2014
October 2014

near Bassenge, Walloon (Belgique)

Met dank aan de website www.originelewandelingen.be voor het leveren van mooie natuurwandelingen. De wagen kunnen we parkeren achter het gemeentehuis en politiebureau van Bassenge (Rue de la Paille 30, 4690 Bassenge). Op de parking staat een insectenhotel met infobord en wanneer we de parking verlaten passeren we een herdenkingsbeeld voor gesneuvelden van beide Wereldoorlogen. We steken de Jeker over en wandelen door een voetgangerstunnel onder een spoorlijn om dan via een smal stuk bos uit het dal te klimmen. Dra komen we boven op de mergelvlakte met weidse uitzichten. Dit landschap gaan we nog enkele keren doorkruisen vandaag. We wandelen verder tussen de velden en een 3,3 km later verlaten we even de route om naar de mooi ingerichte picknickplaats ‘Les Hauts de Froidmont’ te wandelen. Kan evenzeer dienen als alternatief vertrekpunt van de wandeling. Na de infoborden gelezen te hebben, keren we terug op onze stappen en vervolgen we onze weg door velden, langs een mergelgroeve en via een holle weg komen we uit bij een spoorwegbrug. Nadat we deze overgestoken zijn moeten we rechtsaf en begint het avontuurlijkste deel van de wandeling. We banen ons een weg door dichtbegroeid struikgewas op een vrij gevaarlijke helling langs de spoorlijn, misschien is het beter om door de hoger gelegen weide te wandelen. Onze verbazing is dan ook groot dat we op zo’n overwoekerd pad nog een vrij nieuw infobord over het natuurgebied ‘du Coteau du Tunnel’ tegen komen. We vervolgen onze weg stijgend langs één van de talrijke paadjes, na de klim van ongeveer een halve kilometer dalen we terug over enkele tientallen meters, moeten we even tussen twee draden door om dan via dichtbegroeid struikgewas een korte steile klim te maken van enkele meters naar de hoger gelegen weide. Het moeilijke deel van de wandeling ligt nu achter ons. Langs enkele veldwegen bereiken we een verhard fietspad dat we even volgen tot over de Jeker. Enkele rustbanken zijn hier voorhanden. We slaan linksaf en voorbij een draaihekje volgen we de Jeker langs een smal oeverpad. We beginnen geleidelijk terug te stijgen langs enkele huizen, aan een kruisje gaan we rechtsaf en stijgen verder door een holle weg waar we de restanten van mergelgrotten tegenkomen tot we uiteindelijk op een vlakte met mooie vergezichten komen. Langs weiden en velden wandelen we terug richting Bassenge. Eenmaal we door een laatste weide aan een draaihekje komen, gaat het steil bergaf, het laatste deel tot op het asfalt zeer steil zelfs, toch even opletten hier of eventueel een alternatief pad volgen. In het dorp kan je in het volkscafé l’Estaminet terecht om je dorst te laven alvorens huiswaarts te keren. Mooie wandeling met vergezichten over de mergelstreek, in het natuurgebied ‘du Coteau du Tunnel’ is het even wat moeilijker wandelen door het stijgen langs een helling door het dichtbegroeide struikgewas. Bij nat weer zal er meer voorzichtigheid geboden zijn en zullen je wandelschoenen zwaarder aanvoelen door de mergel die eraan kleeft.

bank op het fietspad aan de Jeker

bank

bank en infobord

bank en vuilbak

betonnen bruggetje over de Jeker

PictographProvisioning Altitude 0 ft

café L'Estaminet in Bassenge

draaihekje

draaihekje langs de Jeker

draaihekje op het einde van de weide

kerkje

kruisje

mergelgroeve

Natuurgebied : du Coteau du Tunnel

Het mooiste, maar ook het onherbergzaamste stukje van de wandeling : natuurgebied 'du Coteau du Tunnel'. Het is klimmen door dichtbegroeid struikgewas op een helling langs de spoorlijn.

Photo ofpicknickplaats 'Les Hauts de Froidmont' Photo ofpicknickplaats 'Les Hauts de Froidmont' Photo ofpicknickplaats 'Les Hauts de Froidmont'

picknickplaats 'Les Hauts de Froidmont'

Picknickplaats 'Les Hauts de Froidmont'. Eventueel alternatief vertrekpunt van de wandeling. Talrijke infoborden aanwezig.

parkeerplaats

Parkeergelegenheid achter het gemeentehuis en politiebureau van Bassenge. Rue de la Paille 30, 4690 Bassenge. Er is een insectenhotel opgesteld met infobord en naast het politiebureau staat een herdenkingsbeeld voor gesneuvelden van beide Wereldoorlogen.

voetgangers- / fietserstunnel onder spoorweg

zeer steile afdaling

Voorzichtigheid is hier geboden ! Zeker bij nat weer ! Eventueel een alternatief minder steil pad volgen.

• Photo of waanscauter
    waanscauter Nov 17, 2020

Het was fijn om naar de verre horizon te staren, het grootste deel is boven op de plateau te bewandelen, tussen uitgestrekte velden. Mooi maar weinig afwisseling. Sommige paden waren nu niet zo geschikt: (herfst) zeer modderig en zompig.