Base dels Maquis al Mas Tartàs - Alta Cerdanya

Photo ofBase dels Maquis al Mas Tartàs - Alta Cerdanya Photo ofBase dels Maquis al Mas Tartàs - Alta Cerdanya Photo ofBase dels Maquis al Mas Tartàs - Alta Cerdanya

July 27, 2021
July 2021

near Palau-de-Cerdagne, Occitanie (France)

Palau de Cerdanya - Aparcament a tocar del Càmping Les Aspéres - Pont de Ferro per sobre el Riu Naragó - Camí ben indicat amb senyals grogues - Després de vorejar uns camps, el camí es torna molt ombrejat - Passem dues tanques - Ara toca creuar el riu Naragó per una passera de troncs - Trobem un camí amb una fita a la dreta, seguim per l'esquerra - Pal indicador en un revolt molt pronunciat, seguim per la dreta - Ja s'albira el Mas Tartàs - Arribada al Mas Tartàs. ( Itinerari només d'anada)

El Mas Tartàs, indret de Memòria Històrica. Situat prop d'Osseja i Palau de Cerdanya, a cinc o sis Km. de la frontera, fou comprat el 1946 per l'empresari anarquista Laureano Cerrada per crear un lloc de recolzament i ajuda pels maquis en la seva lluita antifranquista. També fou lloc per emmagatzemar armes i explosius. Al Mas Tartàs, a l'abril de 1947, aprofitant una visita de Franco a la conca minera de l'Alt Llobregat, s'hi va ordir un pla per intentar acabar amb la vida del dictador amb un atentat. Cinquanta guerrillers de diversos grups van travessar la frontera, però el pla va fracassar per la boira i el desconeixement del terreny. Pel Mas Tartàs hi van fer estada o hi van passar maquis com Quico Sabater, Ramon Vila-Caracremada, Mariano Puzo, Rafael Ballester, Joan Busquets, Josep Lluís Facerías, Marcel·lí Massana, entre d'altres. El 1952 la base guerrillera va deixar de ser utilitzada per massa coneguda. Posteriorment es va cremar. Els actuals propietaris l'han reconstruït.