Photo ofBarx - Font de la Drova - PR-CV-60 - Pic Aldaia - Barranc de Manesa - Senda botànica Joan Pellicer Photo ofBarx - Font de la Drova - PR-CV-60 - Pic Aldaia - Barranc de Manesa - Senda botànica Joan Pellicer Photo ofBarx - Font de la Drova - PR-CV-60 - Pic Aldaia - Barranc de Manesa - Senda botànica Joan Pellicer

November 30, 2019
November 2019

•   4.8 2 Reviews

near Barx, Valencia (España)

Barx – Font de la Drova - Alt Aldaia i Barranc de Manesa “Senda Botànica del Surar Joan Pellicer”
Ruta circular que, partint de Barx es dirigeix a la Font de la Drova pel camí de l'Assegador, i seguint el Sender PR-CV 60, ascendim fins a l'Avenc dels Simes i l'Alt d’Adaia (751 m) un entorn natural degradat pels incendis forestals que ha patit per`que encara conserva algun tros únic de bosc mediterrani, l'exponent del qual més significatiu és el Barranc de Manesa per on tornarem a Barx.
L'espectacularitat de l'Avenc dels Simes i de les vistes des del pic Aldaia, als peus del qual es troba la vall de la Drova i enfront, els imponents pics Penyalba (772 m) i Montdúver (843 m), són motius suficients per a realitzar la ruta.
No obstant això, el tram final del recorregut ens ofereix un autèntic regal per als sentits, “La Senda Botànica del Surar Joan Pellicer”, que discorre pel llit del Barranc de Manesa, probablement el millor exemple de bosc mediterrani en la província de València… Senda que porta el nom de l'insigne metge i botànic valencià, Joan Pellicer i Bataller, que va iniciar en els anys huitanta, un vast projecte d'investigació dels sabers populars sobre la flora i la vegetació valencianes.
Cal assenyalar que la Senda Botànica del Surar Joan Pellicer (sender ST-CV-1), és de major longitud, ja que uneix les poblacions de Barx, Pinet i Llutxent.
En la Font de la Drova coincideixen els traçats de les sendes PR-CV 60 i de la senda local no homologada “Ruta Turística de Barx”.
Prenem la senda en direcció Sud i, en uns pocs metres, arribem a “les Basses de la Drova”, antigues basses de reg que daten del segle XVIII.
Immediatament després, el sender PR-CV 60 ascendeix a la dreta, a través d'una estreta senda, per una zona densament poblada de vegetació, en la qual abunda el margalló, el llentiscle, el romer, les argelagues i coscolls entre altres espècies arbustives pròpies del bosc mediterrani.
Durant la pujada, obtenim les primeres vistes directes de la paret de roca calcària de l'Alt dels Caragols i de l'Alt Adaia, que formen un front continu de gran altura, en direcció ES-NO, al llarg de la Vall de la Drova.
Ràpidament, amb molt poc esforç, apleguem al Coll dels Caragols, 506 m, i comprovem que la vegetació cada vegada és més exuberant, format un espés mantell que ens acompanyarà al llarg de tota la ruta.
Deixem arrere el coll i, una mica més endavant, a la dreta, localitzem el “Forat de l’Aire”, un avenc-fractura, amb una profunditat de més de 100 metres, formada per tres boques: la boca principal i més gran es troba al costat del camí.
Continuem guanyant altura suaument i la senda s'endinsa en la Solana dels Reguers, una zona més oberta que finalitza en l'encreuament on trobem una variant del PR-CV 60, ens conduiria fins al poble de Pinet.
En este punt prenem la senda de la dreta i, en el següent encreuament, girem de nou a la dreta, en direcció a l'Avenc Aldaia (Avenc de la Sima).
Durant este tram, localitzem a l'esquerra la pujada a l'Alt Aldaia, que prendrem abans de visitar l'avenc que es troba a uns tres-cents metres, al final d'este tram d'anada i tornada de la senda PR-CV 60.
L'Alt Aldaia (751m), forma un extens i allargat altiplà, en direcció ES-NO, amb una abrupta caiguda vertical per la seua cara NE sobre la Vall de la Drova.
Un esplèndid mirador de la zona, en un entorn completament natural, sense cap construcció.
Les vistes des d'Aldaia són espectaculars: als seus peus la vall de la Drova i amb el municipi de Barx al NO i enfront els imponents pics Penyalba (772 m) i Montdúver (843 m).
Tornem sobre els nostres passos i descendim del pic Aldaia i ens dirigim per una senda molt ben definida sense possibilitat de pèrdua a visitar l’avenc Aldaia que està situat en el Pla dels Avencs, és una enorme cavitat delimitada per parets de roca calcària, que formen una "boca" de 30x14 metres, colonitzada per la vegetació; la seua profunditat és de 138 m, es troba rodejada d’una tanca metàl·lica per impedir l'accés perquè és un lloc protegit per ser habitat d’una colònia de rates penades.
Tornem enrere i seguim avançant pel sender PR-CV 60, per la zona coneguda com el Clot de la Neu, hi ha dos ventisquers en els quals s'emmagatzemava i conservava la neu transformada en gel, per a la seua posterior comercialització per les poblacions de la zona i, especialment en Gandia.
Estos ventsiquers, es construïen aprofitant les depressions naturals del terreny, les parets dels quals es reforçaven amb murs de pedra; en l'actualitat els murs es troben parcialment derruïts i la vegetació ha colonitzat l'interior.
Este tram de sender finalitza en el Pla de Garbuller on està la capçalera del Barranc de Manesa, magnífic exemple de flora mediterrània ben conservada.
No és d'estranyar que este tram forme part de la “Senda Botànica del Surar Joan Pellicer”, denominada així en honor a l'insigne metge i botànic valencià, ja que en un traçat de tot just dos quilòmetres, concentra els exemplars més representatius del bosc mediterrani.
Al llarg del barranc, per una zona densament espessa per la vegetació, podem contemplar exemplars aïllats de sureres (Quercus suber), dels quals s'extreia el suro, algunes d'elles monumentals.
Finalment, el barranc desemboca en una pista pavimentada, als afores de Barx al costat de la Font de la Benita i prop de l'espectacular nevera recentment restaurada, que passem a admirar.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració de la seua utilitat.

==================================================================

Barx, Alto de Aldaya y Barranco de Manesa “Senda Botánica del Surar Joan Pellicer”
Ruta circular que, partiendo de Barx se dirige a la Fuente de la Drova por el camino del Asegador, y siguiendo el Sendero PR-CV 60, asciende hasta el Avenc de les Simes y el Alto de Adaia (751 m) un entorno excepcional y único de bosque mediterráneo, cuyo exponente más significativo es el Barranco de Manesa por donde se realiza la vuelta.
La espectacularidad de la Sima Aldaia y de las vistas desde el pico Aldaya, a cuyos pies se encuentra el valle de la Drova y enfrente los imponentes picos Peñalba (772 m) y Montdúver (843 m), serían motivos más que suficientes para realizar esta ruta.
Sin embargo, el tramo final del recorrido nos depara un auténtico regalo para los sentidos, “La Senda Botánica del Surar Joan Pellicer”, que discurre por el lecho del Barranco de Manesa, probablemente el mejor ejemplo de bosque mediterráneo en tierras valencianas… Senda que debe su nombre al insigne médico y botánico valenciano, Joan Pellicer i Bataller, que inició en los años ochenta, un vasto proyecto de investigación de los saberes populares sobre la flora y la vegetación valencianas.
Hay que señalar que la Senda Botánica del Surar Joan Pellicer (sendero ST-CV-1), es de mayor longitud, ya que une las poblaciones de Barx, Pinet y Lutxent.
En la Fuente de la Drova coinciden los trazados de los senderos PR-CV 60 y del sendero local no homologado “Ruta Turística de Barx”.
Tomamos el sendero en dirección SE y, en unos pocos metros, alcanzamos “Les Basses de la Drova”, antiguas balsa de riego que datan del siglo XVIII.
Inmediatamente después, el sendero PR-CV 60 asciende a la derecha, a través de una estrecha senda, por una zona densamente poblada de vegetación, en la que abunda el palmito, el lentisco, el romero, las aliagas y otras especies arbustivas propias del bosque mediterráneo.
Durante la subida, obtenemos las primeras vistas directas de la pared de roca caliza del Alto de los Caracoles y del Alto de Adaya, que forman un frente continuo de gran altura, en dirección SE-NO, a lo largo del Valle de la Drova.
Rápidamente, con muy poco esfuerzo, alcanzamos el Collado de los Caracoles, 506 m, y comprobamos que la vegetación cada vez es más exuberante, formado un tupido manto que nos acompañará a lo largo de toda la ruta.
Dejamos atrás el collado y, un poco más adelante, a la derecha, localizamos el “Forat de l’Aire”, una sima-fractura, con una profundidad de más de 100 metros, formada por tres bocas: la boca principal y más grande se encuentra junto al camino.
Seguimos ganando cota suavemente y el sendero se adentra en la Solana dels Reguers, por una zona más abierta, que finaliza en el cruce donde encontramos la variante I del PR-CV 60, nos conduciría hasta Pinet.
En este punto tomamos la senda de la derecha y, en el siguiente cruce, giramos de nuevo a la derecha, en dirección a la Sima Aldaya (Avenc de la Sima).
Durante este tramo, localizamos a la izquierda la subida al Alto de Aldaya, que tomaremos después, una vez que hayamos visitado la sima que se encuentra a unos trescientos metros, al final de este tramo de ida y vuelta del sendero PR-CV 60.
La Sima Aldaya, situada en el Llano de las Simas, es una enorme cavidad delimitada por paredes de roca caliza, que forman una "boca" de 30x14 metros, colonizada por la vegetación; su profundidad es de 138 m
Volvemos sobre nuestros pasos y acometemos el tramo de subida al Alto Aldaya que, aunque discurre en perpendicular a las curvas de nivel, no requiere de gran esfuerzo y es relativamente fácil.
El Alto Aldaya (751m), forma una extensa y alargada meseta, en dirección SE-NO, con una abrupta caída vertical por su cara NE sobre el Valle de la Drova.
Un espléndido mirador de la zona, en un entono completamente natural, sin ninguna construcción.
Las vistas desde Aldaya son espectaculares: a sus pies el valle de la Drova y con el municipio de Barx al NO y enfrente los imponentes picos Peñalba (772 m) y Montdúver (843 m).
Descendemos del pico Aldaya y nos dirigimos en dirección NO, siguiendo el trazado del PR-CV 60, por una senda muy bien definida sin posibilidad de pérdida.
En esta zona, conocida como el Clot de la Neu, hay dos ventisqueros en los que se almacenaba y conservaba la nieve, transformada en hielo, para su posterior comercialización en verano por las poblaciones de la zona y, en especial en la localidad de Gandía.
Estos ventisqueros, se construían aprovechando las depresiones naturales del terreno, cuyas paredes se reforzaban con muros de piedra; en la actualidad estos muros se encuentran parcialmente derruidos y la vegetación ha colonizado el interior.
Este tramo del sendero finaliza en el Llano de Garbuller donde está la cabecera del Barranco de Manesa, magnífico ejemplo de flora mediterránea bien conservada.
No es de extrañar que este tramo forme parte de la “Senda Botánica dels Surars Joan Pellicer”, denominada así en honor al insigne médico y botánico valenciano, ya que en un trazado de apenas dos kilómetros, concentra los ejemplares más representativos del bosque mediterráneo.
A lo largo del barranco, por una zona densamente tupida por la vegetación, podemos contemplar ejemplares aislados de alcornoques (Quercus suber), de los que se extraía el corcho (suro), algunos de ellos monumentales.
Finalmente, el barranco desemboca en una pista pavimentada, en las afueras de Barx cerca de la espectacular nevera recientemente restaurada, por la que pasamos a admirar.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si usas el track, te agradecería que hicieras una valoración sobre su utilidad.

Font de la Drova

Dreta

• Photo of Pilar3,14
    Pilar3,14 Jan 30, 2022

Ruta muy sencilla de seguir y con indicaciones claras para iniciados súper bien explicada.

• Photo of elmestrecalleu
    elmestrecalleu Feb 19, 2022

Maravillosa ruta y el track muy bien detallado y fácil de seguir