Barvaux - Durbuy - Weris

December 12, 2014
November 2014

near Barvaux, Walloon (Belgique)

Op 11 november 2014 trokken we naar het Ardense toeristenstadje Barvaux. De Dagstappersgids ("Ardennen deel 1" van Grote Routepaden en Julien van Remoortere) beschrijft hier een tocht met een westelijke en daarna een oostelijke lus vanuit Barvaux.
We besluiten om de volgorde van de lussen aan de tijd van het jaar aan te passen en eerst de westelijke lus langs de Ourthe te bewandelen en na onze (late) middagpauze in Barvaux de oostelijke lus aan te vatten: deze laatste laat zich immers gemakkelijker inkorten zodat we de tocht niet in de reeds vroeg invallende duisternis zouden moeten eindigen.
Onze track volgt dus eerst de beschrijving in de dagstappersgids van referentiepunt 9 tot 16 en pas daarna de beschrijving van punt 1 naar 8, waarbij we deze lus uit tijdsgebrek als volgt inkorten: na het stijgende kalkstenen pad kom je uit het bos en wandelt door een tamelijk open en vrij vlak weidelandschap. Je stapt onder een hoogspanningslijn door en 230m verder, op een splitsing van veldwegen, gaan we niet rechtdoor maar verlaten de GR en slaan rechtsaf.
Deze veldweg door de weiden brengt ons na ruim 1km naar de Dolmen de Wéris, waarmee we de dagstapper met 4km inkorten. Aan de Dolmen, dat is referentiepunt 6 in de dagstapper, pikken we de daarin beschreven route weer op.
Voor de gedetailleerde beschrijving van de rest van de wandeling verwijs ik dan ook naar de tekst in deze onvolprezen dagstappersgids.
(PS: De genummerde waypoints in deze track zijn de referentiepunten uit de Dagstapper, de andere waypoints zijn de locaties van de bijgaande foto's).

1 Brug over de Ourthe

13 Roche aux Corbeaux

Roche aux Corbeaux

14 (Volgens Dagstapper)

Volgens de coordinaten in de dagstappersgids is hier referentiepunt 14. Dat is volgens mij een foutje in de tekst: hier linksaf zal je er ook wel geraken maar de omgeving klopt niet erg met de beschrijving in de gids.

14 Linksaf, Stijgende weg

Hier staat het tweede infobord over hengelen en vissen en is er een stijgende weg naar links. Ook verderop klopt de omgeving met de tekst. Volgens mij is referentiepunt 14 hier en niet 350m verderop (op de UTM coordinaten vermeld in de dagstappersgids)

15 Pyloon

5 St-Walburgakerk

St-Walburgakerk

Rechtsaf (Afkorting)

Hier verlaten we de GR en de tekst van de dagstappersgids en gaan rechtsaf. Volg deze veldweg 1,25 kilometer tot op het kruispunt met de Dolmen de Wéris.

• Photo of nalepop
    nalepop Oct 3, 2016

Lovely easy route, thanks :)

• Anke van de Vliet Jul 27, 2020

Wij zaten in de buurt van Barvaux en hebben de route verdeeld over twee dagen. De route naar Durbuy volgt een vrij toeristisch (fiets)pad, maar is zeker wel de moeite waard. De route naar Weris vond ik persoonlijk leuker, minder druk en net even wat vaker op echt wandelpad.