Βαρνούντας (Κρατερό - Δεσποτικό)

July 10, 2022
July 2022

near Krateró, West Macedonia (Greece)

Η ανάβαση ξεκινάει από την κεντρική πλατεία του Κρατερού. Ακολουθούμε αρχικά τον δρόμο Κρατερού - Φλώρινας και στρίβουμε αριστερά σε δρομάκι πριν από την εκκλησία της Αγίας Κυριακής. Αμέσως μπαίνουμε σε χωματόδρομο που περνάει μπροστά από στάνες και μόλις φτάσουμε σε δεξιά στροφή μπαίνουμε αριστερά σε τρακτερόδρομο. Ακολουθεί κόντρα ανάβαση σε πλαγιά και βγαίνουμε ξανά σε χωματόδρομο. Στρίβουμε δεξιά και σύντομα φτάνουμε σε πλατό σε υψόμετρο 1160μ περίπου στην συνοριογραμμή . Εδώ βρίσκεται Σερβικό φυλάκιο (φυλάκιο 1) της δεκαετίας του 1940. Στα δυτικά υπάρχει δασωμένη πλαγιά που πρέπει να ανεβεί κανείς για να βρεθεί στο επόμενο επίπεδο της κορυφογραμμής σε υψόμετρο 1350μ περίπου. Ακολουθούμε το μονοπάτι που ξεκινάει από το φυλάκιο 1 και οδηγεί στο φυλάκιο 2, κινούμενοι σχεδόν παράλληλα με την συνοριογραμμή. Η είσοδος στο μονοπάτι κρύβεται από πυκνή βλάστηση και δεν είναι εμφανής. Όμως εφόσον εντοπιστεί η είσοδος, κατευθείαν μπαίνουμε σε φαρδύ διάδρομο μέσα σε δάσος από δρύες. Με διαδοχικές ήπιες τραβέρσες το μονοπάτι ανηφορίζει την σχετικά απότομη πλαγιά και μας οδηγεί στα 1350μ υψόμετρο. Πλέον κινούμαστε παράλληλα στην κορυφογραμμή μέσα σε δάσος με δυτική κατεύθυνση και πάντα εντός της επικράτειας της γειτονικής χώρας, κοντά όμως στην συνοριογραμμή. Χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία φτάνουμε μπροστά σε απότομη πλαγιά που πρέπει να ανηφορίσουμε για να φτάσουμε σε υψόμετρο 1800μ περίπου. Η ανάβαση διευκολύνεται από τις διαδοχικές ήπιες τραβέρσες παρά το γεγονός ότι το μονοπάτι χάνεται στα σημεία που υπάρχουν ξέφωτα και πυκνή βλάστηση από φτέρες. Φτάνοντας στο δεύτερο Σερβικό φυλάκιο (φυλάκιο 2), έχουμε ξεκάθαρη εικόνα του πέταλου της κορυφογραμμής και της πορείας που πρέπει να ακολουθήσουμε. Ακολουθεί μία κόντρα ανάβαση της πλαγιάς πάνω από το καταφύγιο και σε υψόμετρο 1950μ περίπου μπαίνουμε σε ευκρινέστατο μονοπάτι που παρακάμπτει την κορυφογραμμή και μας οδηγεί σε αυχένα κάτω από την κορυφή του Δεσποτικού. Ξεκινάμε να ανηφορίζουμε την απότομη ΝΑ ράχη του Δεσποτικού. Παρακάμπτουμε βράχινο σχηματισμό από τα δεξιά και ακολουθώντας το μονοπάτι που σχηματίζει διαδοχικές ήπιες ανηφορικές τραβέρσες φτάνουμε στην προκορυφή του Δεσποτικού σε υψόμετρο 2250μ περίπου. Ο κώνος της κορυφής είναι μπροστά μας και τα 70μ περίπου υψομετρικής διαφοράς δεν είναι εμπόδιο για να οδηγηθούμε στο ορόσημο της κορυφής. Η επιστροφή προτιμήθηκε να γίνει παρακάμπτοντας την προκορυφή και τον βράχινο σχηματισμό από τα δεξιά κατεβαίνοντας σχεδόν direct μέχρι να συναντήσουμε το μονοπάτι ανάβασης. Φτάνοντας στον αυχένα κάτω από την κορυφή Krivi Kamen, κατευθυνθήκαμε νότια παρακάμπτοντας την κορυφή με κατεύθυνση το διάσελο κάτω από την κορυφή Τούμπα. Στο σημείο αυτό βγήκαμε στον χωματόδρομο Κρατερού – Αγίου Γερμανού και τον ακολουθήσαμε κατηφορίζοντας με κάποιες παρακάμψεις που μας οδήγησαν στην αφετηρία μας.
Η διαδρομή έχει δυσκολία λόγω της μεγάλης υψομετρικής και της απόστασης, ενώ η κατάσταση του μονοπατιού δίνει την εικόνα ότι δεν περπατιέται ιδιαίτερα. Η κίνηση επίσης εντός της επικράτειας της γειτονικής χώρας σε μεγάλο κομμάτι της διαδρομής δημιουργεί προβληματισμούς και επιφύλαξη. Τέλος νερό δεν υπάρχει σε κανένα σημείο της διαδρομής, αν εξαιρέσεις το ρυάκι κοντά στο διάσελο κάτω από την κορυφή Τούμπα.

Κρατερό Φλώρινας

Η διαδρομή ξεκινάει από την κεντρική πλατεία του Κρατερού Φλώρινας

Κινούμενοι στον δρόμο Κρατερού Φλώρινας, στρίβουμε αριστερά σε δρόμο, πριν την εκκλησία της Αγίας Κυριακής

Φτάνοντας σε δεξιά στροφή του χωματόδρομου, τον αφήνουμε και μπαίνουμε σε τρακτερόδρομο στα αριστερά.

Κόντρα ανάβαση σε πλαγιά

Παλιό φυλάκιο.

Το φυλάκιο βρίσκεται στην συνοριογραμμή και φαίνεται ότι κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1940 εντός του εδάφους της πρώην Γιουγκοσλαβίας

Η είσοδος στο μονοπάτι κρύβεται από πυκνή βλάστηση. Εφόσον εντοπιστεί το σημείο εισόδου, στην συνέχεια κινούμαστε σε φαρδύ διάδρομο μέσα σε δάσος, που πιθανόν χρησιμοποιούνταν για την επικοινωνία των δύο φυλακίων. Επισημαίνεται ότι η κίνηση γίνεται εντός της επικράτειας της γειτονικής χωρας, κοντά όμως στην συνοριογραμμή

Η κίνηση είναι ευκολη και σημειακά χρειάζονται κάποιες παρακάμψεις για αποφυγή πεσμένων δέντρων

Μπαίνουμε αριστερά σε φαρδύ μονοπάτι που με διαδοχικές τραβέρσες ανηφορίζει ήπια την πλαγιά για να οδηγήσει στην κορυφογραμμή

Κατεύθυνση αριστερά σε ανηφορικό μονοπάτι

Μπαίνουμε αριστερά σε μονοπάτι που με διαδοχικές τραβέρσες ανηφορίζει ήπια οδηγώντας στην κορυφογραμμή

Στα σημεία που υπάρχουν ξέφωτα, η πυκνή βλάστηση από φτέρες κρύβει το μονοπάτι

Φαρδύ μονοπάτι στα δεξιά της κορυφογραμμής

Από εδώ ξεκινάει η ανάβαση της απότομης ράχης που οδηγεί στο φυλάκιο 2

Photo ofΔιασταύρωση μονοπατιών - κατεύθυνση δεξιά Photo ofΔιασταύρωση μονοπατιών - κατεύθυνση δεξιά Photo ofΔιασταύρωση μονοπατιών - κατεύθυνση δεξιά

Διασταύρωση μονοπατιών - κατεύθυνση δεξιά

Στα ξέφωτα, η πυκνή βλάστηση φτέρης κρύβει το μονοπάτι

Μονοπάτι προς φυλάκιο 2

Σε ξέφωτα η πυκνή βλάστηση φτέρης κρύβει το μονοπάτι. Προτιμούμε να κινούμαστε μέσα στο δάσος, ανηφορίζοντας κόντρα, μέχρι να ξανασυναντηθούμε το μονοπάτι που με διαδοχικές τραβέρσες ανηφορίζει ήπια την απότομη πλαγιά

Το φυλάκιο 2 φαίνεται ότι κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1940 εντός του εδάφους της πρώην Γιουγκοσλαβίας

Από το φυλάκιο 2 συνεχίζει το μονοπάτι ανηφορίζοντας κόντρα την πλαγιά με κατεύθυνση την κορυφογραμμή.

Το μονοπάτι είναι ευκρινές λίγο χαμηλότερα από την κορυφογραμμή, στα δεξιά της. Η επιλογή κίνησης πάνω στην κορυφογραμμή, που συμπίπτει με την συνοριογραμμή, προκαλεί καθυστέρηση και περιττή κόπωση

Μονοπάτι παράκαμψης κορυφογραμμής

Παράκαμψη κορυφής Krivi Kamen 2155μ

Aυχένας μεταξύ κορυφής Krivi Camen και ανώνυμης κορυφής

Το μονοπάτι φτάνοντας σε διάσελο, διασταυρώνεται στα αριστερά με το μονοπάτι που ανηφορίζει προς την κορυφή Krivi Kamen

Αυχένας μεταξύ Δεσποτικού και ανώνυμης κορυφής

Το μονοπάτι ανηφορίζει σε απότομη πλαγιά με διαδοχικές ήπιες τραβέρσες. Το τερέν, μείξη από πέτρες και χόρτα, δεν δυσκολεύει ιδιαίτερα την κίνηση. Το μονοπάτι αν και δεν φαίνεται πολυπερπατημένο, είναι αρκετά ευκρινές.

Προκορυφή Δεσποτικού

Παράκαμψη από τα δεξιά της υποκορυφής με κατεύθυνση μικρό πλατό κάτω από τον κώνο της κορυφής Δεσποτικό

Κορυφή Δεσποτικό 2334μ

Παράκαμψη κορυφής Krivi Kamen

Κατεύθυνση προς τον αυχένα μεταξύ των κορυφών Κrivi Kamen και Τούμπας.

Κατεύθυνση προς το διάσελο μεταξύ των κορυφών Krivi Kamen και Τούμπας.

Έξοδος στον χωματόδρομο Καρτερού - Αγίου Γερμανού

Κατεύθυνση αριστερά στον χωματόδρομο

Μικρή ροή νερού μετά από τις βροχοπτώσεις των προηγούμενων ημερών

1η παράκαμψη χωματόδρομου

Αρχικά υπάρχει ευκρινές μονοπάτι πάνω στην κατηφορική ράχη. Στην συνέχεια το πεδίο δυσκολεύει λόγω της βλάστησης και των πετρών. Είναι προτιμότερο να ακολουθηθεί ο δρόμος

Βγαίνουμε στον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε κατηφορίζοντας

Αφήνουμε τον χωματόδρομο και στρίβουμε δεξιά σε δευτερεύοντα τρακτερόδρομο

Στα αριστερά του χωματόδρομου Κρατερού - Αγίου Γερμανού υπάρχει δευτερεύοντα τρακτερόδρομος. Η είσοδος δεν είναι ευκρινής.

Έξοδος στον χωματόδρομο Καρτερού - Αγίου Γερμανού

Βγαίνουμε στον χωματόδρομο και στρίβουμε αριστερά με κατεύθυνση το Κρατερό. Όπως φαίνεται στην καταγραφή σε κάποιο σημείο τον παρακάμπτουμε ακολουθώντας τρακτερόδρομο στα αριστερά μας.