Barcelona: Puig de la Guàrdia i Torrent de Can Coll (Collserola)

Photo ofBarcelona: Puig de la Guàrdia i Torrent de Can Coll (Collserola) Photo ofBarcelona: Puig de la Guàrdia i Torrent de Can Coll (Collserola) Photo ofBarcelona: Puig de la Guàrdia i Torrent de Can Coll (Collserola)

March 14, 2024
March 2024

near Cerdanyola del Vallès, Catalunya (España)

[Català]

Itinerari circular clàssic al sector nord-occidental del Parc de Collserola que surt de l'àrea de pícnic de Can Coll i ens descobreix el Puig de la Guàrdia, una elevació modesta, però que gràcies a la seva ubicació es converteix en un mirador fantàstic sobre la plana del Vallès. La ruta és molt variada i també ens permet conèixer el passat agrícola de Collserola i relaxar-nos a l'ombra del magnífic bosc de ribera del rierol de Can Coll.

Comencem la ruta a l'àrea de pícnic de Can Coll, que disposa d'un ampli aparcament i un bar. Durant tot el recorregut seguirem les marques blaves que trobarem en estaques i senyalització vertical del Parc de Collserola. Després de darrere les instal·lacions de la guingueta, agafem el camí que ascendeix per l'interior d'una pineda.

Anem guanyant alçada i ens situem al camí que envolta la urbanització de Montflorit. Continuem avançant cap al cim del Puig de la Guàrdia (198 m), on hi ha una torre de vigilància d'incendis. Des d'aquest turó tenim molt bones vistes sobre la depressió del Vallès: observem les ciutats de Cerdanyola, Sabadell i Terrassa i podem distingir els massissos de Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el Montseny.

Des del cim del Puig de la Guàrdia desfem uns metres i agafem el sender que baixa per el vessant nord de la muntanya en clara direcció est. El camí és ombrívol i agradable, baixem entre alzines i pins, passem per sota d'una línia elèctrica i ens situem al costat de l'antiga masia de Can Canaletes (segle XVI), actualment abandonada. Avancem uns metres més i arribem a l'ampla pista del camí de Can Catà. A l'altre costat del camí, entre camps, veiem la singular ermita de Santa Maria de les Feixes, de planta de creu llatina i amb coberta de teula a doble vessant, documentada des del segle XIV.

Avancem per la còmoda pista en direcció SE, creuem uns camps i tornem a endinsar-nos al bosc. Arribem a un punt on deixem a l'esquerra la pista de Can Catà i prenem a la dreta, després de superar una cadena, la pista de Can Coll, per la qual ens mantindrem fins a finalitzar la ruta.

El terreny és fàcil i molt agradable, anem alternant trams de bosc ral, bosc de ribera i alguna parcel·la cultivada de la masia de Can Codina. A la nostra dreta veiem el Puig de la Guàrdia, al qual hem ascendit anteriorment.

Arribem a un punt on creuem el rierol de Can Coll i ens situem a la seva dreta. Continuem avançant sense pèrdua fins a finalitzar la ruta a l'àrea de pícnic de Can Coll.

[Castellano]

Itinerario circular clásico en el sector noroccidental del Parc de Collserola que sale del área de pícnic de Can Coll y nos descubre el Puig de la Guàrdia, una elevación modesta pero que gracias a su ubicación se convierte en un mirador fantástico sobre la llanura del Vallès. La ruta es muy variada y también nos permite conocer el pasado agrícola de Collserola y relajarnos a la sombra del magnífico bosque de ribera del arroyo de Can Coll.

Empezamos la ruta en el área de pícnic de Can Coll, que dispone de un amplio aparcamiento y un bar. Durante todo el recorrido seguiremos las marcas azules que encontraremos en estacas y señalización vertical del Parc de Collserola. Desde de detrás de las instalaciones del chiringuito, tomamos el sendero que asciende por el interior de un pinar.

Vamos ganando altura y nos situamos en el camino que rodea la urbanización de Montflorit. Continuamos avanzando hacia la cima del Puig de la Guàrdia (198 m), en la que hay una torre de vigilancia de incendios. Desde esta colina tenemos muy buenas vistas sobre la depresión del Vallès: observamos las ciudades de Cerdanyola, Sabadell y Terrassa y podemos distinguir los macizos de Montserrat, Sant Llorenç del Munt y el Montseny.

Desde la cima del Puig de la Guàrdia deshacemos unos metros y cogemos el sendero que desciende por la vertiente norte de la montaña en clara dirección E. El camino es umbrío y agradable, descendemos entre encinas y pinos, pasamos por debajo de una línea eléctrica y nos situamos al lado de la antigua masía de Can Canaletes (siglo XVI), actualmente abandonada. Avanzamos unos metros más y llegamos a la ancha pista del camino de Can Catà. Al otro lado del camino, entre campos, observamos la singular ermita de Santa Maria de les Feixes, de planta de cruz latina y con cubierta de teja a doble vertiente, documentada desde el siglo XIV.

Avanzamos por la cómoda pista en dirección SE, cruzamos unos campos y volvemos a adentrarnos en el bosque. Llegamos a un punto donde dejamos a la izquierda la pista de Can Catà y tomamos a la derecha, tras superar una cadena, la pista de Can Coll, por la que nos mantendremos hasta finalizar la ruta.

El terreno es fácil y muy agradable, vamos alternando tramos de bosque ralo, bosque de ribera y alguna parcela cultivada de la masía de Can Codina. A nuestra derecha observamos el Puig de la Guàrdia, al que hemos ascendido anteriormente.

Llegamos a un punto donde cruzamos el arroyo de Can Coll y nos situamos a su derecha. Continuamos avanzando sin pérdida hasta finalizar la ruta en el área de pícnic de Can Coll.