Banhs de Tredòs - estanys del circ de Colomers

Photo ofBanhs de Tredòs - estanys del circ de Colomers Photo ofBanhs de Tredòs - estanys del circ de Colomers Photo ofBanhs de Tredòs - estanys del circ de Colomers

June 26, 2012
June 2012

near Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

Una bonica ruta circular que permet recórrer alguns dels estanys del circ de Colomers en sentit contrari al de les agulles del rellotge (d'aquesta manera, els passos més difícils, sobretot entre els estanys Gelat i de Pòdo, es fan de baixada i no de pujada).

Se surt amb cotxe des de Salardú (Naut Aran) en direcció als Banhs de Tredòs, un establiment termal. Un cop allà es deixen els cotxes al pàrquing que hi ha davant l'edifici i s'enfila un corriol que surt a la dreta. En una hora aproximadament s'arriba a la resclosa de l'estany Major de Colomers.

S'inicia el recorregut pel camí de la dreta de l'estany Major de Colomers. Es passa pel davant del refugi de Colomers i, successivament, per la vora dels estanys Mòrt i Garguilhs de Sus, els estanyets del Port i l'estany Gelat, el més alt de la ruta. Uns pocs metres més amunt es travessa pel coll de Pòdo --entre el tossal dels Óssos i el tuc de Pòdo-- la carena que arriba fins al mateix gran tuc de Colomers (2.934 m), el cim més alt del circ.

A partir del coll, tot és baixada: es passa vora l'estany de Pòdo, l'estany Obago, l'estany Redon i l'estany Long (curiosament hi ha dos estanys contigus amb el mateix nom al vessant sud-est del gran tuc de Colomers: els estanys Redó i Llong, a l'àrea de Colomers d'Espot). Després d'una petita pujada que du un altre cop a tocar de la resclosa de l'estany Major de Colomers, s'agafa la pista que torna als Banhs de Tredòs. A l'altura del Pònt dera Montanheta hi ha l'opció d'agafar el mateix corriol que s'havia agafat a l'anada.

Per cert, segons Enciclopèdia.cat (www.enciclopedia.cat), el circ ha rebut el nom de l'enginyer Carles Josep Colomers (Tarba, Bigorra 1799 — ?), fill de pares vigatans, un dels primers exploradors i divulgadors d'aquesta regió pirinenca des del 1838.