Balsbeget 10 km kuperat

February 24, 2022
February 2022

near Fjälkestad, Skåne (Ruoŧŧa)

Vandringen går genom djupa granskogar och mäktiga bokskogar på och runt Balsberget. Från toppen av Balsberget har man en milsvid utsikt över Kristianstadsslätten och det omgivande landskapet. Vi kollar även på lämningar efter ”Ollonsvinsfållor”, ”Kalkindustri” och sist men inte minst Balsbergsgrottan. För den som vill gå en något kortare sträcka (ca 2 km kortare) och slippa ett antal höjdmeter kan följa stigen mot parkeringen från toppen av Balsberget.

PictographCar park Altitude 225 ft

PictographPhoto Altitude 213 ft

PictographPhoto Altitude 285 ft

Vänster

Ollonsvinfålla upp till höger i backen

Photo ofOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen) Photo ofOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen) Photo ofOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen)

Ollonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen)

Beskrivning av lämning Ollonsvinsfålla. Yttermått ca 8x7 m. Fållan har flera rum, med öppningar mot S. Avgränsningen i N är av stora stenblock. Rummen uppbyggda av kallmurar, med en sammanlagd längd av ca 20 m, 0,5-1 m h och 0,5-0,8 m br.

Höger

PictographPhoto Altitude 236 ft

PictographPhoto Altitude 270 ft

PictographPanorama Altitude 369 ft

Panorama

Från toppen av Balsberget har man en milsvid utsikt över Kristianstadsslätten och det omgivande landskapet. Den skogsklädda urbergshöjden på knappt hundra meter ligger vid Råbelövssjön

PictographPhoto Altitude 108 ft

Kalkindustri

Beskrivning av lämning Kalkindustriområde, ca 120x80 m (NÖ-SV), bestående av 1 kalkugn, 1 husgrund och ett antal kalkbrott. Kalkugnen är ca 3x3 m invändigt med ett synligt djup av ca 2 m. Ugnen har kallmurade väggar med ett lager kalkrester. Inmurad i slänt. Husgrund är ca 14x8 m (Ö-V) med väggar av upp till 3 m h och 1,3 m br. Murarna är av huggen sten. Öppningar finns i N, Ö och V och är 2 m br i N och i V och 1 m br i Ö. I Ö vilar ett utskjutande kallmurat fundament av natursten och huggen sten, 1,5 m h. Stenarna är 0,8-1,2 m st. Området omgärdas i NV och delvis i N och S av ett stengärde.

Höger för att hämta dem på toppen som inte följt med på senaste slingan

Balsbergsgrottan

Djupt nere i berget vilar fladdermössen vintertid. De övervintrar i Balsbergsgrottan som är en av Skånes största grottor. Vattenfladdermus är den vanligaste arten som övervintrar i grottorna men även andra arter hittar hit, exempelvis den hotade barbastellen. Sommartid kan man besöka grottan men under perioden 15 oktober – 15 april är grottan stängd för att undvika att störa fladdermössens dvala. Nycklar till grinden kvitteras ut på godskontoret på Råbelöfs gods. Gångar och salar har en total längd på 290 meter. De största rummen i dagens grotta är drygt 35 meter långa och upp till fem meter höga. En viss del av grottbildningarna är naturliga formationer som bildats genom att vatten löst ut lättvittrad kritkalkstenen som överlagrar urberget men de flesta hålor och gångar har bildats genom kalkstensbrytning.