Ballıgerme - Kurşunlu Germe Rota Bizden

March 28, 2016
March 2016

near Gümüşpınar, İstanbul (Türkiye)

Ballıgerme-kuşunlu Germe

Çatalca İlçesi’nin en önemli değerlerinden biri de başlangıcı Hadrian Dönemi’ne (2. Yüzyıl) kadar uzanan, Vize- Pazarlı’dan başlayarak Istranca Ormanları’nın akarsularından ve çeşitli kaynaklardan beslenerek İstanbul’un su ihtiyacını karşılayan su ikmal sistemidir. Yaklaşık olarak 4. Yüzyıl sonundan itibaren bu sistem özellikle Yerebatan ile Aetius (Vefa Stadı) sarnıçlarının su ihtiyacını karşılamaktaydı. Roma Dönemi’nde inşa edilmiş olan bu sisteme Bizans Dönemi’nde İmparator Valentinianus ve Theodosius tarafından ekleme ve onarımlar yaptırılmıştır. 1000 yıllık süre ile kullanılmış olan sistem büyük ihtimalle depremler sonucu hasar görerek kullanılamaz duruma gelmiş, İstanbul’un fethi ile birlikte yeniden işlev kazanmıştır. Bu sisteme sonraki dönemde Halkalı ve Kırkçeşme suları da eklenmiştir.

Günümüzde kısmen ayakta kalan ve toplam uzunluğu 212 km. olan bu su sistemi; Binkılıç Mahallesi’nde Büyük Ayazma Mevkii su kanalları ve Kocatarla deresi’nin batısında yamaçta bulunan vadi kemerindeki kemer kalıntıları, Aydınlar Köyü’nde Elmalıdere Su Kemeri, Alaton (Değirmendere) yakınlarında su kanalı kalıntısı, Gümüşpınar Köyü’nde Kurşunlugerme ve Ballıgerme su kemerleri, Çiftlikköy’de Keçigerme, Büyükgerme, Merdivenligerme, Karatepe ve Talas su kemeri kalıntıları, Kalfaköy’de Kumalıgerme ve Ayazmagerme su kemerleri, Dağyenice su kanalları, Boyalık su kanalları, Tayakadın Köyü Rami Çeşme Mevkii su kemeri, su kanalları ve Germeköy su kanallarının oluşturduğu güzergahı takip etmektedir. Günümüzde iyi durumdaki Kurşunlugerme Su Kemeri, üç katlı olup, dolgu tekniğinde inşa edilmiştir.

kaynak :http://www.catalca.bel.tr/sayfa.php?slug=su-kemerleri&menu_id=3

• Photo of Rota Bizden
    Rota Bizden Mar 28, 2016

Çatalca Kültür Derneği Başkanı Ahmet Rasim bey önderliğinde güzel bir yürüyüş oldu... Bazı geçişler zor olmuştur...