Photo ofBaix Gaià; Urb Francaset–Roda de Berà-Cucurull–Coll Repàs–Cal Llorenç Nou-Plana del Xim-Fornot del Teclet-Barà Mar Photo ofBaix Gaià; Urb Francaset–Roda de Berà-Cucurull–Coll Repàs–Cal Llorenç Nou-Plana del Xim-Fornot del Teclet-Barà Mar Photo ofBaix Gaià; Urb Francaset–Roda de Berà-Cucurull–Coll Repàs–Cal Llorenç Nou-Plana del Xim-Fornot del Teclet-Barà Mar

January 12, 2018
January 2018

•   4.7 2 Reviews

near Roda de Barà, Catalunya (España)

Recorregut: Urbanització Francaset (Plaça d’Indira Gandhi) – Roda de Berà – Camí dels Horts - Primer depòsit d'aigua - Muntanya dels Molins - El Cucurull (Torre de guaita) – Punta del Flaresso - Coll del Repàs – Cal Llorenç Nou - Torrent de Cal Llorenç - Font Comú - Caseta de la Font Comú - Torrent de Cal Setró - Caseta de Ca l'Oliverana - Tanca de la finca Pedra-Grossa - Plana del Xim - Carrerada de Santa Coloma – Fornot del Teclet – Masieta del Virgili o de la Cova – Fondo de la Cova – Urbanització Barà Mar – Carrer del Sol - Urbanització el Francaset - Plaça d'Indira Gandhi.

Perquè "moderat" i no qualificar-lo de "fàcil".

Per dues raons:

1ª- Un cop deixem enrere el Coll del Repàs i baixem per la pista un xic pedregosa cal anar amb molt de compte si volem seguir el camí directe al mas de Cal Llorenç Nou que surt per l'esquerra i es poc visible. L'alternativa a la marrada es seguir per la pista i un cop fem cap al corral del Guimbernau fer unes passes enrere i seguir una pista a l'esquerra i tot seguit a la dreta que ens durà al lloc on hi ha el pal amb la indicació "Plana del Xim" i des de aquí seguir la pista sense entrebancs, aquesta darrera possibilitat fa que el trajecte sigui quelcom més llarg que el programat.

2ª- Un cop al Fornot del Teclet, el corriol segueix baixant saltant alguns marges. No te pèrdua però alguns dels marges son realment alts i terrossos la millor manera de superar-los es de cul a terra. L'altre possibilitat es des de el Fornot tornar enrere fins el sender i baixar per ell fins els "Corrals del Xim" i seguir pel "Camí dels Carros"; es un xic més llarg que el proposat però a la vegada es més atractiu ja que afegeix un pel històric al recorregut.

Bibliografia: "Rutes Saludables de Roda de Berà" del Patronat Municipal de Cultura, Turisme i Esports de Roda de Berà;
patronat.turisme@rodadebara.cat; turisme.rodadebera.cat

Mapes: "BAIX GAIÀ; Ronda Verda, Ruta dels Castells i Pic de la Mola" de editorial PIOLET 1:20.000 primera edició novembre 2010

PictographCar park Altitude 57 ft

Plaça Indira Gandhi de la urbanització El Francaset a Roda de Berà. Sempre hi ha lloc de sobra per aparcar.

PictographBridge Altitude 154 ft

ANTIC PONT DE RENFE

Sobre la línia Lleida-Barcelona. El trobem a la dreta del ample camí entre pins que ha fet EMATSA per passar els tubs de l'aigua.

PictographBridge Altitude 189 ft

PONT AP7

Creuem asfalt i seguim a la dreta creuant la AP7 per un pont. Al final d'ell hem de girar fort cap a l'esquerra per camí de terra.

PictographRuins Altitude 126 ft

A la vora esquerra del camí, al fons veiem Roda de Berà i el Cucurull dalt a la carena.

PictographIntersection Altitude 126 ft

Creuem Roda de Berà de est a oest fins fer cap al carrer de l'Aigua que dóna pas al Camí de Cal Llorenç.

Arrivem a un encreuament i anirem cap a l'esquerra però haviat deixarem el carrer.

PictographFountain Altitude 138 ft

Passem vora una font en el lloc on antiguament existien els rentadors. Les parets semblen pertanyer a un antic cup de vi pel tipus de mosaic que hi ha.

PictographPhoto Altitude 167 ft

CAMI DELS HORTS

Només passar la font girarem dap a la dreta per un estret camí on encara es pot veure la canalització que duia l'aigua al rentadors.

PictographTunnel Altitude 171 ft

ANTIC TUNEL DE RENFE

Abans de fer cap als horts passem per sota d'un túnel de renfe antic però encara en ús.

PictographMonument Altitude 219 ft

PRIMER DIPOSIT

Segons la documentació conservada en el ajuntament aquest és el primer dipósit d'aigua del poble. i sembla un enorme test ja que la teulada es plena de vegetació. encara está en ús i es pot veure l'aigua entreant a ell per una petita i antiga canalització.

PAL 'ALS MOLINS'

Al costat del actual dipósit d'enormes proporcions trobem un pal vertical que senyala com anar fins les ruïnes dels antics molins fariners que van ser construits a finals del segle XVIII. Eren hidràulics i utilitzaven l'aigua que venia de Bonastre a través d'una séquia.

PictographIntersection Altitude 413 ft

PAL 'A RODA PER LES BASSES'

Ja mes amunt un sender bifurca cap a l'esquerra, en un pal podem llegir "A Roda per les basses". Eren les antigues basses on s'acumulaba l'aigua que servía per alimentar les locomotores a vapor. Seguim recte vers el Cucurull mentre veiem l'AVE com creua les muntanyes per sota nostre fent un gran soroll.

Torre de guaita per uns i restes de un castell per uns altres.

PAL COVA I AVENC

Seguim carenejant i un cop passat el punt més alt trepitjem la montanya del Flaresso, un pal ens indica per on hem d'anar si volem fer cap a la cova del Bon Jona o al avenc del Flaresso.

PictographPanorama Altitude 619 ft

Abans d'iniciar la baixada vers el coll del Replà gaudim de la panoràmica que s'ens apareix als nostres ulls amb Bonastre i La serra del Montmell de fons.

PictographMountain pass Altitude 480 ft

COLL DEL REPÀS

El sender baixa i ens creuem amb un ample camí que va de Roda de Berà a Bonastre i just ens trobem en el coll del Repás.

PictographIntersection Altitude 428 ft

DEIXO PISTA PER CAMI A L'ESQUERRA

De l'esquerra de la pista en surt un antic camí que du a cal Llorenç Nou. No es fàcil trovar-lo però amb paciencia tot s'aconsegueix. Hi ha una fita que ho senyalitza. El camí es ample però amb manca d'ús.

PictographMonument Altitude 318 ft

Masia no habitada però en perfecte estat d'ús que de quant en quant es utilitzada.

CRUILLA I PAL A PLANA DEL XIM

Creuem la cadena que barra el pas a vehicles i fem cap a un encreuament, hem de seguir la pista cap a l'esquerra.

PictographTree Altitude 306 ft

Just al mig de la pista

PictographCave Altitude 365 ft

Passa desapercebut, diuen que s'hi amagaven els habitants d'aquestes contrades durant la guerra.

PictographFountain Altitude 373 ft

Es tracta més d'una cisterna que probablement tenia un sobreixidor, avui dia está totalment seca ja que les aigües han sigut canalitzades per el poble.

PictographIntersection Altitude 405 ft

CRUILLA PAL I CASETA

Encreuament, recte fariem cap a Bonastre, a l'esquerra podem veure la caseta de la Fomt del Comú. Girem a la dreta seguint la indicació Plana del Xim i entrtem en el torrent de Cal Setró.

BARRANC PEDREGÓS

Tot el camí es força pedregós com correspon al fons d'un torret.

PictographRuins Altitude 509 ft

A la nostra dreta deixem les ruïnes de Ca l'Oliverana

PictographRisk Altitude 715 ft

TANCA DE FINCA

Una sencilla tanca de pals d'acer i tela metál·lica envolta tota la propietat de la finca Pedra- Grossa que es com es conegut Cal Setró. Però no se'n fieu de tan pobre barrera, per dins volta de tan en tan un vehicle, també hi ha una munió de rurcs d'abelles i per si fos poc, es una propietat privada amb coto de caça.

PictographIntersection Altitude 744 ft

BIFURCACIÓ

Fem cap a un encreuament de senders, segons diu un pal de senyalització cap a la dreta aniriem al Pi Solitari. seguim cap a l'esquerra

Fem unes pases i un nou encreuament, som a la Plana del Xim. Per baixar fins Roda escollim el cami de dabant (sud) amb marques de color groc.

CARRERADA

El camí escollit no es altre que una carrerada, en concret la carrerada de Sant Coloma. Mentre anem per ell anem gaudint de l'espléndida imatge del mar mediterrani.

PictographRuins Altitude 624 ft

A l'esquerra del camí, d'aspecte rodó. Es pot tractar d'un cocó d'una barraca de pedra seca o d'una cisterna.

PictographIntersection Altitude 642 ft

BIFURCACIÓ

Un pal ens indica que per la dreta fariem cap a la població tot passant pels corrals de cal Xim. Nosaltres seguirem pel de l'esquerra

PictographIntersection Altitude 653 ft

NOVA BIFURCACIÓ

A molt poca distància de l'anterior, de fet el sender de la dreta s'ajunta amb el de l'anterior bifurcació que permet anar cap a Roda de Berà a través de la urbanització l'Eixample Residencial permeten veure la pedrera romana de l'Elies. Nosaltres seguim pel sender de l'esquerra que poc després deixarem per baixar a veure el Fornot del Teclet un antic forn de calç. Un pal a la intersecció ens indica el punt per on baixar. Cal anar amb molt de compte ja que el terreny es de franca baixada desgrimpant per marges.

PictographRisk Altitude 557 ft
Photo ofFORN DE CALÇ, RUÏNES I FORTES BAIXADES Photo ofFORN DE CALÇ, RUÏNES I FORTES BAIXADES Photo ofFORN DE CALÇ, RUÏNES I FORTES BAIXADES

FORN DE CALÇ, RUÏNES I FORTES BAIXADES

Fornot del Teclet, per aprofitar on som cal seguir baixant (hi ha corriol), encara que te unes baixades molt pronunciades i dretes, es probable que fiquem el cul a terra més d'un cop. Pel camí de baixada pasarem per les ruïnes d'un maset i farem cap a una de les pistes obertas per dur a terme les obres dels viaductes del AVE. Pistes avui abandonades pel que sorprén el trobar "quitamiedos" en zones boscoses.

PictographRuins Altitude 360 ft

MASIETA DEL VIRGILI

Tambe anomenada Masieta de la Cova per estar situada vora el barranc de la Cova del Duràn. Només passar pel seu costat fem cap a una pista que creuem i seguim per un abandonat però ample camí a l'altre costat, té els vorals plens d'argilagues.

PictographIntersection Altitude 269 ft

DEIXALLES, ASFALT I PAL

Una curta i suau baixada i fem cap a una nova pista, a la dreta un pal i una pista asfaltada, al dabant munts de deixalles que en contra de lo disposat pels municipis els incivics duen tot el que els hi sobra a la llar cap la muntaya. Seguim cap a l'esquerra.

PictographRuins Altitude 254 ft

RUINES I XORRASCAT

Deixem a la dreta les restes d'un mas i tot seguit una zona cremada, continuem i creuem el Fondo de la Cova tot fent cap a un encreuament amb una pista. Seguirem per un sender just al creuar la pista.

CLARIANA I PAL

El sender va a sortir sota mateix del Turó de la Coma d'en Gall, es una zona amb poca herba i a tocar d'algun xalet. Just al arrivar al carrer ens trobem amb un pal que indica cap a l'esquerra "Serra Llarga". ho deixarem per una propera sortida i anirem cap a la dreta tot seguint la vorera del carrer de la Osa Mayor de la urbanització Barà Mar.

PictographTunnel Altitude 157 ft

TUNEL AP7

Al final del carrer, hi passem.

Un cop passat el túnel, sortim a una glorieta i a una avinguda, es el Carrer del sol.

PictographTunnel Altitude 95 ft

TUNEL RENFE

Finalment creuem pr sota el túnel del tren i fem cap al punt del inici de l'excursió.

• Photo of rogerpujol
    rogerpujol Aug 29, 2018

He seguit el track però en sentit invers. M'ha resultat fàcil de seguir, amb molts waypoints que faciliten molt l'orientació! Ruta llarga i que evita sempre que es pot l'asfalt i la zona urbana. No deixa cap detall cultural sense visitar. Moltes gràcies per publicar la ruta!

• Photo of Joan_Maria
    Joan_Maria Aug 30, 2018

Les teves paraules son molt gratificants. M'alegro molt que t'hagi agradat i l'hagis pogut fer sense cap problema. Joan

• David Batlle 2 Jun 23, 2020

Hola Joan, sóc de Badalona i estic uns dies de vacances aquí a roda i m'agrada molt el senderisme, gràcies a la teva ruta he pogut fer una sortida molt fanfarrona, moltíssimes gràcies per compartir la teva ruta i que els altres puguem gaudir d'ella, sense la teva publicació no podria haver-la realitzat. Gràcies

• Photo of Jordi Urgel
    Jordi Urgel Jul 19, 2023

Tal y como esta la zona es imposible seguir la ruta, caminos cerrados por propiedades privadas y tambien por el mal estado de la vegetacion que no deja pasar. El recorrido que pude hacer va por zonas de bosque bonitas de ir