Baix Empordà: Un volt per Monells i Sant Sadurí de l’Heura

Photo ofBaix Empordà: Un volt per Monells i Sant Sadurí de l’Heura Photo ofBaix Empordà: Un volt per Monells i Sant Sadurí de l’Heura Photo ofBaix Empordà: Un volt per Monells i Sant Sadurí de l’Heura

October 1, 2018
October 2018

near San Sadurní, Catalunya (España)

Avui hem fet una passejada pels camps del Baix Empordà, al peu de Les Gavarres, amb l’intenció de visitar el bonic poble de Monells.
Pels voltants del municipi de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura hi ha molts llocs d’interés però un dels caminants se'ns havia trencat el braç feia poc, portava un guix més que regular i no era qüestió de forçar la màquina. Així que, fora perill, decidim fer una passejada, visitar un parell de pobles de la zona i gaudir de les vistes i dels camins còmodes i planers d'aquesta part del Baix Empordà.
Comencem prop de Can Mateu de la Creu prenent un camí que surt pràcticament al davant en direcció Nord. Al fons veiem la silueta del Montgrí.
Caminem plàcidament entre camps de cultiu i massos típics de la comarca fins trovar el riu Rissec que seguim una estona fins arribar a Monells.

MONELLS:
”El poble medieval de Monells és una zona monumental, un espai idoni per perdre’s pels seus carrerons empedrats i gaudir de l’atmosfera d’èpoques passades. Hi ha diferents carrers singulars com el carrer Vilanova, el carrer de la Riera, la Plaça de l’Oli i la Plaça Jaume I, entre d’altres, que forgen la extraordinària fisonomia del poble.
Actualment el poble medieval de Monells és una zona on els vianants tenen prioritat tot i que també hi circulen vehicles.
Monells es caracteritza per l’encant i la bona restauració dels seus carrers estrets i la gran plaça porticada Jaume I, de marcat aspecte medieval i alhora atemporal. Són espais molt visitats per turistes i curiosos.”

Després de visitar el poble sortim per la part Sud en dirección a San Sadurní de l’Heura.
De nou el camí es plàcid i amb bones vistes.
En poca estona arribem a Sant Sadurní que està en festes.

SANT SADURNÍ DE L’HEURA:
”La documentació medieval s'hi refereix amb el nom de Sant Sadurní de Saldet o de Salzet. El nucli històric es troba al peu de les Gavarres, una de les principals fonts de riquesa dels seus habitants al llarg dels segles. De l'antic castell no se n'ha preservat res, tot i que és probable que el campanar vell (una torre romànica quadrada) de l'església formés part de les seves defenses si atenem a les seves característiques de fermesa constructiva que ultrapassa la seva funció de cloquer.”

Travessem el poble i, sortint pel Sud, prenem el camí que, travessant la Gi-664 ens porta directament al punt de sortida.
Volíem visitar el Menhir de la Pedra Dreta que està molt a prop, pero la nostra companya ja en tenía prou i ho vam deixar per una altra ocasió.
En resum una caminada tranquil•la i agradable amb l'al•licient de visitar Monells, un poble realment preciós.

Salut!

01 Can Mateu de la Creu

La masía está fechada en el año 1.722. Hasta principios del siglo XX estuvo habitada, para pasar a continuación a ser utilizada solamente para las tareas agrícolas. Hacia los años ochenta, fue rehabilitada y convertida en segunda residencia. Fue en aquel momento cuando se urbanizó el jardín de casi dos hectáreas de superficie, con la forma aproximada que tiene hoy en día. El origen del nombre lo encontramos en una leyenda del siglo XVIII, que nos explica que Mateu, propietario de la casa, fue invitado a comer por unos vecinos. Al ir de camino por el bosque, fue atacado por una manada de lobos. Hay que decir que Mateu era un virtuoso del violín, y siempre lo llevaba consigo, fuera donde fuera, por si surgía la oportunidad de deleitar a alguien con su música. Cuando los lobos lo atacaron, Mateu subió corriendo al primer árbol que encontró, y al hacerlo, una de las cuerdas del violín, se enganchó en una rama y al romperse emitió un sonido muy agudo que espantó a los lobos, que salieron despavoridos. Para dar gracias a Dios por este hecho milagroso, Mateu puso una cruz en la parte más alta de la casa. Con el tiempo se popularizó el nombre de Can Mateu de la Creu para denominar la Masía. http://www.canmateudelacreu.com/ca/

PictographIntersection Altitude 696 ft

PictographPanorama Altitude 0 ft

03 Camps i vistes

La pista transcorre enmig de camps de conreu. Al fons s'arriba a veure el massís del Montgrí.

04 Can Vidalet

Can Vidalet al barri d'Estrabau.

Pou de Can Vidalet

06 Mas Ganiguer

PictographRiver Altitude 525 ft

07 Torrent de les Olles

PictographIntersection Altitude 515 ft

Prenem la pista a la dreta que ens porta, al costat del Rissec, fins a Monells.

09 Can Marc Picapoll

PictographRiver Altitude 0 ft

10 Riu Rissec

El riu Rissec ben sec.

PictographReligious site Altitude 492 ft
Photo of12 Esglesia de Sant Genís de Monells Photo of12 Esglesia de Sant Genís de Monells Photo of12 Esglesia de Sant Genís de Monells

12 Esglesia de Sant Genís de Monells

L'església parroquial de Sant Genís de Monells, està situada al barri de la Riera. És un edifici de grans dimensions, d'una nau amb capelles laterals capçalera poligonal i teulada a dues vessants. Té la façana dividida verticalment en tres cossos, al central dels quals hi ha la porta, de gran interès arquitectònic, on està situada la porta d'accés, d'inspiració clàssica; presenta una obertura d'arc escarser, entaulament i frontó circular, que apareix tallat i els costats laterals del qual s'avancen com si s'obrissin per mostrar la porta i la fornícula amb la imatge. Al centre e la façana hi ha un òcul amb motllures, on apareix inscrita en relleu la data del 1785. Un cap d'angelet separa aquest conjunt de l'òcul ovalat superior que té decoració en relleu. El coronament és sinuós, amb cornisa motllurada i boles de coronament. El campanar s'eleva en el cos esquerre de la façana; és de grans dimensions, de base quadrada i cos vuitavat, amb obertures d'arc de mig punt i la inscripció del 1788 a l'angle.

PictographBridge Altitude 0 ft

13 Pont sobre el riu Rissec

14 Monells

15 Can Marc Picapoll

Can Marc Picapoll desde l'altre camí.

PictographPanorama Altitude 0 ft

16 Vistes

17 Can Pau

18 Sant Sadurní de l'Heura

19 Esglesia Parroquial

L'església parroquial de Sant Sadurní de l'Heura és una construcció de grans dimensions, d'una nau amb capelles laterals de diferents alçades. Els murs lateral presenten contraforts i les capelles tenen coberta de teula a una vessant, mentre que la nau és coberta a dues vessants. A la façana principal, orientada a migdia, hi ha la portada, amb obertura d'arc rebaixat i pilastres a banda i banda amb motllures en relleu a la part superior, cobrades i coronades per semiesferes sobre pinacles. A la part superior d'aquest conjunt hi ha una fornícula d'arc de mig punt decorada amb relleus i, més amunt encara, una rosassa motllurada. La façana es corona amb cornisa mixtilínia. A la banda de ponent de la façana s'alça un campanar de base quadrada, un altre campanar anomenat el «campanar vell», també de base quadrada, que queda integrat al parament est de la nau; conserva restes d'espitlleres i dels arcs originals, actualment tapiats, ja que els arcs de mig punt que presenta i la coberta de pavelló són d'època posterior. Hom creu que aquest campanar va formar part de les defenses del desaparegut castell de Sant Sadurní. Així es considera tenint en compte les dues sageteres que presenta, l'emmerletat, la seva notable altura i la seva fermesa constructiva. A la cara de llevant s'endevinen les arcades romàniques que s'obrien al pis superior. La resta d'elements antics es troben totalment tapats per l'arrebossat.

PictographIntersection Altitude 0 ft

20 Creuar Gi-664

Creuem la Gi-664 i agafem la pista que surt devant i a la dreta.