Photo ofBaix Empordà: Menhir Murtra-Dolmen Cova Daina-Cista-Suro Xato-Paradolmen Pedres Grosses-Suro Petit-Suro Almeda-Font Prat-Esg. Photo ofBaix Empordà: Menhir Murtra-Dolmen Cova Daina-Cista-Suro Xato-Paradolmen Pedres Grosses-Suro Petit-Suro Almeda-Font Prat-Esg. Photo ofBaix Empordà: Menhir Murtra-Dolmen Cova Daina-Cista-Suro Xato-Paradolmen Pedres Grosses-Suro Petit-Suro Almeda-Font Prat-Esg.

January 25, 2024

near Romanyà de la Selva, Catalunya (España)

Aprofitant que m'he apropat a aquesta zona per fer el Puig d'Arques (100 Cims FEEC), a la tornada m'he aturat per fer una senzilla i agradable ruta circular a Romanyà de la Selva, petita entitat de població que pertany a Santa Cristina d'Aro (Baix Empordà, Girona). Es tracta d'una bonica ruta apta per a tota la família, "la Ruta dels Gegants del Bosc" que ens permet visitar diferents monuments megalítics (un menhir, un dolmen, una cista i un paradolmen), així com 3 espectaculars sureres centenaries. Perfectament senyalitzada i fàcil de seguir per bonics camins i corriols de bosc, en general ombrívols, així que es pot fer tot l'any. Realitzada previament però com no la he gravat la he pujat posteriorment manualment amb les dades de pas reals.
Distància Total=3,45 Km
Desnivell Total=41 m
IBP-INDEX=15
Els punts de pas són:
Aparcament a l'entrada de Romanyà de la Selva-Menhir Murtra-Cementiri-Dolmen Cova Daina-Carretera GIV.6612-Cista de la Carretera de Calonge-Suro Xato-Paradolmen Pedres Grosses-Suro Petit-Suro Almeda-Font Prat-Església de Sant Martí-Aparcament.
Descripció de la ruta:
Aparquem a l'entrada de Romanyà de la Selva a una zona habilitada, creuem la carretera i ens trobarem uns indicadors de la Ruta dels Gegants del Bosc, que és la que farem. En pocs metres passem al costat de l'Era de Romanyà i de seguida arribem a una bonica Creu Modernista, construida al 1904 i restaurada al 1945.
Seguim el camí que ens indica un pal informatiu (els anirem trobant durant tota la ruta) fins arribar de nou a la carretera GIV-6612 al punt on surt la pista asfaltada cap al Puig d'Arques. Creuem i seguim pel corriol que passa al costat d'un tancat on sembla que hi ha rucs que fan una passejada per aquesta zona. El següent punt és el Menhir de la Murtra (3000-2500 aC). Seguim les indicacions, fins arribar a una intersecció on seguirem dreta, tot i que per l'esquerra trobaríem el Abric d'en Cama que m'he saltat. Passarem al costat del Cementiri de Romanyà per desviar-nos més endavant cap a la dreta per anar al Dolmen de la Cova d'en Daina, una impressionant construcció datada entre el 2.200-1.700 aC. Es pot accedir al seu interior, on es van trobar nombroses restes arqueològiques.
Un cop visitat el Dolmen girem dreta cap a la carretera que hem de creuar per agafar un corriol que ens porta cap a la Cista de la Carretera de Calonge, una sepultura que està força ben conservada. Seguirem pel corriol de bosc fins a la propera intersecció on trobarem un altre pal informatiu i on girarem dreta. Després d'uns metres ens trobarem un immens arbre, el Suro Xato, realment impressionant, de 17,5 m d'altura.
Seguirem pel corriol fins veure un desviament cap a la dreta que ens porta al Paradolmen de Pedres Grosses, un altre monument megalític destacable. Tornem al camí per anar cap a l'esquerra cap a la Font del Prat, un indret molt maco, tot i que degut a la sequera ens la trobem sense aigua. Aquest espai està envoltat d'uns grans plataners. Ara seguirem el corriol cap a l'esquerra per anar primer al Suro Petit de l'Almeda, un altre exemplar monumental, i després al Suro de l'Almeda. Continuem pel bonic corriol fins trobar un altre pal informatiu on girarem dreta en direcció a Romanyà. Arribarem a la carretera, molt a prop del lloc on hem aparcat. Finalment fem una petita volta per Romanyà veient un bonic pou i l'Església Romànica de Sant Martí. També passem pel Restaurant Can Roquet que actualment (gener 2024) estan reformant, una bona opció per gaudir d'un bon dinar tot i que els preus no són massa econòmics.
Espero us agradi!!

Photo ofAparcament a Romanyà de la Selva. Inici ruta Photo ofAparcament a Romanyà de la Selva. Inici ruta Photo ofAparcament a Romanyà de la Selva. Inici ruta

Aparcament a Romanyà de la Selva. Inici ruta

Esquerra

Dreta a Cova d'en Daina

Dolmen de la Cova d'en Daina

Cista de la carretera de Calonge