Photo ofBaix Empordà: Caminada pels voltants de Pals i Regencos. Quermany Gros i Quermany Petit i mines Negres i Blanques d’argila Photo ofBaix Empordà: Caminada pels voltants de Pals i Regencos. Quermany Gros i Quermany Petit i mines Negres i Blanques d’argila Photo ofBaix Empordà: Caminada pels voltants de Pals i Regencos. Quermany Gros i Quermany Petit i mines Negres i Blanques d’argila

July 23, 2023
June 2023

near Pals, Catalunya (España)

Avu hem fet una ruta pels voltants de Pals amb l’objectiu de visitar, principalment, el cim del Quermany Gros, un turó amb unes vistes espléndides, i les mines d’argila blanca d’en Bernat que ens han sorprés molt agradablement.
En general la ruta transcorre per cómodes pistes, llevat d’algún tram pedregós i costerut.
La muntanya del Quermany, amb els seus dos cims, al Quermany Gros (100 cims i 227 metres d'alçada) i el Quermany Petit, és un dels darrers contraforts del massís de Begur.
Al seu voltant hi havia mines d'on s'extreien argiles especials que eren emprades a la indústria de la ceràmica de la Bisbal d'Empordà. Es van tancar a la dècada de 1950.
Val la pena fer un volt per aquestes terres ampurdaneses, gaudir de les vistes i tacarse amb la pols blanca que cobreix tot el voltant de les mines.
Aquets son els principals punt d’interés de la ruta:

MINES NEGRES O D’EN BOFILL:
Les Mines Negres, ara cegades i gairabé irreconeixibles, rebien aquest nom a causa de la terra de color vermell fosc que se n’extreia, ferruginosa, plàstica i grassa, idònia per a la manufactura d’atuells d’ús domèstic i emprada especialment per a l’elaboració de càntirs a causa de la seva poca porositat un cop cuita.
També eren conegudes com a terreres de l’Avi Rajoler, ja que les explotava Josep Bofill Pericay, veí de Pals i conegut popularment amb aquest nom.

EL QUERMANY GROS:
El cim del Quermany Gros ens regala una de les millors vistes de tot el Baix Empordà. Des d'aquí podem veure amb claredat les Illes Medes (nord-est), les Muntanyes del Montgrí, el Cap de Creus, els Pirineus (al nord), les properes Muntanyes de Begur (a l'est) i la plana sobre la qual s'assenta el poble Palafrugell (al sud), la capital d'aquesta comarca.

MINES BLANQUES O D’EN BERNAT:
Són unes mines que van estar actives des de principis del segle xx fins als anys cinquanta i de les quals s'extreia argila per a ús industrial. Són al vessant sud del Quermany Gros, una muntanya a cavall dels municipis de Regencós i Pals. Hi ha diverses entrades cap a l'interior de la muntanya, que formen llargs passadissos rocosos i amb bifurcacions en el seu interior.
De les Mines Blanques -anomenades així per l’argila blanquinosai fina que produïen-, o Terrera d’en Bernat -motiu amb què es coneixia el regenconí Abdon Sabater Bonet-, s’obtenia caolinita que s’utilitzava per fer-ne engalba blanca. L’engalba, al seu torn, era emprada pels terrissers, un cop deixatada en aigua, per acolorir els atuells; en el cas de l’engalba blanca (també hi havia la vermella) s’utilitzava com a base per al color palla (sola) o, barrejant-la amb el vernís es podien elaborar nous òxids com el de manganès (marró), l’òxid de ferro (caramel), l’òxid de cobalt (blau). Segons algunes fonts, de les Mines Blanques també es va aprofitar el mineral de ferro.

QUEMANY PETIT:
El Quermany Petit és una muntanya de 114 metres[1] que es troba al municipi de Pals, a la comarca del Baix Empordà.
No es tan espectacular com el seu germà gran però val la pena pujar-hi.

Salut.

PictographCar park Altitude 0 ft

01 Inici

Deixem el cotxe al costat de la carretera, sota uns arbres.

PictographBridge Altitude 0 ft

PictographIntersection Altitude 548 ft

PictographIntersection Altitude 584 ft

13 Trencall a l'esquerra

Pujem drets al Quermany Gros amb vistes espectaculars a la nostra esquena. Val la pena anar mirant...

PictographSummit Altitude 0 ft

PictographIntersection Altitude 533 ft

17 Atenció. A l'esquerra

PictographMine Altitude 402 ft
Photo of19 Mines Blanques o d'en Bernat (entrada principal-reixa) Photo of19 Mines Blanques o d'en Bernat (entrada principal-reixa) Photo of19 Mines Blanques o d'en Bernat (entrada principal-reixa)

19 Mines Blanques o d'en Bernat (entrada principal-reixa)