Baasrode Hamme- Scheldewandeling

June 20, 2014
June 2014

near Baasrode, Flanders (Belgique)

Baasrode
Veren verbinden provincies

Zondag 30-05-2010

De wandeling is een luswandeling van ongeveer 22km, die vertrekt aan het veer van Baasrode. We parkeren de auto’s achter de kerk van Baasrode, de Sint-Ursmarus¬kerk.
Vanop op de veerboot ligt links de Vlassenbroekse Polder. Vlassenbroek is natuurlijk bekend als kunstenaarsdorpje. De idyllische omgeving trekt veel bezoekers. Het Sint-Gertrudiskerkje is ongetwijfeld het mooiste gebouw van het dorpje.
Na de wandeling brengen we hieraan een bezoekje.
Eens aan de overzijde volgen we het fiets¬knoop¬punt 51 welke ons langs Beerbroek en Kastel brengt. Na Moerzeke, welke aan onze linkerkant ligt, volgen we het knoop¬punt 68. Vanaf hier volgen we 78 en passeren we enkele deelgemeenten van Hamme (Oostkouter, Kapel H. Familie en Driegoten) om uiteindelijk aan de Durme uit te komen. De Durme mondt ter hoogte van Weert in de Schelde. We blijven de Durme volgen tot aan het veer.
We steken de Durme over om naar het Fiets café in de Sint-Jozefstraat te gaan. Hier maken we een pauze en gebruiken we onze lunch.

Na de middag steken we de Durme terug over en blijven we de Schelde volgen. De Schelde vormt hier de grens tussen Oost-Vlaanderen en de provincie Antwerpen. Op de terugweg komen we nog twee veerdiensten tegen. Oversteken naar provincie Antwerpen is mogelijk.