آزادکوه ۴۳۷۰ متر ، گروه آفاق

22 hours one minute
July 28, 2018
July 2018

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

برنامه شماره ۳۱ ٬ گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۴۳۸۵ متری "آزادکوه "

تاریخ و ساعت برنامه: پنجشنبه ۴ مرداد ساعت ۸ تا جمعه ۵ مرداد ساعت ۲۴
تعداد شرکت کنندگان : ۴ نفر
️مسافت طی شده : حدود ۱۷ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۷۷۰ متر
اختلاف ارتفاع مبدا و مقصد : حدود ۱۷۴۵ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

(ترک مسیر در برگشت به دلیل کمبود باتری‌ تا محل کمپ ثبت شده)

☘ شرح برنامه :
ساعت ۲۱ : اقامه نماز مغرب و عشا حاشیه آزادراه کرج تهران
ساعت ۲۳:۳۰ : انتهای برنامه

☘ توضیحات:
آزاد کوه نام یکی از بلندترین قله‌های مرکزی البرز در استان مازندران است. اسم آزادکوه توسط محلیان ساکن اطراف برای این کوه گذاشته شده‌است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه به صورت مخروطی بوده و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد. نام دیگر این کوه «شاهزاده کج گردن» است. این قله تنها به وسیله یال جنوبی به دیگر قلل منطقه متصل است.
صعود به آزاد کوه کار فنی و تکنیکی ندارد و در هنگام صعود در تابستان نیاز به استفاده از وسایل فنی نیست. به صورت کلی برای صعود به آزاد کوه چهار مسیر وجود دارد.
مسیر شمال شرق مسیر رایج و نزدیک‌ترین مسیر صعود به قله است و از روستای کلاک بالا آغاز می‌شود و با عبور از گردنه چورن به قله می‌رسد. صعود از این مسیر در تابستان بین ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد.
مسیر جنوب غرب طولانی‌ترین مسیر است و از روستای وارنگه رود آغاز می‌شود و پس از پیمایش دره وارنگه رود وارد دره شیر کمر و دشت سوتک می‌شود و با عبور از گردنه سوتک و دشت کمانکوه از طریق گردنه چورن به قله می‌رسد.
مسیر شمالی از روستای نسن آغاز می‌شود و با عبور از دشت کمانکوه و گردنه چورن به قله آزاد کوه می‌رسد. صعود از این مسیر حدود ۲ روز طول می‌کشد.
مسیر شرقی از روستای ناحیه آغاز می‌شود و با عبور از گردنه چورن به قله آزادکوه ختم می‌شود.
هیچ پناهگاهی در هیچ‌یک از راه‌ها وجود ندارد و هر کس که قصد صعود دارد باید با خود چادر حمل کند. صعود به این کوه در زمستان آسان نیست زیرا خطر ریزش بهمن وجود دارد.

صعود گروه آفاق در مسیر دره شمال شرقی با مبدئیت روستای کلاک بالا اجرا شد. برنامه روز اول با کوله کشی سنگین و برپایی کمپ در میانه مسیر همراه بود و روز دوم با ادامه مسیر به سمت قله ، فتح قله توسط هر چهار نفر و بازگشت به روستا با موفقیت به پایان رسید.
حضور جمع زیادی از کوهنوردان سراسر کشور برای صعود به این قله و برپایی بیش از ۳۰ چادر در اقصی نقاط مسیر از ویژگی های جالب این برنامه بود که البته ترافیک مسیر گاهی اوقات مشکل ساز می شد. جریان آب چشمه و رودخانه تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری خستگی مسیر را کم می کرد و مناظر دیدنی منطقه صعود را آسان و لذتبخش می نمود.
لازم به ذکر است که صعود به این قله به دلیل ارتفاع بالای آن نیاز به مقداری هم هوایی داشته تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود و یکباره صعود نمودن برای کسی که تا کنون صعود بالای ۳۰۰۰ متر نداشته است ممکن است خطرساز باشد.

Photo ofجاده آسفالت روستای کلاک بالا،دریافت عوارض عبور Photo ofجاده آسفالت روستای کلاک بالا،دریافت عوارض عبور Photo ofجاده آسفالت روستای کلاک بالا،دریافت عوارض عبور

جاده آسفالت روستای کلاک بالا،دریافت عوارض عبور

پاکوب شن اسکی مناسب پایین آمدن

منظره بالای دره

پاکوب نامناسب

این مسیر موازی پاکوب اصلی در طرف مقابل دره قرار دارد ولی سنگ زیادی داشته و مناسب نیست

• Photo of ehsan beyraghi
    ehsan beyraghi Jan 13, 2021

یک روزه اش خیلی سخته برای ما

• Photo of darushgoly
    darushgoly Jun 28, 2023

درود
    ما قله ها روفقط صعود می کنیم آنها متعلق به ما نیستند ...
    لطفاً اصلاح بفرمایید

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Jun 28, 2023

درست می فرمایید ، ممکنه بفرمایید از کدوم بخش گزارش چنین برداشتی داشتید تا من اصلاح کنم؟