Aywaille - www.originelewandelingen.be

Photo ofAywaille - www.originelewandelingen.be Photo ofAywaille - www.originelewandelingen.be Photo ofAywaille - www.originelewandelingen.be

May 19, 2012
May 2012

near Aywaille, Walloon Region (Belgique)

Op pg 3 van de wandelbeschrijving : 'Wel neem je
kort erna een grasweg aan de rechterkant. Misschien hangt er wel een ketting bij het
begin van de weg. Deze weg stijgt en is overgroeid. De weg brengt je boven bij de
bosrand en je blijft dezelfde richting aanhouden, op een tiental meters van de
bosrand.....'

Dit hebben we gedaan, maar door bomenkap is de route zo goed als helemaal versperd. Eigenlijk kan je gewoon het hoofdpad verder wandelen en het volgende kruispunt van wegen, het rechterpad nemen

• chris regenwoud Sep 29, 2013

Fantastische wandeling. Echt een supper avontuurlijke tocht. We zijn om 11u vertrokken en om 19u aangekomen met de nodige picknick-foto-geniet-rust momenten. Een aanrader.

• Photo of Alain Jacquemin
    Alain Jacquemin Jan 6, 2014

Heel mooie wandeling. Echter, hoewel ik het spoor helemaal heb gevolgd, kom ik maar aan 785 hoogtemeters i.p.v. 1200. Mijn gevoel zegt ook dat het verre van 1200 is.

• Vandenberghe André Mar 28, 2016

leuke trip met veel afwisseling

• Photo of Steffe
    Steffe Apr 30, 2016

Leuke wandeling

• Hengluin May 5, 2016

Prachtige route en mooie omgeving. Alleen soms wat lastig te volgen, niet alle paden waren even duidelijk. Gelukkig is het prima te doen met af en toe een paar meter teruglopen en goed zoeken.

• Photo of WandelTracks
  • icantgotosleep Apr 1, 2019

Omdat ik overal lees hoe moeilijk deze tocht is, heb ik deze lange tijd uitgesteld, tot nu dus. De eerste mooie lente dag was het moment om eraan te beginnen. Na enkele 100m weet je al meteen dat het een lastige wandeling wordt als je de vele trappen op moet langs de spoorweg, de volgende 5km zijn pittig want je blijft continue klimmen. Zoals ik het heb beleefd zijn er eigenlijk 3 "gevaarlijke" stukken. De eerste is de steengroeve na 5km, volgens mij kan je die lus gewoon overslaan, het meest spectaculaire hier is de manier waarop je kan onderuitgaan bij het afdalen op de steile heling vol steengruis. Met een beetje zoeken vind je wel een alternatief maar het blijft verraderlijk. Volgende "gevaarlijk" punt komt je tegen op km 6. Na het leuke pad moet je scherp rechts klimmen, maak het vooral niet te moeilijk en ga hier niet te ver anders kom je heel dicht bij een afgrond met veel losse stenen. Als je hier zonder kleerscheuren doorkomt kan je relaxen en krijg je mooie paden onder de voeten. Het volgende "gevaarlijk" punt komt na de ruïne (11km), in tegenstelling met de andere 2 is dit een absolute must! Het zal wat moeite kosten maar éénmaal beneden kom je aan de Amblève, wat een mooie locatie en een ideale picknick plaats! Op de terugweg loop je ook nog over een zeer mooie veld wegel met op het einde een prachtig zicht op Aywaille.
    Het is zeker geen familie wandeling maar zeker te doen voor iemand die regelmatig gaat wandelen in de Ardennen, maar onderschat het niet! Het is "maar" 18km maar je zal het zeker voelen.
    Persoonlijk zou ik deze wandeling enkel doen bij droog weer, bij regen of erger wordt het toch te gevaarlijk op sommige plaatsen.
    Parking aan het station (niet op zaterdag!) of aan de Delhaize.