Aylakhli Hīaq 2878 m

May 4, 2022
May 2022

near Hīaq, East Azerbaijan (Iran)

قله آیلاخلی به ارتفاع ۲۸۷۸
از قلل نزدیک شهرستان تبریز،مت بین شهرستان خواجه و ورزقان هست.
سه راهی خواجه مابین شهر های اهر تبریز به سمت شهرستان ورزقان ،حدود ۲۵کیلومتر ادامه مسیر میدهیم.
چندین مسیر دسترسی به قله آیلاخلی هست.
۱.مسیر شمالی از روستای هیق
۲.مسیر غربی از روستای دغدغان
۳.مسیر جنوبی از نزدیکی روستای سرند
که مسیر عمومی از روستای هفدران هست.
به اتفاق دو همنورد عزیز از مسیر شمالی در روستای هیق،جنب مسجد روستا استارت برنامه را زدیم،مسیر از پشت مسجد و راه خاکی و تراکتور و آفرود تا پای کوه هست.نزدیک ۹۰دقیقه تا انتهای راه تراکتور که کاملا مشخص هست طول کشید و در همانجا یک چشمه عالی با آب گوارا منتظر کوهنوردان برای سیراب کردن موجود هست.
توضیح ۱ اینکه اگر ماشین آفرود و یا نیسان دسترسی داشته باشید براحتی میتوان این مسیر را طی نمود.
توضیح ۲ اینکه به نظر شخص من حتی میتوان با سواری و مینی بوس این مسیر را طی نمود ولی بهتر آن است با خودروی آفرود طی مسیر کرد.جاده خاکی معمولی هست.با شیب ملایم
از پای چشمه تا قله هم تیم سه نفره ما حدود ۹۰دقیقه بصورت متوسط و با سرعت معمولی طول کشید .در انتها تابلو قله با ارتفاع ۲۸۷۸ متر بر فراز قله نمایان هست.ارتفاع طی شده از پای ماشین (روستای هیق)تا قله ۱۱۰۰متر می‌باشد.