Ayandere - Karagöl - Beyreli

11 hours
June 6, 2020
June 2020

near Beden, Antalya (Türkiye)

Gündoğmuş'a bağlı Köprübaşı Mahallesi kuzeyinde, Ateğriği ve Karaopuk Tepeleri arasından giriş yapılan ve Ayandere adıyla bilinen vadi içerisinden yükselip, Toros ardı yaylaları ve Karagöl'ü aşarak Yörük Yurdu Beyreli Mahallesine ulaşmayı amaçlayan etkinlik, 2,5 saat süren uzun bir yolculuk sonunda, saat 08:15 sularında vadi tabanında yer alan orman yolunun 4,5. Km'sinden, harika bir Haziran sabahında, hatta giriş yaptı. 1,2 Km'lik ısınma hattının ardından kısa bir tırmanışla önceden aşina oluğumuz patika hattına ulaşan etkinlik, nefis bir orman ve vadi geçişi içeren 2,3 km'lik eski bir göç yolu üzerinden ağır ağır tırmandı, 3,5. Km'de Alara Çayı kaynaklarınan Ayandere'yi geçerek kuzeybatıya döndü ve rahat bir bir eğimde 5,5. Km'de yer alan Dereyurt yaylasına kadar sorunsuz bir şekilde yükseldi. Kısa bir yayla molasının ardından, yeniden kuzeye doğru, eski ve belirgin bir patika üzerinden ilerlemeye ve yükselmeye başlayan yürüyüş, Yüğlük Tepe eteklerinden geçip, arazinin de zorlamasıyla, önce kuzeydoğuya, sonra da Burmaini Kepiri (Ketiri) doğusuna yer alan bir sırta tırmanarak 2381 m'lik irtifadan Karagöl manzarasına kavuştu. Kısa bir inişle ulaştığımız ve Karagöl adıyla bilinen karstik kar gölü kıyısında verilen uzunca bir molanın ardından yeniden hatta dönüş yapan etkinlik, 10,6. Km'de yönünü önce batıya çevirerek Karagöl ve Deliktaş tepelerinin güneyinde ilerledi, 2345 m'lik bir sırtı aştı ve 12,4. Km'de Gevne Vadisine yukarıdan bakan dağ geçidine ulaşarak Gevne çayı kıyısından gelen bir yayla yoluna inen patika üzerinden inişe başladı. Çay kıyısından harika manzaralarla ilerleyen yürüyüş, dereler, sedir ormanları ve toprak bir orman yolunu aşarak 11 saat ve 18,16 Km sonunda, Beyreli Köyü Camii önünde, meraklı bakışlar altına sona erdi.

Tespitler:
1) Son 2 yıl içerisinde yürüdüğümüz en güzel hat. Neredeyse 15 km boyunca süren kesintisiz ve takibi kolay, alpin tarzda bir patika.
2) Yolda yer alan nal izleri, hayvan dışkıları ve tamirat emareleri hattın hala faal olduğunun bir kanıtı.
3) Akdağ sırtlarında yer alan Gölcük'ten neredeyse 3 kat daha büyük bir kar gölü. Gölü besleyen herhangi bir su kaynağı yok. Muhtemelen en iyi ziyaret zamanı Haziran sonuna kadar olan süre.
4) Parkurun sonlarında geçilen sedir ormanı çok sağlıklı ve güzel. Pek çok yeni fidan boy vermiş ve çok az tahribat var. Köylüler, ayı, tilki, kurt ve vaşak gördüklerinden bahsettiler.

Uyarılar ;
1) Dereyurt yaylasına kadar olan bölümde su problemi söz konusu değil. Pek çok çeşme ve göze var. Bu yayladan sonra kar hariç, 8,5 km boyunca su bulmak mümkün değil. Karagöl'ün suyu son çare olarak tercih edilebilir.
2) Parkurun tamamı, uygun bir ayakkabı ile yürünebilecek kadar rahat bir zemine sahip olsa da bir kaç noktada geçilen kayalık sırtlar için bot tavsiyesi yerinde olacaktır. (Evet siz dikkatli ve harika bir yürüyüşçüsünüz, aslan, kaplansınız felan ama yine de bir bot alın, bileğiniz burkulunca sizi taşıyacaklardan küfür yemeyin)
3) Termos alıp, çay yapın.
4) 0,5 lt plastik su şişesi size yetmez, matara alın.
5) 2,5 - 3,5 Km'ler arası taş düşmesine karşı dikkatli olun.

Öneriler :
1) Yoldan ayrılarak ormanlık alana yapılan giriş için benim hat yerine 100 m daha geriden giriş tercih edin.
2) Bizi getiren 19 kişilik aracın dönmekte zorlandığı iki virajlı bir bölüm var. Birkaç noktada, çok sert olmamakla birlikte aracın altı vurdu. Şöfor'u uyarmakta fayda var. Parkuru başlangıcı için en uygun yer benim başladığım yer. Buradan sonrası için zemin, bu tip araçlar için bozuk. Ancak arazi araçları sorunsuz ilerleyebilir.
3) Ayandere geçişi sonrası önce sağınızda sonra solunuzda kalan dereye, yayla evlerinin önünden hayvan dışkısı karışıyor. Kaynak suyunu tercih eden.
4) 6,6 - 7,4 km'ler arası gereksiz bir dönüş yapıldı. Siz, 6,6. Km'den itibaren hafif kuzeydoğuya yönelerek boğaza dik çıkmayı tercih ederseniz bu angaryadan kurtulursunuz.
5) 11,7 - 12,4 Km'ler arası patika izi kayıp. 12,4 sonrası bizim indiğimiz kestirme yerine sağda yer alan asıl patika da tercih edilebilinir. Yol oldukça net.

Ulaşım ;

Gidiş:
Güzergah: Alanya - Bektaş - Sapak - Taşatan - Hacıbeleni - Gören - Çamlıalan - Köprübaşı - Ayandere Vadisi
Mesafe : 85 km
Süre : 2,5 Saat
Zemin : 82 Km asfalt + 3 km stabilize düşük kalite orman yolu

Dönüş : Beyreliköyü - Ispatlı Güzlesi - Keşefli Güzlesi - Taşkent Yolu - Çayarası - Kaplanhanı - Kuşyuvası - Gözüküçüklü - Mahmutlar - Alanya
Mesafe : 92 Km

ve
Ben

Patika giriş

Aslında çok daha geriden başladığı belli olan patika girişini biz bu noktada yakaladık. Girişi kaçırmak imkansız. Daha önce yaptığımız Sulugöl Zirve (2579 m ) çıkışında da buraya yakın bir kayalık döküntü yamaçtan başlamıştık. Çok kaliteli, az insan eli değmiş, harika bir orman.

PictographRuins Altitude 5,474 ft

İsimsiz Mezar

Patika hemen bu mezar yapısının önünden geçiyor. Gerçek bir mezar olup olmadığı çok belirgin değil. Yörük göç yolları üzerinde sıklıkla rastlanan bir durumdur. Cenazeyi taşımak yerine, öldüğü noktaya yakın, uygun bir yere defin yaygındır.

Maldancık Tepesi

Nirengi noktası olarak işaretlendi.

Ayandere Vadisi

Güney - Kuzey hattında uzanan ve sularıyla Alara Çayını besleyen güzel vadi. Doğu yamacı boyunca uzanan patika üzerinden usulca yükseliyoruz. Keyifler yerinde. Henüz önüme geçen olmadı.

PictographBridge Altitude 5,895 ft

Ahşap Köprü

Keyifli bir yamaç geçişi. Uygun bir fotoğraf köşesi. Devam ediyoruz.

Pek çok yerde, yamaçtan çıkan temiz su. Tadı güzel. İlk uygun su kaynağı .

Taşlar arasından sızan bir göze altına yapılmış ahşap tekne. Buraya bunu yapma zahmetine girdiklerine göre suyu tüm yaz boyunca akıyor olmalı. Yükseliyoruz.

Ayandere Çayı

Mevcut köprüye ait ahşap kalıntılar sağa sola saçılmış. Basit bir köprü yaparak, taştan taşa sekemeyenleri karşıya geçirdik. Yardımlaşma ruhu tavan yaptı, insanlar pek bir eğlendi. Uzaktan seyretmek yerine, müdahil oldum. Genelde cool olup uzaktan seyreder, suya düşmeleri için dua eder, çok makara yaparım :)

PictographRuins Altitude 6,349 ft

Manar

Bir eski zaman kalıntısı. Bu noktadan karşıya geçilecek ve yayla yollarından usul usul yükseleceğiz.

Mola

Gaza gelip buranın suyundan içtik. Siz içmeyin.

Dere geçişi

Bu noktada yol kaybolur gibi olsa da hemen karşıda , az yukarıda yeniden karşınıza çıkacak.

İsmail Hocamla tamir ettik. İkimizin de günahı bol. Parkurlarda arayı açıp kayboluyor, sonra da ne tarafa gideceğiz diye bağırıyor. Bu nedenle, onun günahı bol diye, onun daha çok tamirat yapmasına göz yumdum. İnşallah bu amelimiz sayesinde cennete gideceğiz :)

Sırt

Mola yerinden beri süren çıkış bu noktada sona eriyor ve çok güzel bir yamaç patikasından, düz bir hatta oturarak ilerliyor. Patika sonunda çok güzel bir yayla var.

PictographWilderness hut Altitude 6,628 ft

Dereyurt Yaylası

Hala kullanıldığı belli olan bir ev var. Eski güzel zamanlardan kalma harabeler etrafta. Evin hemen kuzeyinde ince bir oluktan akan kaynak suyu var. Dere suyu yerine bunu tercih edin.

Bahsi geçen su kaynağı burası. Dereden geliyor gibi dursa da kaynak suyu. Son su takviyesi bu noktadan yapılabilir.

Geçit

Kısa bir hatalı dönüş nedeniyle savrulunca, yeniden hatta girmek için toplandığımız sırt geçişi. Patika yeniden belirgin.

Artık neredeyse kurumuş, oluklu su kaynağı. Buna güvenmeyin.

Sırt

Tırmanış, bu düzlükte kısa bir mola veriyor. Akdağ, Susuz Dağı, Barcın Dağı, Karayılan Dağı, Giği Zirvesi, Sulugöl Zirvesi ve Gökbel Yaylası çok net bir şekilde seçilebiliyor. Uzak ufukta Kenya toprakları ve Ermenek sırtları kadraja giriyor.

Hattın 2381 m'lik en yüksek noktası. Gölün fotoğrafını çekme için tırmandık. Bence siz de tırmanın.

PictographLake Altitude 7,612 ft

Karagöl

Karagöl ismiyle kayıtlı, kar suyuyla beslenen karstik bir göl. Bir kaç meraklı kurbağa dışında canlı görmedik. Göl içerisinde sazlık alanlar mevcut. Mevsim itibariyle oldukça güzel. Uzunca bir süre mola verdik ve üşenmeyen yavrukurtlar ayaklarını suya soktular. Ben cool olduğundan böyle şeyler yapmak yerine Hüseyin Sezen ile hasbıhal ettim. Dikkatlice kim ne yiyor onu takip edip, bir daha kimin yanına oturmalıyım diye analiz yaptım. Hüseyin Baba yeşil soğan göndermiş :) Bu parkuru sırf bu gölü görmek için geçtik.

Boğaz

Bir süre vadi yamaçlarından, herhangi bir patika izine rastlamadan ilerleyen hat, bu noktada Gevne Vadisine bakan bir boğaza ulaşıyor. Hemen altta biri sağa, uzun ve geniş bir yay yaparak vadi tabanına inen, diğeri ise güney yamaçtan kestirme olarak giden patika seçilebiliyor. Biz kısa olanı tercih ediyoruz.

PictographFauna Altitude 6,578 ft

Nirengi noktası olarak işaretlendi. 4 tosun ve 2 Düvenin çılgın "Collage Dorm" partisine şahit olduk. Herkes bağırıp çağırınca partinin tadı kaçtı.

Gevne vadisi

Beyreli, İshaklı, İspatlı , Alifendi ve Keşefli yörüklerinin bol sedirli güzel vadisi. Harika bir patika üzerinden vadi boyunca ilerliyoruz.

Gevne Çayı

Göksu nehrine karışan ve vadi tabanından gürül gürül akan ırmak. Geçebilmek için taştan köprü yaptık ancak Hacıali Yüksel kendi çocuğunu dereye itmiş. Ahmet Türkelinin denge problemi var, çaya düştü. Ben güldüm.

Sedir ormanı

Patika, kadim bir sedir ormanı yamaçlarında boy vermiş genç ve güzel fidanların içerisinden geçerek alçalmaya devam etti. Çok keyf aldık. Avusturya passlarına fink atmış Hüseyin Sezen ile Tirol ve Alpler de bile bu kadar güzelinin olamayacağı konusunda mutabık kaldık. Tek üzüntümüz şinitzel ve arpa suyu bulubilecek Berghüttelerin olmayışı oldu.

Çok güzel tadı olan bir kaynak suyu. Patikanın yola kavuştuğu yerde, hemen altta.

Artık patika sona erdi ve güzel bir orman yolundan Beyreli Köyüne doğru alçalmaya devam edeceğiz.

Nirengi noktası olarak işaretlendi.

Kamp için uygun bir alan.

Son su kaynağı.

PictographReligious site Altitude 5,080 ft

Konyanın Hadim Kazasına bağlı Beyreli yörüklerinin aynı isimle anılan köyü. Kirazı iyi fiyata sattığından, bir kaç tane ayı, kurt ve tilki olduğundan bahseden köylü ile hasbıhal ettik. Tarlaları verimli ancak halkı ilgisiz.

• Photo of Fikri Sehli
    Fikri Sehli Jun 9, 2020

Osman Bey gerçekten mükemmel bir etkinlik olmuş, şahsen kaçırdığım için çok üzüldüm.

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Jun 9, 2020

Teşekkür ederim Fikri Bey, İnşallah en kısa sürede sizin için de bir parkur yaparız.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jun 9, 2020

Son bir kaç yılın en iyi parkuru. Detaylıca yazımı bitmiş. Tebrik ederim.

• Photo of fortunania
    fortunania Jun 9, 2020

Çok güzel bir parkur, inanılmaz keyf aldık. Özellikle göl muhteşem.

• Photo of AHMET TÜRKELİ
    AHMET TÜRKELİ Jun 12, 2020

Yürüyüş yapmak isteyenlerin takip edebileceği güzel bir Osman bey