Audrix, boucle du Dolmen en boucle de Pech Melou

Photo ofAudrix, boucle du Dolmen en boucle de Pech Melou Photo ofAudrix, boucle du Dolmen en boucle de Pech Melou Photo ofAudrix, boucle du Dolmen en boucle de Pech Melou

April 13, 2019
April 2019

near Audrix, Nouvelle-Aquitaine (France)

Een werkelijk prachtige gecombineerde wandeling van 2 wandelrondjes. De rondjes zijn vernoemd naar een klein hunnebed, de dolmen. De andere naar een waterput, Pech Melou.

We starten bij het plaatsje Audrix welke een aardige kerk heeft. Naast de parkeerplaats staat een gigantische stropop. Ieder jaar bouwt men iets moois van stro.
Vanuit Audrix lopen we richting Saint Chamassy, een prachtig dorpje met erg mooie kerk.

Hierna gaat het verder naar de Dolmen, een klein soort Hunebed. Om hier te komen moet je even een klein stukje heen en weer op de route lopen.

Na het Dolmen gaat het verder door de bossen en velden met prachtige vergezichten. We passeren oude wasplaatsen, watermijnen, chateau's en een mega grote Lariksboom.
Dan passeren we bijna zonder hem te zien de naamgever van de tweede ronde, de Pech Melou, een beetje verloren waterput.

Hierna volgt een laatste lichte beklimming en zijn we weer terug in Audrix.
Deze wandeling is absoluut de moeite waard en wij vonden hem tot de mooiste horen in de streek.

Start en parkeerplaats in Audrix

Audrix is een mooi gelegen gehucht met aardige kerk. De stroopop heet Cromanix en is een jaarlijks terugkerend fenomeen in Audrix. Men bouwt ieder jaar een giga-pop, de afgelopen jaren was dit een mammoet en een beer met jong. De andere wandeling die wij gedaan hebben uit Audrix vind je via deze link terug, ook de moeite waard. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/audrix-boucle-des-combes-en-boucle-du-peyrat-35071524

Uitzicht vanuit Audrix

Even buiten Audrix een routewijzer richting Saint Chamassy en een begroeide oude schuur.

PictographFountain Altitude 575 ft

Oude watermijn

Met natuurlijk de onvermijdelijke wasplaats.

Hier links aanhouden

Het dorp Saint Chamassy

Een absoluut bezienswaardig gehucht. Klein kasteeltje en een hele leuke kerk waar je in kan. Even doorlopen en je komt op de begraafplaats.

De kerk van Saint Chamassy

Prachtige gebrandschilderde ramen. Mooie smeedijzeren kruizen op de graven en een prachtige ligging van het dorp in z'n omgeving.

Nog meer kerk Saint Chamassy

Het is grappig om de ramen ook eerst buiten te fotograferen en daarna binnen met zonlicht erachter.

Kapotte routewijzer

Gelukkig liggen de drie aanwijzers in de goede richting op de grond en kunnen we het juiste bospad op.

Dit zijn twee karren om vaten met vloeistof te vervoeren, maar zo staat het vol met allerlei ijzeren landbouwspullen.

Rechts af naar de dolmen en weer terug om recht door te lopen.

De Dolmen

Dit is dan de naamgever van deze gecombineerde wandeling. In Drenthe lachen ze hierom. Wij hebben 2 wandelroutes tot 1 gemaakt. Het andere lusje is Pech Melou, de waterput. Komen we later langs. De Dolmen heeft wel een mooi uitzicht de vallei in.

PictographFountain Altitude 335 ft

Oude wasplaats met mooie pomp

Prachtig dorpje op de heuvel. Hier stoomt de Vezere-rivier in de Dordogne-rivier. Hiervandaan hebben wij ook een wandeling gemaakt die de moeite waard is. Onderstaand de link. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/limeuil-rondwandeling-boucle-de-limeuil-35048258

Zicht op kapel Saint Martin

Vanuit Limeuil zijn we ook op de terugweg met de auto gestopt bij deze aardige middeleeuwse kapel. Onze wandeling bij Limeuil is via deze link te bekijken. Erg mooie tocht. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/limeuil-rondwandeling-boucle-de-limeuil-35048258

PictographFountain Altitude 331 ft

Watermijn

PictographTree Altitude 496 ft

PictographFountain Altitude 257 ft

De put is de naamgever van deze gecombineerde wandeling samen met de Dolmen. Wij hebben twee wandelroutes tot 1 gemaakt.

Erick verliefd op een stapel openhaardhout. Hoe mee te nemen naar huis?.