Aubel - Val-Dieu - Observatiebunker MN18 (Oriëntatietafel) 18,5 km

Photo ofAubel - Val-Dieu - Observatiebunker MN18 (Oriëntatietafel) 18,5 km Photo ofAubel - Val-Dieu - Observatiebunker MN18 (Oriëntatietafel) 18,5 km Photo ofAubel - Val-Dieu - Observatiebunker MN18 (Oriëntatietafel) 18,5 km

June 16, 2022
June 2022

near Aubel, Wallonia (Belgique)

Een prachtige wandelroute van ongeveer 18.5 kilometer. We zijn gestart in Aubel, Rue de la Station, maar je kunt natuurlijk ook in Val-Dieu (bij de Abdij) starten. Op beide locaties kun je redelijk goed je wagen gratis parkeren.

Tijdens deze wandelroute lopen we door en langs weilanden maar ook door bosgebied. We moeten regelmatig het nodige klimwerk verrichten, wat ik persoonlijk als prettig ervaar. In deze wandeltocht zitten 334 werkelijke hoogtemeters.

Na ongeveer 9.5 kilometer komen we aan bij De Abdij in Val-Dieu. Deze Abdij is een behoorlijk toeristische trekpleister, het kan er dus aardig druk zijn, ook met parkeren.

Na 12 kilometer lopen we langs De Observatiebunker MN18. Op deze plek komen we ook de Oriëntatietafel tegen, een prachtige tafel. Deze enorme Oriëntatietafel, van zowat 1 ton aan gewicht, is met de hand gegraveerd. Met deze tafel kun je met je hand het reliëf van het prachtige landschap voelen zoals je het met je ogen ziet vanaf dit punt.

De Bunker en de Oriëntatietafel staan op de helling van Saint-Jean-Sart. Het plekje genaamd "Knuppelstock" biedt een schitterend uitzicht.

Een prachtige tocht met veel vergezichten. Deze wandeltocht is auto vrij/luw en loopt door een prachtig natuurgebied!

Echt een toppertje!!

P.s. je kunt wel eens wat koeien op je wandelpad tegenkomen (zie foto's)!

• WiWiLoc Jun 19, 2023

Erg leuke wandeling, van genoten, dankjewel om te delen!