Aubel - Val-Dieu

December 27, 2017
November 2017

near Aubel, Wallonia (Belgique)

Uitstapje op een van de weinige zonnige herfstdagen van 2017 naar het Land van Herve, de streek in het noorden van de provincie Luik waar de landschappen zacht overlopen in de Voerstreek.

We wandelen in de omgeving van Aubel, ooit deel van het graafschap Dalhem en hertogdom Brabant. Aubel werd door de Franse Republiek in 1797 opgenomen departement Ourthe, dat later de provincie Luik werd. Aubel is bekend om zijn streekproducten: kaas, stroop, cider en bier.

In Aubel, aan het voormalige station zijn enkele parkeerplaatsen. Aan de voormalige spoorweg Lijn 38 - nu een RAVEL - staat een oud locomotiefje en wat verderop links zien we de Siroperie Meurens, waar de beroemde Sirop de Liège in groen-blauwe potten gemaakt wordt. Wij stappen naar rechts de RAVEL op en volgen die 1,5km.

Aan de overzijde van de N648 Route de Battice wandelen we het rustige straatje Maeshof omhoog naar de landelijke Rue de Messitert, die we linksaf volgen. De weg wordt een pad en loopt vlakbij riviertje La Berwinne door een bosje. Na 1 kilometer gaan we rechts omhoog en terug op de Rue de Messitert linksaf omlaag tussen haagjes en glooiende weiden.

Beneden op de T-splitsing met Macra was het plan om de veldwegel naar rechts te volgen, maar modder en plassen waren zo diep dat we noodgedwongen moesten uitwijken naar de verkeersweg N650. Goed 500m naar rechts en dan 650m rechtsaf langs de N642 Bois D'Absy brengt ons aan een wegeltje rechtsaf dat terug op ons parcour aansluit, nabij een WO2 bunker en de kapel St-Lucie.

Op de rustige verkeersweg Bushaye naar links, voorbij kasteeltje Altena en op de Y-splitsing met kapelletje/kruis rechts de Chemin du Diable in. Rechts aanhouden. Tussen de struiken zien we aan de linkerkant af en toe al de toren van de abdij Val-Dieu. De N649 oversteken en langs de rue de L'Abbey naar Saint-Jean-Sart (Sint-Jansrade)

We laten het dorpje met zijn impressionante kerk nog even rechts liggen en wandelen langs Lammerschot richting Val-Dieu. Op de splitsing links en door een weide en een bosje langs de vijver bereiken we de abdij, de uitgelezen plaats om even te verpozen!

Val-Dieu (Godsdal) is een deelgemeente van Aubel in het dal van de rivier La Berwinne. Het gehucht ontstond in de middeleeuwen rond de gelijknamige abdij. In een bijgebouw van de abdij is een brouwerij gevestigd.
De abdij van Val-Dieu uit de 13e eeuw is een voormalige cisterciënzerabdij. De neogotische kerk is in 1870 gedeeltelijk heropgegebouwd, de toren pas in 1934. Enkele elementen van de 13e-eeuwse kerk zijn bewaard gebleven. In 1946 werd ze verheven tot basiliek. In 2002 vertrokken de laatste monniken. Thans is het een bezinningscentrum en een bezoekerscentrum met een leuke taverne in de kelders.

We steken La Berwinne over en volgen de GR563, die ons vrij steil door een bosje omhoog naar het gehucht Knuppelstock voert. Achter het huis met de Knuppelstock gevelsteen (zie foto) dalen we rechts het pad omlaag naar de rue de la Marniere, met op de hoek een eigenaardige electriciteitscabine-toren. We wandelen terug Saint-Jean-Sart in, voorbij de kerk en dan draaien we links langs de rue des Platanes naar de N649. Eventjes rechts en dan links Elzet in.

Door de boomgaarden over de heuvel en aan de wegkruising linksaf. Weer de N649 oversteken, langs een betonnen bruggetje riviertje La Bel dwarsen en na een licht klimmetje komen we 500m verder weer op de GR563, die we nu rechtsaf langs de heuvelhelling volgen. Ongeveer 800m voorbij de kapel van Ste. Anne verlaten we de GR en wandelen door een straat met de eerste huizen van Aubel terug in de richting van het stadje.

Maar eerst pikken we nog even in op de plaatselijke Balade de la Bel: een wegeltje rechtsaf voert ons over een weide naar de Rue de Gothez. Even links, door het centrum en achter de kerk rechts houdende, komen we zo terug aan het voormalige station van Aubel.

'Lijn 38' is de oude spoorlijn die het Land van Herve doorkruist en die ooit Chênée met Plombières verbond. Nu is ze geïntegreerd in het RAVeL net en voorbehouden aan wandelaars, joggers, ruiters en mountainbikers

De Berwinne is een riviertje in het stroomgebied van de Maas, tussen Luik en Maastricht. De bronnen zijn te vinden in het gehucht "de Birven" in het meest oostelijke deel van de Waalse gemeente Aubel tegenover de Amerikaanse militaire begraafplaats Henri-Chapelle. De rivier loopt dan langs Clermont, Mortroux, Bolbeek, Dalhem en Berne naar de Maas in Moelingen. Zijriviertjes de Bel en de Bolland.

Bunker MN11 te Gorhez, vaste observatiepost van het fort van Aubin-Neufchâteau.

Tegenwoordig "Aux Rituels d’Altena", centre de beauté.

L'église Saint-Jean-Baptiste, imposant monument de l'histoire du village de Saint-Jean-Sart

Gevelsteen midden onder de twee bovenste venstertjes met "Knuppelstok"

GR563

WPT006

Kapel St-Lucie

route Aubel-Valdieu

WPT005

• Photo of Dirk Herrygers Ww
    Dirk Herrygers Ww May 22, 2018

Mooie wandeling met leuke tussenstop in Val Dieu!!

• Photo of walkerinwoods
    walkerinwoods Sep 28, 2018

Hey, ik heb deze Ravel gereden en ook aan de Loco. De afstand om te wandelen is het dubbele van wat ik aankan. Toch zie ik op foto' s dat dit een mooie streek is om te wandelen. Bedankt voor de vele foto' s. Moesten er meer doen vind ik.

• Photo of LucT
    LucT Oct 16, 2018

Hoi Walkerinwoods,
    Bedankt voor je reactie!
    Het is daar een inderdaad een verrassend aangename wandelstreek. Weliswaar minder populair bij de wandelaars, allicht kwestie van onbekend is onbemind, maar volgens mij even leuk wandelen als in de (aangrenzende) Voerstreek.
    Een tip voor als je in de buurt bent: indien de volledige route te lang is, zou ik de kleine westelijke lus van Val-Dieu over Knuppelstock en St-Jean-Sart aanraden. Zal zo'n 4,5km zijn, maar er zit wel een klimmetje van 100m omhoog in. Ik zou dan starten aan de abdij van Val-Dieu, daar is parkeerplaats.
    Nog veel wandel en fietsplezier!

• Photo of walkerinwoods
    walkerinwoods Oct 19, 2018

Oh Fijn voor de tip. Bedankt. Ivan

• jacob.van.klaveren Apr 22, 2023

Prachtige route langs hoogvlaktes en kleine beekjes. Dank voor het uitzetten.