Photo ofAthamanika Ori, Melissurgi-Stavros-Ruista 2254m-HiliaExinta 2180m-Kakarditsa 2429m ( Αθαμανικά Όρη, Μελισσουργοί-Κακαρδίτσα ) Photo ofAthamanika Ori, Melissurgi-Stavros-Ruista 2254m-HiliaExinta 2180m-Kakarditsa 2429m ( Αθαμανικά Όρη, Μελισσουργοί-Κακαρδίτσα ) Photo ofAthamanika Ori, Melissurgi-Stavros-Ruista 2254m-HiliaExinta 2180m-Kakarditsa 2429m ( Αθαμανικά Όρη, Μελισσουργοί-Κακαρδίτσα )

Very difficult
April 6, 2023
July 2022

near Melissourgoí, Epirus (Greece)

Αθαμανικά Όρη, Μελισσουργοί - Σταυρός - Ρουίστα 2254μ - Χίλια Εξήντα 2180μ - Κακαρδίτσα 2429μ.

Ανάβαση στην Ψηλότερη κορυφή της Κακαρδίτσας με σημείο εκκίνησης το χωριό των Μελισσουργών. Η διαδρομή χαρίζει εντυπωσιακές εικόνες από ψηλά στην Κοιλάδα των Μελισσουργών αλλά και στο σύνολο του όγκου των Αθαμανικών Ορέων και Τζουμέρκων, ενώ με καλές καιρικές συνθήκες στο σύνολο της Οροσειράς της Πίνδου. Τέλος υφίστανται εναλλαγές εικόνων, με το πυκνό δάσος κωνοφόρων και παραπατάμιας βλάστησης να διαδέχεται η χαμηλή ποώδεις βλάστηση των αλπικών και η εικόνα δεκάδων κορυφών απόκρημνων και μη περιμετρικά.

Η διαδρομή παρουσιάζει σχετικά μεγάλα νούμερα απόστασης και υψομετρικής ( 23χλμ/+2200μ ) και δεν συνίσταται σε όσους τώρα αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνό ή δεν φέρουν καλή φυσική κατάσταση. Επιπλέον η σήμανση του μονοπατιού είναι αραιή, αχνή και περιστασιακή ενώ η κατάσταση του μονοπατιού που οδηγεί στον Σταυρό μέτρια λόγω χαμηλής ακανθώδους βλάστησης. Τέλος η συνέχεια της διαδρομής από την Ρουίστα μέχρι την κορυφή της Κακαρδίτσας παρουσιάζει αλλεπάλληλες υψομετρικές διακυμάνσεις που θα πρέπει να καλυφθούν δις, γεγονός που αποτρέπει πολλούς από το να συνεχίσουν.

Τα τμήματα της διαδρομής επιμερίζονται ως εξής:

01. Μελισσουργοί 870μ - Διάσχιση Μελισσουργιώτικου ρέματος 980μ.:
Η πορεία ξεκινά από την πλατεία Μελισσουργών. σε Υψ. 870μ. Ακολουθούμε κατηφορικό δρόμο και στην συνέχεια καλντερίμι προς τα ΝΑ. Διασχίζοντας λιθόκτιστο τοξωτό γεφύρι - το χαμηλότερο σημείο της διαδρομής στα 820μ, συνεχίζουμε για λίγο σε μονοπάτι και σύντομα ακολουθούμε χωματόδρομο εντός δάσους κωνοφόρων. Το σημείο της διάσχισης του ρέματος εμποδίζεται από σημείο με κατολίσθηση και η τελική κατάβαση στην κοίτη απαιτεί λίγη προσοχή και αυτοσχεδίαση .

02. Διάσχιση Μελισσουργιώτικου Ρέματος 980μ - Πλατό στην Αρχή της ανάβασης για Σταυρό 1300μ:
Διασχίζουμε το ρυάκι που αναλόγως της εποχής φέρει ελάχιστο έως αρκετό νερό. Η διάσχιση είναι πάντοτε εφικτή. Κινούμαστε για λίγο στην ευρεία κοίτη υπό βλάστησης προς τα ΝΑ. Ύπαρξη κούκων και αχνής σήμανσης. Στην ανατολική όχθη συναντάμε εγκαταλελειμμένο χωματόδρομο και συνεχίζουμε επί αυτού. Ακολουθεί μονοπάτι εντός δάσους και συνέχεια με τραβέρσα σάρας προς τα Νότια. Αραιή σήμανση στο τελευταίο αυτό τμήμα.

03. Πλατό στην Αρχή της ανάβασης για Σταυρό 1300μ - Σταυρός/Κορυφογραμμή 2020μ.:
Μικρό Πλατό σε υψόμετρο 1300μ σημείο αναφοράς για το μονοπάτι σκάλα που οδηγεί στην κορυφογραμμή στη θέση Σταυρός. Μοναχικό δέντρο ( Κρανιά ). Μόνιμη μέτρια κλίση και σχετικά πυκνή χαμηλή βλάστηση. Αχνό παλαιό μονοπάτι. Ύπαρξη σήμανσης με κόκκινο spray σε βράχια η οποία δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτη. Υψομετρικό κέρδος 700μ.Το μονοπάτι ακολουθεί μόνιμα την ακμή του αντερείσματος μέχρι και λίγο πριν την κορυφογραμμή όπου συναντώντας τείχος βράχων το τραβερσάρει από τα ΝΑ. Προσεγγίζουμε πλέον την κορυφογραμμή.

04. Σταυρός/Κορυφογραμμή 2020μ - Ρουίστα 2254μ:.
Πορεία προς τα Βόρεια επί της κορυφογραμμής, σε μεγάλο τμήματος δυστυχώς επί χωματόδρομου. Η τελική προσέγγιση της ράχης βατή.

05. Ρουίστα 2254μ - Χίλια Εξήντα 2180μ - Κακαρδίτσα 2429μ.:
Πορεία επί μονοπατιού με αραιή σήμανση που κινείται ως επί το πλείστον επί της ράχης της Χίλια εξήντα προτού συναντήσει την Δυτική βάση της κύριας κορυφής της Κακαρδίτσας. Από το σημείο αυτό ανέρχεται στην κορυφή με ανηφορική τραβέρσα προς Βορρά. Το τμήμα αυτό χαρακτηρίζεται από υψομετρικές διακυμάνσεις.

Η επιστροφή στο σημείο αφετηρίας ακολουθεί την ίδια πορεία με εκείνη της ανάβασης.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο των waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Συνολική απόσταση: 23.1 χλμ.
Θετική Υψομετρική: + 2200μ.

Νερό δεν συναντάμε σε σημείο της διαδρομής.

Επισημάνσεις:

'' Τα Αθαμανικά όρη οφείλουν την ονομασία τους στο αρχαιοελληνικό φύλο των Αθαμανών που ήταν εγκατεστημένο στην περιοχή αυτή. Οι Αθαμάνες άκμασαν κυρίως τον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ. όπου διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις συγκρούσεις μεταξύ Μακεδόνων και Αιτωλών.'
Πηγή του άνωθεν Wikipedia.

Γρηγόρης Τζομάκας

Έτερες διαδρομές στα Αθαμανικά Όρη μπορούν να βρεθούν στους εξής διασυνδέσμους:
- Aθαμανικά Όρη, Ματσούκι-Κακαρδίτσα 2429μ.
- Aθαμανικά Όρη, Ματσούκι-Κακαρδίτσα 2429μ.-Δίδυμη 2422μ
- Αθαμανικά Όρη ( Κακαρδίτσα ), Ματσούκι-Κρυμμένο ποτάμι-Καταφύγι 2098μ.
- Κακαρδίτσα, Αγία Παρασκευή Ασπροποτάμου-Τρυγώνα 2034μ- Λέορδα Ανατολική 2000μ+ - Λέορδα Δυτική 2058μ- Κατάρράκτης Μάντάνι του Δαίμονα-Αγία Παρασκευή.

Το αχνό μονοπάτι διέρχεται χαρακτηριστικού ανοίγματος μεταξύ όγκων βράχων. Συνεχίζουμε την κάθοδο ΒΑ προς το πρώτο διάσελο και την συνέχεια της κορυφογραμμής. At 39.51342N, 21.18444E

Diaselo A

Μικρό διάσελο μεταξύ Ρουΐστας και ανώνυμης ράχης. Υψ. 2150μ. Συνεχίζουμε σε διακριτό μονοπάτι επί της ράχης.

Photo ofDiaselo C HiliaExinta-Kakarditsas / Fraktis Photo ofDiaselo C HiliaExinta-Kakarditsas / Fraktis Photo ofDiaselo C HiliaExinta-Kakarditsas / Fraktis

Diaselo C HiliaExinta-Kakarditsas / Fraktis

Το τρίτο κατά σειρά και τελευταίο διάσελο μεταξύ Ρουΐστας και Κακαρδίτσας. Συνεχίζουμε με άνοδο επί διακριτού μονοπατιού με σήμανση για την κορυφή Κακαρδίτσας. Κατεύθυνση Ανατολική και στην συνέχεια Βόρεια. Ύπαρξη ποιμενικού φράκτη. Υψ. 2150μ. At 39.52188N, 21.19377E

Diaselo Β Hilia Exinta

Διάσελο Χίλια Εξήντα. Το χαμηλότερο σημείο μεταξύ Ρουΐστας και Κακαρδίτσας. Συνεχίζουμε με άνοδο προς την κορυφή της Χίλια Εξήντα. Διακριτό μονοπάτι. Υψ. 2080μ

Διασχίζουμε το ρυάκι που αναλόγως της εποχής φέρει ελάχιστο έως αρκετό νερό. Η διάσχιση είναι πάντοτε εφικτή. Κινούμαστε για λίγο ( 100μ περίπου ) στην ευρεία κοίτη υπό βλάστησης προς τα ΝΑ. Υπάρξη κούκων και αχνής σήμανσης.

Dihala

Σε υψόμετρο 990μ συναντάμε διχάλα του χωματόδρομου. Υπάρξη ξύλινης πινακίδας. Κατηφορίζουμε αριστερά για 60μ περίπου σε τρακτερόδρομο μέχρι που αυτός διακόπτεται από κατολίσθηση. At 39.49690N, 21.15765E

HmDromos - Monopati

Σε υψόμετρο 1010μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε σε σχετικά διακριτό μονοπάτι με αραιή σήμανση εντός του δάσους. Κατέυθυνση Ανατολική-ΝότιοΑνατολική. At 39.49862N, 21.15996E

HmDromos Egkatalelimenos Anatolika Kitis

Συναντάμε εγκαταλελειμμένο χωματόδρομο στα ανατολικά της κοίτης. Τον ακολουθούμε προς τα ΒΑ.

HmDromos Korifogrammis

Προσεγγίζουμε τον χωματόδρομο επί της κορυφογραμμής ( απαράδεκτο που υφίσταται ) και συνεχίζουμε για 1 χλμ επί αυτού.

Η χάραξη του μονοπατιού διέρχεται του απότομου τμήματος με βράχια και εξέρχεται στην ήπια κορυφογραμμή σε υψόμετρο 2390μ περίπου. Κίνηση προς τα Βόρεια μέχρι την κορυφή σε βατό πεδίο.

Kakarditsa 2429m

Η ψηλότερη κορυφή των Αθαμανικών Ορέων. Ύπαρξη υψομετρικού στύλου. Βιβλίο κορυφής. Εαν οι καιρικές συνθήκες επιτρέπουν άπλετη περιμετρική θέα καθ΄ότι ψηλά στο κέντρο της οροσειράς της Πίνδου.

Kinisi epi Korifogrammis

Κινούμαστε επί της βατής κορυφογραμμής με στόχο την κορυφή της Ρουϊστας. Στα ΒΔ χαμηλότερα ύπαρξη μικρής τεχνητής κτηνοτροφικής λίμνης ( λούτσας ) εν λειτουργία δια κοπάδι προβάτων.

Korifi 2180m Hilia Exinta

Η ψηλότερη κορυφή του όγκου της Χίλια Εξήντα. Υψόμετρο 2180μ κατά προσέγγιση. Συνεχίζουμε με εύκολη απότομη κάθοδο προς τα Ανατολικά.

Σε υψόμετρο 1180μ το μονοπάτι εξέρχεται του δάσους. Ύπαρξη κούκου. Συνεχίζουμε Α-ΝΑ σε διακριτή χάραξη και ακολουθεί τραβέρσα σάρας προς Νότο προκειμένου να προσεγγίσουμε το αντέρισμα ανάβασης. At 39.49643N, 21.16607E

Kukos Αpotomi Κatavasi gia diash Potamu

Κατολίσθηση έχει αναδιατάξει τα δεδομένα όσον αφορά την διάσχιση του ποταμού. Συναντάμε κούκο και κατηφορίζουμε Ανατολικά σε απότομη σάρα 20μ μέχρι την κοίτη. At 39.49648N, 21.15802E

Monopati Traversa Saras

Ακολουθούμε ευδιάκριτο μονοπάτι που τραβερσάρει προς τα Νότια αρχικά σε σάρα και στην συνέχεια σε αλεπάλληλα μικρά πλατό με χαμηλή βλάστηση.

Monopati- Hmdromos

Το μονοπάτι οδηγεί σε χωματόδρομο τον οποίον ακολουθούμε προς Νότο για 1.6 χλμ. Πλέον κινούμαστε εντός δάσους κωνοφόρων. At 39.50362N, 21.15135E

Omos

Προσεγγίζουμε τον Ώμο ( έξαρση επί εγκάρσιας υποστήριξης κορυφογραμμής ) με την ονομασία Κρανιά. Ακολουθώντας την ακμή του αντερείσματος σε αχνό μονοπάτι οδηγούμαστε στην κορυφογραμμή. Υψ. 1285μ. Ανηφορίζουμε για 100μ μέχρι την έξοδο από τα διάσπαρτα δέντρα όπου και συναντάμε χαρακτηριστική μοναχική κρανιά.

Photo ofHaraktiristika Vrahia kata tin Anavasi gia Stavro Photo ofHaraktiristika Vrahia kata tin Anavasi gia Stavro Photo ofHaraktiristika Vrahia kata tin Anavasi gia Stavro

Haraktiristika Vrahia kata tin Anavasi gia Stavro

Χαρακτηριστικό σημείο με μικρό όγκο βράχων κατά την ανάβαση για Σταυρό. Μικρό μπαλκόνι επί του ώμου. Υψ. 1520μ. At 39.49463N, 21.17334E

PictographBridge Altitude 2,831 ft

Petrino Gefiri

Διασχίζουμε πέτρινο τοξωτό γεφύρι σε υψόμετρο 820μ, το χαμηλότερο της διαδρομής. Συνεχίζουμε σε μονοπάτι με αχνή σήμανση και ευκρινή χάραξη προς τα Νότια. At 39.50519N, 21.15006E

Platia Melissurgon

Η πορεία ξεκινά από την πλατεία Μελισσουργών. Υψ. 870μ. Ακολουθούμε κατηφορικό δρόμο και στην συνέχεια καλντερίμι προς τα ΝΑ. Ύπαρξη πηγής.

PictographTree Altitude 3,691 ft
Photo ofKrania Patari Enarxi Anavasis gia Stavro Photo ofKrania Patari Enarxi Anavasis gia Stavro Photo ofKrania Patari Enarxi Anavasis gia Stavro

Krania Patari Enarxi Anavasis gia Stavro

Μικρό Πατάρι σε υψόμετρο 1300μ σημείο αναφοράς για το μονοπάτι σκάλα που οδηγεί στην κορυφογραμμή στη θέση Σταυρός. Μοναχικό δέντρο ( Κρανιά ). Μόνιμη μέτρια κλίση και σχετικά πυκνή χαμηλή βλάστηση χαρακτηρίζουν την άναβαση. Αχνή χάραξη μονοπατιού λόγω μικρής χρήσης. Υπαρξη σήμανσης με κόκκινο spray σε βράχια η οποία δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτη λόγω της βλάστησης. Υψομετρικό κέρδος 700μ.Το μονοπάτι ακολουθεί μόνιμα την ακμή του αντερείσματος μέχρι και λίγο πριν την κορυφογραμμή όπου συναντώντας τείχος βράχων το τραβερσάρει από τα ΝΑ. At 39.49344N, 21.16835E

Rouista 2254m

Κορυφή της Ρουΐστας 2254μ. Για την συνέχεια προς την κορυφή της Κακαρδίτσας κατερχόμαστε Δυτικά στην πλαγιά. Ύπαρξη αχνού μονοπατιού. Στοχεύουμε χαρακτηριστικό άνοιγμα μεταξύ βράχων.

Sara

Η χάραξη του μονοπατιού τραβερσάρει ανηφορικά χαρακτηριστική σάρα. Στοχεύει βάση βράχων ψηλότερα. At 39.52492N, 21.20076E

Photo ofSimio 01 epi tis Anavasis gia Stavro Photo ofSimio 01 epi tis Anavasis gia Stavro Photo ofSimio 01 epi tis Anavasis gia Stavro

Simio 01 epi tis Anavasis gia Stavro

Σημείο επί της ανάβασης του αντερείσματος προς τον Σταυρό. Υψ. 1660μ.

Simio 02 epi tis Anavasis gia Stavro

Σημείο επί της ανάβασης του αντερείσματος προς τον Σταυρό. Υψ. 1740μ. At 39.49561N, 21.17710E

Σημείο επί της τελικής ανάβασης για Σταυρό. 1900μ. Διακριτή χάραξη μονοπατιού. Ακολουθούν καγκέλια προς της εξόδου στην κορυφογραμμή.

Simptixi me Monopati Matsuki-Athamania

Σε υψόμετρο 2190μ το μονοπάτι συμπτύσσεται με εκείνο που ενώνει τα χωριά Ματσούκι-Αθαμανία. Ευκρινής χάραξη. Κατεύθυνση ΒΑ.

Stavros Korifogrammi

Σε υψόμετρο 2020μ προσεγγίζουμε την κορυφογραμμή Κακαρδίτσας. Μεγάλος κούκος και εικόνισμα. Κινούμαστε προς τα Βόρεια επί αυτής και σύντομα συναντάμε χωματόδρομο.

Photo ofStrofi Monopatiu pros ta NA Ypo Vrahon Photo ofStrofi Monopatiu pros ta NA Ypo Vrahon Photo ofStrofi Monopatiu pros ta NA Ypo Vrahon

Strofi Monopatiu pros ta NA Ypo Vrahon

Το μονοπάτι σε υψ. 1800μ προ μεγάλου όγκου Βράχων στρέφεται ορατά προς τα NA (δεξιά) προκειμένου να τους υπερκεράσει. Διακριτή χάραξη και κατάστρωμα μονοπατιού. At 39.49621N, 21.17806E

Vraxia

Το μονοπάτι ανέρχεται σε όγκο βράχων. Ύπαρξη καταστρώματος που ελίσσεται για 6-7μ επί των βράχων. Κάποια έκθεση.

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και ανερχόμαστε σε ήπια πλαγιά στα ανατολικά με στόχο την ακμή της κορυφογραμμής. Βατό πεδίο. Υψ. 2130μ. At 39.50474N, 21.18219E