Asselt-Beesel-Swalmen-Asselt

July 17, 2022
July 2022

near Asselt, Limburg (Nederland)

Mooie en gevarieerde wandeling door een voornamelijk rustig gebied vanaf het gehucht Asselt (gemeente Roermond).

Vanaf Asselt wandelt u een stuk langs de Maas richting Rijkel en vervolgens door Beesel over rustige landelijke weggetjes en bospaadjes. Hier ontmoet u de Swalm (de oude monding) voor de eerste keer.
Via het zeer rustige en landelijke gebied rondom het Bakhei's kapelke wandelt u naar het mooie Beeselsbroek.
Vlak voor de onderdoorgang bij de A73 ontmoet u de Swalm weer bij de kasteelruïne Ouborg. Vervolgens volgt u de rivier de Swalm door het dorpje Swalmen om via het wandelpad de Beet het "Groene Woud aan de Swalm" in te wandelen. Vanaf hieraf is de Swalm steeds kort in de buurt en verlaat u die alleen om via een lus prehistorische grafheuvels te bezoeken. Terug bij de Swalm steekt u deze over en maakt een bocht terug richting Asselt. Ook hier blijft u met regelmaat de Swalm zien.
U passeert hierbij het mooie kasteel Hillenraad (privé bezit en niet toegankelijk) om even later via een struinroute langs de Swalm en het ommetje "Natuurlijk Asselt" terug bij de plaats van vertrek te zijn.

Op deze wandeling is met regelmaat horeca te bezoeken en komt u op vele plaatsen zitmogelijkheden tegen.