Ascensió a l'Étang du Comte, des de Mérens-les-Vals

Photo ofAscensió a l'Étang du Comte, des de Mérens-les-Vals Photo ofAscensió a l'Étang du Comte, des de Mérens-les-Vals Photo ofAscensió a l'Étang du Comte, des de Mérens-les-Vals

June 20, 2022
June 2022

near Mérens-les-Vals, Occitanie (France)

_______________________________________________________________________________________
Apunt: ruta maca i relativament senzilla. L'única complexitat que podria haver-hi és el primer ascens tot seguit de Mérens-les-Vals al Pont des Pierres.

Ascensió a l'Étang du Comte, des de Mérens-les-Vals

Aquí va la primera de les nostres dues sortides per la zona de l'Alta Cerdanya i Arieja. Al principi el plan era tan sols acampar per algun lloc, però aviat vam trobar que es llogava una caseta (a bon preu!) per l'Hospitalet-près-l'Andorre, el poble que hi ha al costat de Mérens, així que no ho vam dubtar gaire i la vam agafar per a una nit. D'aquesta manera, tindríem el cap de setmana sencer per a explorar una mica aquesta zona dels Prineus, encara desconeguda per tots nosaltres.

Per aquí hi ha un gran nombre de possibles rutes i excursions, sobretot per a visitar els diferents estanys de muntanya escampats per aquest conglomerat de massissos. Un d'aquest estanys és el de Comte (Étang du Comte), de fàcil accés però d'una alta bellesa i gairebé obligatori de ser visitat. També apremia molt el fet que la major part del trajecte és sota el bosc, fet que resulta d'un gran atractiu quan el sol és fort i fa molta calor. Així, doncs, és l'hora de refrescar-nos!

ACCÉS:
Al punt de partida, Mérens-les-Vals s'hi accedeix per la carretera francesa N-20, tan pel Sud, com pel Nord. En el nostre cas, hem vingut pel Sud, creuant la frontera entre França i Catalunya. Des de Puigcerdà són uns 40 minuts de carretera.

Dins del poble, hi ha diversos aparcaments petits en la part Est - és qüestió d'anar voltant una mica fins a trobar un bon punt per deixar el cotxe.

També es possible anar-hi en tren des de Barcelona, fent transbord a Latour-de-Carol, no obstant són més de 5 hores de viatge...

ORIENTACIÓ:
Fem servir el mapa de Carlit - Bollosa | Alta Cerdanya · Capcir · Arieja (2020/2021) de l'Editorial Alpina i en escala 1:30.000. Cobreix quasi tot el trajecte, excepte el darrer tram de l'Estagnol a l'Étang du Comte, el qual és fàcil de seguir i orientar sense mapa. Ens ajudem amb el GPS Aventura 2 de TwoNav.

RUTA:
Consultar els waypoints per a més informació.

La orientació és molt fàcil, ja que gairebé no hi ha desviacions i únicament s'ha de mantenir la mateixa direcció en tot moment: el Sud-Oest en l'anada, i el Nord-Est en la tornada, ja que es fa pel mateix camí.

Sortim del poble i anem cap al seu extrem Oest, on trobarem el GR-10, degudament marcat. Després, tan sols l'anem seguint tot amunt. En un parell d'ocasions creuem algun pont (Pont de Gazeil i Pont des Pierres), així consecutivament saltant d'un a l'altre costat del riu (Ruisseau de Mourguillou), però sempre seguim amunt per la Vall de Mourguillou. Atenció, ja que en el Pont des Pierres hi ha dos camins (el GR i un de local), però ambdós porten al mateix punt, tan sols es troben separats pel riu.

Així, uns 600 metres més amunt arribem en l'Estagnol i en uns 80 més en vertical finalment també arribem en l'Étang du Comte.

Realitzem la tornada només seguint el GR-10 avall, recuperant pràcticament les mateixes passes que en l'inici.

TEMPS:

Mérens-les-Vals - aparcament: 12:50
Font d'aigua potable: 13:01
Esquerra: 13:09
Pont Gazeil: 13:43
Pont des Pierres: 14:44 i ens quedem a dinar fins les 16:42.
L'Estagnol: 17:21
Étang du Comte: 18:07 i ens hi quedem fins les 19:02.
Pont des Pierres: 19:55
Mérens-les-Vals: 20:45

METEO:
Sol increïblement fort durant tot el día - plena ola de calor. Sense núvols ni possibilitats de precipitació. Vent calm al llarg de la major part del dia, excepte per la tarda, quan comencen a bufar unes ràfegues potents de 30-40 m/s.

MATERIAL:
Unes bones botes i suficient material de protecció solar. Recomanable portar unes xancletes o sabates d'aigua, per a estar-se als rius o als estanys.

AIGUA:
La sortida no és llarga, així que només portant uns 1'5-2L per pesona hauria de ser suficient. De totes formes, trobem unes quantes fonts amb aigua potable en Mérens. Atenció, perquè hi ha unes quantes de potables i unes quantes de no potables.

A més, en gairebé tot moment estarem a prop del riu (Ruisseau de Mourguillou), del qual podríem agafar aigua sempre que el flux estigui movent-se a prou velocitat (i recomanable també portar filtre).

MOTXILLA:
Motxilla lleugereta, com per a un passeig. Uns 2L d'aigua, 1L de gaspatxo i alguna que altra cosa per menjar. En total uns 5 kg aproximadament.

Mérens-les-Vals: aparcament

Deixem el cotxe en un dels petits aparcaments del poble. Hem hagut de donar unes quantes voltes per carrerons estrets fins a trobar un lloc adient, però finalment l'hem descobert. Es troba en ple sol, però no es pot tenir tot!

En abandonar el cotxe, immediatament notem la intensa calor - estem en ple migdia i és quant més es nota! Sense perdre temps, preparem el que necessitem per la sortida, ens untem generosament amb crema solar, ens posem barrets i ulleres de sol i partim carrer avall.

Font d'aigua potable

Passem per un parell o tres de fonts amb aigua no potable - en cadascuna hi ha un cartell que ho diu explícitament.

Baixem al carrer principal i el creuem amb precaució, i tot seguit creuem el riu Ariège pel pont principal (i únic). Just en aquell punt, hi ha una font amb aigua que sí és potable. També queda ben indicat.

Esquerra

Agafem el carrer que puja directe entre les cases des de la darrera font. Així, passem per davant d'unes quantes cases, ens trobem amb una altra font amb aigua potable, i finalment trobem el GR-10, molt ben indicat, en la sortida del poble. Com que l'hem de seguir, agafem l'esquerra, endinsant-nos per un túnel-passatge d'arbres.

PictographBridge Altitude 3,928 ft

Pont Gazeil

Aquí emprenem definitivament la pujada principal de la ruta, la qual combina trams d'ascensió tot seguida amb trams més planers. Anem prenent-nos-ho tot amb molta calma i fent els descansos necessaris. Al cap d'un kilòmetre i mig aproximadament, arribem al primer pont - Pont Gazeil, el qual travessem per a passar en l'altra banda del riu Mourguillou. En tot moment estem per sota dels arbres, així que realment el sol no ens dóna gaire. No obstant, la xafogor sí que es sent, i no triguem en suar en grans quantitats.

PictographBridge Altitude 4,819 ft

Pont des Pierres

Avancem per l'únic camí que hi ha, sempre amunt. Compte, ja que en aquesta banda del riu es concentren tots els cúmuls d'ortigues haguts i per haver, i a mesura que prosseguim, no podem evitar sortir-nos amb alguna rascada... La part bona és que encara som al bosc, el qual es manté dens en molts trams, així que ens seguim salvant dels rajos mortífers del sol.

Uns altres 1'5 km més endavant, sortim en una zona molt oberta i a nivell del riu. Tot just aquí es troba el Pont des Pierres, i és també el punt on conflueixen diverses de les rutes, com ho són el GR i alguna de local senyalitzada pel color groc. Creuem el pont i busquem un lloc on seure - n'hi ha de diverses roques grans escampades per l'indret i van molt bé per a l'ocasió. Bé doncs, és l'hora de dinar!! Venim amb moltíssima gana, així que gaudim sobremanera del petit pícnic que ens hem preparat amb antelació! Deliciós! (També aprofitem per posar les begudes dins el riu, així es refreden!)

Després, ens prenem també una bona estona per a descansar estant en plena natura - una bona becaina en el bosc sempre s'agraeix.

PictographLake Altitude 5,468 ft

L'Estagnol

Un cop hem descansat, emprenem la marxa rere les marques grogues del camí local que es troben en la banda Sud-Est del riu (esquerra en el sentit de pujada). A moments el camí pot semblar confús, però realment està tot senyalitzat en tot moment. Travessem uns quants camps enfangats i comencem a pujar amb més força a través del bosc. Emergim al capdamunt d'una mena de turó, des d'on se'ns descobreixen unes vistes inigualables! Ens trobem per damunt de l'Estagnol i veiem com la vall s'endinsa més per la muntanya, creant una conca d'una bellesa extraordinària. Ens hi quedem una estona esbalaïts...

Seguidament baixem en l'Estagnol en sí, per on hi ha alguns nens banyant-se. A prop hi ha cavalls pastant. Per continuar aquí, s'ha de travessar el riu, i per l'objectiu ens traiem les sabates i creuem descalços. L'aigua és gèlida i fins i tot fa mal, però és molt divertit!

PictographLake Altitude 5,675 ft

Étang du Comte

Així, resta tan sols una última pujada. Prosseguim endavant - hem de salvar només uns 70 metres en vertical, i menys d'1 km de distància. El camí està descobert, ni i ha més arbres, però és molt suau i fàcil de seguir, així doncs no triguem res en plantar-nos allà amunt, al costat de l'Étang du Comte. Les ombres ja han començat a cobrir les seves aigües, de manera que ens hi hem d'afanyar! Ens volem banyar i això millor fer-ho mentre hi hagi sol. Ràpidament ens posem els banyadors i anem a buscar l'aigua. Costa endinsar-s'hi, ja que és MOLT freda, així que el que cal fer és llençar-s'hi de cop. Sortim com nous, completament refrescats, i ens assequem una estona al sol romanent, gaudint de les vistes, de la nostra companyia i del moment....

Desfem el camí seguint el GR, en aquest cas per la banda Nord-Oest del riu (esquerra ara de baixada!). Anem molt lleugers i baixem amb facilitat i a bon ritme. Tornem a passar per l'Estagnol, aquest cop per la seva altra banda, i al cap de no gaire estona també retrobem el Pont des Pierres, on havíem dinat. Aquí sí que enganxem el mateix camí de l'anada, i com que ja ens ho coneixem i a més és en descens, seguim amb el pas lleuger i veloç. Tenim els ànims molt alts i encara més alts són quan comencem a cantar el cànon a tres veus que ens ensenya la Ness! Menys d'una hora més tard, ja ens trobem de nou a Mérens, molt feliços i amb les panxes cridant ja el sopar! Què divertit!

• Photo of LudmiCh
    LudmiCh Jul 5, 2022

Ay les ortigues! Y sí, mucho calor sobre todo entre los 1000 y 1200.