Ascensió a l'Estany de Font Viva des del Passet

Photo ofAscensió a l'Estany de Font Viva des del Passet Photo ofAscensió a l'Estany de Font Viva des del Passet Photo ofAscensió a l'Estany de Font Viva des del Passet

19670
June 23, 2022
June 2022

near Porté-Puymorens, Occitanie (France)

_______________________________________________________________________________________
Apunt: ruta preciosa i molt senzilla. La part més dura es concentra en el Sentier des Encantades, tot i que no té cap dificultat tècnica.

Ascensió a l'Estany de Font Viva (Étang de Fontviva) des del Passet

Aquesta és la segona de les nostres dues sortides per l'Alta Cerdanya i Arieja en el mateix cap de setmana. Aquesta és molt més calmada que la del dia anterior (Étang du Comte) i l'atractiu principal d'aquesta ruta no és sinó l'Estany de Font Viva (Étang de Fontviva), el qual presumeix d'una bellesa poc comparable i el qual es mereix una visita obligatòria. També cal remarcar les delicioses truites de patates que ens havíem preparat per a l'ocasió, i de les quals vam gaudir absolutament, menjant-les en la riba de l'Estany de Font Viva.

ACCÉS:
A l'aparcament s'hi accedeix per la pista d'asfalt (Chemin de Tyrovol) que parteix de Porté-Puymorens i s'endinsa per la vall tot a l'Est. Hi ha diversos aparcaments per la zona, no només aquest.

Per accedir a Porté amb cotxe cal seguir la carretera francesa N-20, venint tant del Sud com del Nord.

També es possible anar-hi en tren des de Barcelona, fent transbord a Latour-de-Carol, no obstant són més de 5 hores de viatge, i s'hauria de recórrer també tota la distància entre Porté i l'aparcament...

ORIENTACIÓ:
Fem servir el mapa de Carlit - Bollosa | Alta Cerdanya · Capcir · Arieja (2020/2021) de l'Editorial Alpina i en escala 1:30.000. Cobreix la ruta sencera. Ens ajudem amb el GPS Aventura 2 de TwoNav.

RUTA:
Consultar els waypoints per a més informació.

La ruta és molt senzilla i realment curta. Es poden fer altres variacions per la zona, però nosaltres en vam triar aquesta per tal de fer un passeig relaxat.

Partim de l'aparcament del Passet i baixem per un sender tot just al Sud-Oest, fins a arribar a un pont. Allà creuem el pont per damunt del Riu de Querol (le Carol)i agafem el primer sender a l'esquerra en la ribera oposada. Pugem fins a torbar-nos amb la Presa del Passet, on es concentren les atraccions del Parc Tyrovol. Allà anem seguint la pista principal, fins a arribar a l'altre extrem de l'estany, on creuem per un altre pont i seguim per la pista de cotxes. Anem a l'Est, fins a arribar en una mena de rotonda gegant, al costat de l'antiga estació de telefèric. Allà agafem el Sentier des Encantades, el qual puja a través del bosc, mantenint el Nord com a direcció principal. En sortir del bosc, arribem a unes esplanades gegants, on haurem d'agafar la dreta (Est) a través d'una mena de collet, des del qual ja es veu l'objectiu - l'Estany de Font Viva. Només queda baixar per a arribar-hi.

Per tornar, seguim el camí directe: retornem a l'Oest, però en compte de tornar pel Sentier des Encantades, seguim encara més a l'Oest - Sud-Oest. El sender és únic en gairebé tot el moment i la visibilitzat és total. El sender emergeix directament en l'aparcament inicial, completant la ruta circular.

TEMPS:

Aparcament del Passet: 12:55
Pont per damunt el riu Carol: 13:06
Presa de Passet: 13:23
Petit pont: 13:44
Lac du Passet: 13:47
Sentier des Encantades: 14:06 i descansem 10 minuts abans de seguir amunt.
Étang de Fontviva: 15:00 i ens hi estem fins les 17:38.
Aparcament del Passet: 18:15

METEO:
Plena onada de calor - sol incessant en tot el dia. Núvols ocasionals, però sense probabilitats de precipitació. Ratxes de vent fortíssimes, sobretot a la tarda - per damunt dels 60-70 m/s.

MATERIAL:
Unes bones botes i suficient material de protecció solar. Recomanable portar unes xancletes o sabates d'aigua, per a estar-se als rius o als estanys.

AIGUA:
La sortida no és llarga, així que només portant uns 1'5-2L per persona hauria de ser suficient. Es pot agafar aigua en el torrent que baixa de l'Estany de Font Viva.

MOTXILLA:
Motxilla lleugereta, com per a un passeig. Uns 2L d'aigua i alguna que altra cosa per menjar. En total uns 4-5 kg aproximadament.

Aparcament del Passet

Arribem en l'aparcament en ple migdia, quan el sol ja es troba per lo més alt. Mentre anem preparant les motxilles, se'ns apropa un cavall, com buscant menjar, i tracta de ficar el cap en el cotxe. Tot i l'ensurt inicial, el cavall resulta ser mans i molt amistós i es deixa acariciar. Poc després marxa a buscar més pastura.

Agafem el senderet de baixada que parteix (a l'Oest) del costat d'un rocam gran que hi ha al costat de l'aparcament. No hi ha senyalització, però el camí és senzill.

PictographBridge Altitude 5,481 ft

Pont per damunt el riu Carol

Baixem i sortim en una esplanada molt gran. La creuem tot recte, passant pel costat d'unes ruïnes, mentre ens anem aproximant al riu. El pont es veu amb facilitat i l'anem a creuar. En l'altra banda també hi ha diversos camps i molts animals pasturant. Agafem l'esquerra (cap a l'Est), intentant buscar el màxim d'ombra possible, ja que el sol es nota amb fortalesa.

Presa de Passet

Seguim el sender, una mica desdibuixat, sempre a prop del riu, però pujant poc a poc. Anem guanyant alçada, mantenint-nos sota el bosc. No triguem gaire en arribar en un a conglomeració d'estructures estranyes, unides amb cordes i xarxes - es tracta del parc de tirolines Tyrovol. Al fons, cau embestida l'aigua per la Presa del Passet. Ens hi quedem una bona estona mirant com la gent es va llançant per les cordes - sembla realment divertit!! Després, continuem pel mateix sender, a l'Est.

PictographBridge Altitude 5,618 ft

Petit pont

Anem vorejant l'Estany de Passet per alt, sempre veient-lo de dalt. Cap al final d'aquest, baixem pel primer trencall que veiem, i un cop avall ens trobem per davant un petit pont. El creuem.

PictographLake Altitude 5,614 ft

Lac du Passet

Anant a l'esquerra després del pont tenim l'Estany de Passet (Lac du Passet) a tan sols uns pocs metres. És un lloc ideal per a quedar-s'hi i fer un banyet, però encara no és el moment. Volem pujar a l'altre estany.

Sentier des Encantades

De nou, tirem a l'Est. Enganxem la pista d'asfalt, durant un moment, però com fa calor i no s'hi està del to bé, quan podem tornem a entrar en el bosc, buscant la fluència d'un petit torrent. Al poc, emergim en un prat, el creuem i tornem a sortir en la carretera, just en el punt on comença el Sentier des Encatades, degudament marcat. Es tracta d'una ruta molt particular, la llegenda de la cual es troba inscrita en un panell informatiu just allà.

Abans de continuar, parem 10 minuts i mengem una mica de fruits secs en l'ombra. Així descansem i ens preparem per la darrera i gran pujada. Seguidament, ens fiquem en el bosc i seguim les fletxes.

PictographLake Altitude 6,245 ft

Étang de Fontviva

Seguim pujant i pujant. El camí és d'elevat pendent en alguns trossos, però és un camí molt agraït i divertit. En diversos moments ens trobem amb el riu que baixa de l'Estany de Font Viva i fins i tot veiem alguna petita cascada. L'ascensió no es fa gens llarga, és més la gaudim bastant. Al cap d'uns 15-20 minuts, sortim del bosc i emergim en una zona molt oberta. Aquí seguim mantenint el Nord com a traça general (fins i tot anem al Nord-Oest!). Després d'un darrer esforç pujant sota el sol, el camí finalment tomba a l'Est i s'aplana bastant. En un parell de minuts arribem en una mena de collet, des del qual obtenim primeres vistes a l'Estany de Font Viva (Étang de Fontviva). És preciós!

Moments més tard, arribem a peus de l'estany i ens disposem a dinar finalment! Teníem molta gana! Ens hem preparat unes truites de patates delicioses, i les gaudim completament, sense deixar-ne ni un trosset. Quin moment més enriquidor, menjant plats casolans amb una panoràmica en la natura de tal nivell! Un cop havent dinat, ens deixem emportar per la son, ens estirem en l'herba i fem una llaaarga becaina. El sol segueix pegant fort, per la qual cosa ens protegim bé, però s'hi dorm de meravella.

Més de mitja hora més tard, ens desvetllem i decidim que és un bon moment per a provar l'aigua. Ens posem el banyador ràpidament, i anem directe endins - per la nostra sorpresa, l'aigua està molt calenta! És el primer cop que trobem una aigua tan calenta en un estany de muntanya! S'hi està molt bé a dins... No obstant, s'ha de vigilar amb el fons del llac, ja que el dominen les algues i altres herbes, que poden ser un pèl perilloses si hi fiquem els peus. També, hi ha ratxes de vent fortíssimes de tant en tant, que acaben movent tota la superfícies del llac i que esparcen gotetes en totes les direccions.

Després de jugar en l'aigua, i mentre ens assequem decidim treure'ns unes quantes fotos, però la sessió s'acaba estenent inesperadament i entre moltes rialles acabem amb moltes desenes de fotos còmiques i agradoses. Fantàstic!

Finalment, i sense reals ganes de tornar, emprenem la marxa avall cap al cotxe. En aquest cas no agafem el mateix camí que en la pujada, sinó que continuem tot recte cap a l'Oest - Sud-Oest, per un sender més bé sec, però molt clar en tot moment. El sender ens porta sense preàmbuls directament al mateix aparcament, fins al qual triguem en total menys de 40 minuts. Llastimosament, hem de deixar aquests ermots, però ens ho hem passat de meravella i segur que tornarem!