Ascensió a la Peña Collarada (2.883 m) des del refugi del Cubilar d'a Espata

Photo ofAscensió a la Peña Collarada (2.883 m) des del refugi del Cubilar d'a Espata Photo ofAscensió a la Peña Collarada (2.883 m) des del refugi del Cubilar d'a Espata Photo ofAscensió a la Peña Collarada (2.883 m) des del refugi del Cubilar d'a Espata

January 18, 2024

near Camino de Cabañeras, Aragón (España)

Ruta directa per assolir el cim de la Peña Collarada, sostre d'aquest sector de muntanyes prepirinenques aragoneses. Segueix en gran part el contrafort calcari del Cubilar de los Bueyes, accessible des del refugi per un pas de grimpada, fins al pas Abete, previ al coll d'Ip. A pesar de l'aspecte, el tram final té poques complicacions i gairebé noi s'hi ha de fer és de les mans si se segueix estrictament l'itinerari senyalitzat amb fites. El cim és un mirador extraordinari, amb la Pala de Ip al davant, l'agrest pic d'Escarra i les no menys escarpades Punta de Águila i Punta Bucuesa, que envolten el circ d'Ip amb el seu estany. Més enllà s'alça la serra de la Partacua amb Peña Telera. Al nord s'hi troba el Pirineu axial, amb el Migdia d'Ossau, el Balaitús, els Infiernos i les muntanyes de Panticosa, mentre més a l'oest sobresurt el Bisaurin. I a migdia es domina l'Hoya de Jaca amb la Peña Oroel. Vam fer aquest recorregut el 2 de juliol de 1999 des del refugi, ja que l'Ajuntament de Jaca ens va donar permís per accedir-hi amb automòbil. Personalment vaig completar-lo pujant alc cims d'o Fraile i de la Collaradeta.

PictographMountain hut Altitude 5,552 ft

Sortim del refugi per la pista que du al refugi de la Trapa.

Agafem de seguida una desviació senyalitzada a la dreta i sortim de la pista. Aquest camí, al principi d'inclinació moderada, s'endinsa en un bosc de pi negre. Més amunt arriba al peu d'una petita cinglera calcària que s'ha de superar.

El Bozo

Amb alguns passos de grimpada fàcil s'escala aquest pas i se surt al Cubilar de los Bueyes, per on s'haurà de pujar una bona estona. La Collarada ja destaca al davant, amb la Collaradeta al seu costat. Queden a l'esquerra els pedregars del Borreguil. L'ascensió és un xic monòtona, però està amenitzada pel paisatge obert cap a l'Hoya de Jaca.

Intersecció

Gairebñe al final del Borreguil de los Bueyes, al peu de la Collaradeta, s'hi troba el punt d'unió del camí que estem seguint amb el del Cubilar de Marañán, possible opció per al descens. L'ascensió prossegueix cap a un pas prou evident.

Entrem, al final del Borreguil de los Bueyes, a l'alta conca situada entre la Collarada, el Fraile i la Collaradeta.

Una mica més amunt hi ha a la dreta un camí menys marcat que s'enfila al coll d'o Fraile. El seguiré a la tornada. Pugem ara a un pas de la carena principal a la dreta de la Collarada.

Coll d'Ip o de la Collarada

Canvi de paisatge sobtat, ja que a l'altre vessant hi apareix el circ d'Ip amb els pics agrests que l'encerclen, entre els quals la Pala de Ip i el pic d'Escarra o el Porrón. Acabem d'assolir la Collarada per un tram pedregós i força dret, però sense la necessitat de fer-hi servir les mans si es para atenció a l'itinerari que indiquen les fites.

Peña Collarada (2.883 m)

Intersecció

Tornem al coll d'Ip, d'on un camí amb fites a l'esquerra baixa a l'estany d'igual nom, i a la intersecció de sota, però poc abans d'arribar-hi, seguint caminets d'isards, em dirigeixo a coll d'o Fraile, també a l'esquerra.

Coll d'o Fraile

Seguint en part la carena de l'esquerra, vorejo el cim d'o Fraile per la dreta i assoleixo el coll d'igual nom, entre o Fraile i la Collaradeta. Després m'enfilo sense dificultats a l'esquerra en direcció al proper cim d'o Fraile.

O Fraile (2.705 m)

Perspectiva sensacional sobre el circ d'Ip. La paret nord d'o Fraile forma un precipici vertical. Torno al coll i pujo a la Collaradeta, igualment sense dificultats remarcables, només amb un petit esglaó al final.

Collaradeta (2.724 m)

Panorama interessant cap a la Partacua i els nombrosos pics que configuren aquesta serra fins a Peña Telera. Al fons s'alça el Vinhamala. Al sud es veu la ruta d'ascensió pel Cubilar de los Bueyes. M'hauria agradat emprendre des d'aquí el descens pel Cubilar de Marañán, però els meus companys m'esperen a l'última intersecció. Potser un altre dia. Sense passar pel coll, baixo directament fins on són ells.

PictographMountain hut Altitude 5,572 ft

Refugi de Cubilar d'a Espata

Un cop em trobo amb els companys fem el mateix itinerari a la inversa fins a aquest refugi.