Artana: Penyes Altes, La Ràpita II i Oliveres monumentals

Photo ofArtana: Penyes Altes, La Ràpita II i Oliveres monumentals Photo ofArtana: Penyes Altes, La Ràpita II i Oliveres monumentals Photo ofArtana: Penyes Altes, La Ràpita II i Oliveres monumentals

April 10, 2024
April 2024

near Artana, Valencia (España)

Més avall en valencià

DESCRIPCIÓN DE LA RUTA
Sigo la ruta del 20/10/23 de ignacio.ds local hiker, muchas gracias tocayo. Como voy bien de tiempo doy después una vuelta por el pueblo.

Ruta circular desde desvío CV-223 entre cementerio municipal y Artana pasando por:
- Caseta del Tío Xoto (2.3 km)
- Mirador Penyes Altes (3.5 km)
- Olivar de Felip (3,9 km)
- Penyes Altes (4.8 km)
- Alt de la Mineta (5.5 km)
- La Ràpita II (6.3 km)
- Oliveres del Pla (7.8 km)
- Balsa de riego (8.5 km)
- Oliveres de Patricio Carreró (8.8 km)
- Ermita del Calvario (10.2 km)

Comienzo en el cruce (1) y cojo la pista asfaltada que va paralela primero al Barranco de Castro y después a la Rambla de Artana.
Paso algún bancal con olivos (2) y los restos de un pequeño incendio forestal (3) cuando, como dice la señal, faltan 3 km al mirador.

Después de una cuadra de caballos a la derecha me desvío (4) a la izquierda y por senda llego a la caseta del Tio Xoto (5, 6) curiosa construcción en piedra en seco.

Vuelvo a la pista, paso junto a un alcornoque (7), de los pocos que veré en esta ruta, y después de cruzar la rambla (8) me desvío al Olivar de Felip (9): bancales de olivos, caseta, parras y otras plantas; todo muy bien cuidado.

Retomo la pista y al poco alcanzo el Mirador de les Penyes Altes (10): espectaculares vistas hacia las peñas.

Siguiendo por la pista y después de cruzar de nuevo la rambla, donde hay un ejemplar de espino albar (11), empiezo la subida por senda a las peñas (12)

La senda (13), bastante pedregosa, llega a un collado (14) de descanso y vuelve a empinarse pero con mejor firme (15): más roca, tierra… no tanta piedra suelta.

En la siguiente bifurcación (16) me desvío a la derecha para acercarme a Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas.

Por terreno prácticamente llano llego a las peñas, de rocas de rodeno, en su punto más al norte que no es el más alto. Las vistas son espectaculares (17, 18, 19) y es un buen lugar para hacer un reconfortante descanso.

Vuelvo a la bifurcación (20) y tomo la senda de la derecha. Esta senda (21, 24) no tiene tanta pendiente, está bien marcada y después de pasar por una zona de grandes pinos (22) y un cruce de sendas (23) llega al Alto de la Mineta, bajando éste, a unos pocos metros, me encuentro una serie de hitos de piedras (25) que me recuerdan vagamente los inuksuits de los inuits (en otra ocasión trataré de reproducir uno).

Desde el Alto de la Mineta la senda discurre por el parteaguas con buenas vistas hacia las montañas más altas de la sierra (26). Después de pasar junto a un curioso "clotxó" (aljibe) llego al Pico de la Rápita II o Rápita de Artana (28).
Desde el panel del mirador hacia el SSO se puede apreciar todo el cresterío de Espadán desde el Font de Cabres al Alto del Pinar, y hacia el NE la plana de Castellón hasta el Desierto de las Palmas (29).

Sigo la senda de bajada (30) que llega a un cruce (31) donde tomo la de la derecha (indicaciones en amarillo no muy claras en una roca que indican "Artana" y "Betxí").

La senda (32) baja primero suave sobre pasarela de piedras asomada a la ladera y después, con más pendiente, en zigzag y serpenteando entre pinos.

La senda llega a una bifurcación (33) y tomo la pista que baja a mi izquierda y pasa junto a un joven pino de múltiples (cuento 9) brazos (me recuerda un pino de la sierra de Gúdar, aunque aquel de mucho más porte).

La pista termina de bajar en una finca donde se ven olivos, algarrobos, una higuera y en un bancal más elevado naranjos (34).

Giro a la izquierda por delante de una pequeña encina (35), paso entre bancales de olivos, naranjos y almendros (36). Sigo recto (37) en un cruce que indica Artana a la derecha (no hago caso).

En corto tramo llego a los primeros olivos monumentales, Olivos del Pla (38), espectaculares ejemplares.

En el siguiente cruce de pistas (39) giro a la derecha y después en la bifurcación tomo la pista de la izquierda (40).

Dejo una balsa de riego (41) a la derecha y la pista acaba en otra donde giro a la izquierda (42). Tras una curva donde hay un níspero (43) llego a los olivos de Patricio Carreró (44, 45), algunos más espectaculares que los vistos en el Pla.

Llego siguiendo la pista al inicio (46) de la ruta y como tengo tiempo me acerco a Artana. Me confundo y pierdo la subida al castillo, así que llego hasta la ermita del Cristo del Calvario (47, 48), cruzo el pueblo y regreso al inicio de la ruta.

He de volver a Artana porque he dejado de ver algunas cosas, como el molino de la Serreta y el castillo, y hay indicaciones a otras rutas que parecen interesantes.

______________________________

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA
Seguisc la ruta del 20/10/23 de ignacio.ds local hiker, moltes gràcies tocaio. Com vaig bé de temps faig després un tomb pel poble.

Ruta circular des de desviament CV-223 entre cementeri municipal i Artana passant per:
- Caseta del Tio Xoto (2.3 km)
- Mirador Penyes Altes (3.5 km)
- Olivar de Felip (3,9 km)
- Penyes Altes (4.8 km)
- Alt de la Mineta (5.5 km)
- La Ràpita II (6.3 km)
- Oliveres del Pla (7.8 km)
- Bassa de reg (8.5 km)
- Oliveres de Patricio Carreró (8.8 km)
- Ermita del Calvari (10.2 km)

Comence en l'encreuament (1) i agafe la pista asfaltada que va paral·lela primer al Barranc de Castro i després a la Rambla d'Artana.
Passe algun bancal amb oliveres (2) i les restes d'un xicotet incendi forestal (3) quan, com diu el senyal, falten 3 km al mirador.

Després d'una quadra de cavalls a la dreta em desvie (4) a l'esquerra i per senda arribe a la caseta del Tio Xoto (5, 6) curiosa construcció en pedra en sec.

Torne a la pista, passe al costat d'una surera (7), de les poques que veuré en esta ruta, i després de creuar la rambla (8) em desvie a l'Olivar de Felip (9): bancals d'oliveres, caseta, parres i altres plantes; tot molt ben cuidat.

Reprenc la pista i al poc arribe el Mirador dels Penyes Altes (10): espectaculars vistes cap a les penyes.

Seguint per la pista i després de creuar de nou la rambla, on hi ha un exemplar d'arç blanc (11), comence la pujada per senda a les penyes (12)

La senda (13), bastant pedregosa, arriba a un serral (14) de descans i torna a empinar-se però amb millor ferm (15): més roca, terra… no tanta pedra solta.

En la següent bifurcació (16) em desvie a la dreta per a acostar-me a lesPenyes Altes o Puntes Aragoneses.

Per terreny pràcticament pla arribe a les penyes, de rodeno, al punt més al nord que no és el més alt. Les vistes són espectaculars (17, 18, 19) i és un bon lloc per a fer un reconfortant descans i esmorzar.

Torne a la bifurcació (20) i prenc la senda de la dreta. Esta senda (21, 24) no té tant de pendent, està ben marcada i després de passar per una zona de grans pins (22) i un encreuament de sendes (23) arriba a l'Alt de la Mineta, baixant este, a uns pocs metres, em trobe una sèrie de fites de pedres (25) que em recorden vagament els inuksuits dels inuits (en una altra ocasió tractaré de reproduir un).

Des de l'Alt de la Mineta la senda discorre pel parteaigües amb bones vistes cap a les muntanyes més altes de la serra (26). Després de passar al costat d'un curiós "clotxó" (aljub) arribe al Pic de la Rápita II o Rápita d'Artana (28).
Des del panell del mirador cap al SSO es pot apreciar tot el cresterío d'Espadà des del Font de Cabres a l'Alt del Pinar, i cap al NE la plana de Castelló fins al Desert de les Palmes (29).

Seguisc la senda de baixada (30) que arriba a un encreuament (31) on prenc la de la dreta (indicacions en groc no gaire clares en una roca que indiquen "Artana" i "Betxí").

La senda (32) baixa primer suau sobre passarel·la de pedres apuntada al vessant i després, amb més pendent, en ziga-zaga i serpentejant entre pins.

La senda arriba a una bifurcació (33) i prenc la pista que baixa a la meua esquerra i passa al costat d'un jove pi de múltiples (compte 9) braços (em recorda un pi de la serra de Gúdar, encara que aquell de molt més port).

La pista acaba de baixar en una finca on es veuen oliveres, garroferes, una figuera i en un bancal més elevat tarongers (34).

Gire a l'esquerra per davant d'una xicoteta carrasca (35), passe entre bancals d'oliveres, tarongers i ametlers (36). Continue recte (37) en un encreuament que indica Artana a la dreta (no faig cas).

En curt tram arribe a les primeres oliveres monumentals, Oliveres del Pla (38), espectaculars exemplars.

En el següent encreuament de pistes (39) gire a la dreta i després en la bifurcació prenc la pista de l'esquerra (40).

Deixe una bassa de reg (41) a la dreta i la pista acaba en una altra on gire a l'esquerra (42). Després d'una corba on hi ha un nisprer (43) arribe a les oliveres de Patricio Carreró (44, 45), algunes més espectaculars que les vistes al Pla.

Arribe seguint la pista a l'inici (46) de la ruta i com tinc temps m'acoste a Artana. Em confonc i perd la pujada al castell, així que arribe fins a l'ermita del Crist del Calvari (47, 48), creue el poble i retorne a l'inici de la ruta.

He de tornar a Artana perquè he deixat de veure algunes coses, com el molí de la Serreta i el castell, i hi ha indicacions a altres rutes que semblen interessants.

PictographIntersection Altitude 810 ft

PictographTree Altitude 774 ft

2. Oliveres

Junt al Barranc de Castro (sense nom?)

3. Arbres cremats (oliveres, pins)

PictographIntersection Altitude 682 ft

PictographMuseum Altitude 702 ft

5. Caseta del Tio Xoto

Caseta feta en pedra en sec. Amb detalls artístics (pedres amb formes geomètriques com a triangles, òvals... i cúpula piramidal)

PictographMuseum Altitude 722 ft

6. Caseta del Tio Xoto (2)

PictographTree Altitude 646 ft

De les poques que vorem

PictographFlora Altitude 617 ft

8. Rosella solitària al creuar la Rambla d'Artana

PictographTree Altitude 607 ft

9. Olivar de Felip

Felip té un olivar amb la seua caseta de pedra, amb unes parres, amb bambú... Tot, oliveres, plantes, casa.. molt cuidats. Val la pena el desviament

PictographPanorama Altitude 620 ft

10. Mirador de les Penyes Altes

Mirador de baix, amb informació sobre el rodeno i indicacions d’altres rutes (Penya Parda)

PictographFlora Altitude 591 ft

11. Arç blanc (Crataegus monogyna)

Bonic exemplar d'arç blanc (espino albar) en flor. Crec que és dels pocs exemplars a Espadà

PictographIntersection Altitude 610 ft

Photo of13. Senda de pujada a les Penyes Altes Photo of13. Senda de pujada a les Penyes Altes Photo of13. Senda de pujada a les Penyes Altes

13. Senda de pujada a les Penyes Altes

Al principi molt pedregosa

PictographTree Altitude 935 ft

Photo of15. Senda pujada a les Penyes Altes (2) Photo of15. Senda pujada a les Penyes Altes (2) Photo of15. Senda pujada a les Penyes Altes (2)

15. Senda pujada a les Penyes Altes (2)

Després del serral la pujada no és tan pedregosa. Les vistes cap al nord (Onda, Penyagolosa són espectaculars)

Photo of17. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (1) Photo of17. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (1) Photo of17. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (1)

17. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (1)

Photo of18. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (2) Photo of18. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (2) Photo of18. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (2)

18. Les Penyes Altes o Puntas Aragonesas (2)

21. Senda pujada Ràpita II

PictographTree Altitude 1,214 ft

23. Recte a la dreta de pujada

24. Senda de pujada Ràpita II (2)

25. Alt de la Mineta

Records de los inuksuit de los inuits, però sense forma “humana”. En temps farem un inuksut com toca

26. Dos panoràmiques cap al SSO

A. Pla del Puntal, Puntal d’Artana, Castell de Castro, Artana, Eslida i Puntal de l’Aljub B. Eslida, Puntal de l’Aljub, Pic Batalla, Penya del Pastor, Pic Espadà, Pic de la Ràpita i Alt del Pinar

27. Clotxó (aljub) de la Ràpita II

Vistes cap al SO

29. Ràpita d’Artana / Pic de la Ràpita II

Panell informatiu al SSO i vista cap al nord-est

30. Senda de baixada

31. Girar a la dreta

Agafem la senda que tenim més a la dreta (sobre una roca indicacions grogues molt borroses a Artana)

32. Senda baixada (2)

Primer penjada sobre el vessant, després amb ziga-zaga i a la fi serpentejant entre pins

33. A l’esquerra per pista

La senda acaba i comença la pista de baixada deixant a l’esquerra un jove “octopinus” (ben mirat pareix un “nonopinus”); records de Las Bienaventuranzas de la Serra de Gúdar.

PictographTree Altitude 804 ft

34. Arbres al final de la baixada

1 vista general 2 olivera 3 figuera 4 garrofera 5 taronger 6 garrofera més gran

PictographIntersection Altitude 801 ft

PictographTree Altitude 778 ft
Photo of36. Més arbres: oliveres, tarongers i ametlers Photo of36. Més arbres: oliveres, tarongers i ametlers Photo of36. Més arbres: oliveres, tarongers i ametlers

36. Més arbres: oliveres, tarongers i ametlers

PictographIntersection Altitude 748 ft

PictographTree Altitude 741 ft

38. Oliveres del Pla

PictographIntersection Altitude 758 ft

PictographIntersection Altitude 771 ft

PictographTree Altitude 797 ft

PictographTree Altitude 794 ft
Photo of44. Oliveres de Patricio Carreró (1) Photo of44. Oliveres de Patricio Carreró (1) Photo of44. Oliveres de Patricio Carreró (1)

44. Oliveres de Patricio Carreró (1)

Les més impressionants de les que hem vist

PictographTree Altitude 791 ft
Photo of45. Oliveres de Patricio Carreró (2) Photo of45. Oliveres de Patricio Carreró (2) Photo of45. Oliveres de Patricio Carreró (2)

45. Oliveres de Patricio Carreró (2)

PictographIntersection Altitude 804 ft

Photo of47. Ermita del Sant Crist del Calvari Photo of47. Ermita del Sant Crist del Calvari Photo of47. Ermita del Sant Crist del Calvari