Photo ofArnes/Els Ports: Coll de la Creu - Ruta Estels del Sud - Riuet de les Valls - Coll de Xertó - Toll de Vidre - Coll de la Creu Photo ofArnes/Els Ports: Coll de la Creu - Ruta Estels del Sud - Riuet de les Valls - Coll de Xertó - Toll de Vidre - Coll de la Creu Photo ofArnes/Els Ports: Coll de la Creu - Ruta Estels del Sud - Riuet de les Valls - Coll de Xertó - Toll de Vidre - Coll de la Creu

June 20, 2018
June 2018

•   5 2 Reviews

near Arnes, Catalunya (España)

Circular per la zona del Parc Natural dels Ports, situada dins del terme municipal d'Arnes, en la que sortint des del Coll de la Creu i seguint un tram de la ruta Estels del Sud (Arnes-Beseit), s’arriba al Riuet de les Valls, es travessa el Coll de Xertó, es baixa cap a la vall del riu d’Algars i, finalment, seguint la pista del Mas de Pau, es va cap al Toll del Vidre i es torna al Coll de la Creu.
Així doncs, una vegada recorreguts el 4,2 kms que separen Arnes del coll de la Creu i aparcat el cotxe, iniciem la ruta tot seguint la pista de l’esquerra. La pista de la dreta, indicant Toll del Vidre, és per la que tornarem.
Haurem d’estar a l’aguait perquè al cap d’uns 100 metres, trobarem a la dreta l’inici del sender de la ruta del Estels del Sud (pal indicador marcat amb l'estrella blava identificativa d'aquest itinerari), per la que seguirem en suau descens tot passant pel costat de les ruïnes del mas de Colet i fins arribar a la riba del Riuet de les Valls.
Gairebé al llarg de tota aquesta primera part del recorregut, ens acompanya de fons la imatge de la “Moleta del Molló”, una penya característica d’aquesta zona.
Una vegada al Riuet dels Valls, continuem endavant tot compartint la ruta dels Estels del Sud, per un sender que segueix riu amunt per la seva riba dreta, primer sota el bosc i després per damunt de les roques dels Estrets de les Valls.
Travessada la zona dels Estrets de les Valls i quan hem deixat enrere les ruïnes mas dels Botzut (que veiem a l’altra riba del riu), el sender creua la llera del riu i ens porta fins un pal indicador que assenyala el camí a Beseit pel Coll de Xertó.
Acompanyats en tot moment per les marques de l’estrella blava, seguim el sender de la dreta que s’enfila en direcció al Coll de Xertó, en la part de la ruta que suposarà l’esforç físic més gran, ja que haurem de superar una pujada d’uns 150 metres de desnivell.
Arribats al Coll de Xertó, comencem una llarga i forta baixada pel mig del bosc, fins a trobar la llera del Riu d'Algars, punt en què abandonarem definitivament el recorregut d'Estels del Sud, per seguir a la dreta pel “Camí del mas de Pau a Arnes”.
Seguint doncs, la pista a la dreta, trobarem al cap d’uns 500 metres el pal indicador del Toll del Vidre; just a sota, a l'esquerra, queden el toll i la font.
Un bany refrescant per sufocar la calor i seguim la pista direcció a Arnes, que, en poc mes de 3 kms i en suau pujada, ens porta fins el coll de la Creu on tenim aparcat el cotxe.
------------------------------------------------------------------------------------
Per rematar la matinal senderista, encara vàrem tenir temps i ganes de fer una passejada pels carrers del centre històric de la vila d'Arnes
Una de les maneres d'anar des de Lleida al punt d'inici de la ruta és seguir la C-12 (Eix de l’Ebre) fins arribar al nucli d’Ascó, des d’on surt la C-12B que seguirem fins la cruïlla de les Camposines, on s'ajunta amb la N-420. Continuarem per la N-420 passant per Gandesa i fins arribar a Calaceit, poble des d'on surt la A-1413 que, passant per Cretes, baixa a enllaçar amb la A-231. Una vegada arribats a la cruïlla amb la A-231, seguirem a l’esquerra uns 5 kms fins arribar a l’entrada d’Arnes.
Una vegada a Arnes, caldrà agafar una pista asfaltada que surt a la dreta i amb senyalització “Toll de Vidre”, que en uns 4 kms ens permetrà arribar al Coll de la Creu, lloc on aparcarem el cotxe i iniciarem la ruta.
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota ...

Coll de la Creu/Pal indicador

Camí d'Arnes al Mas de Pau

• Photo of David Acedo Trail
    David Acedo Trail Feb 22, 2022

muy buena ruta todo y el tiempo q

Molt bona ruta, tot i el temps que fa que no plou hi havia força aigua als rius, als gorgs i al toll del vidre