Ariassos - Dağbeli - Döşeme Boğazı - Maximianupolis

Photo ofAriassos - Dağbeli - Döşeme Boğazı - Maximianupolis Photo ofAriassos - Dağbeli - Döşeme Boğazı - Maximianupolis Photo ofAriassos - Dağbeli - Döşeme Boğazı - Maximianupolis

2008
March 13, 2021
March 2021

near Akkoç, Antalya (Türkiye)

"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"

Güzel bir mart sabahı, Ariassos - Termessos Antik Yolu üzerinden başlayarak sırasıyla Ariassos Antik Kenti, Dağbeli Mahallesi, Armutlu Ovası ve Ortaova üzerinden Döşeme Boğazı olarak da bilinen ve harika bir antik yol kalıntısı içeren Klimaks Geçidini aşarak Maximianupolis Antik Kentine ulaşmayı amaçlayan etkinlik, saat 05:00 sularından Alanya'dan başladı, Çubuk Belini aşarak Akkoç Mahallesine giden asfalt yolun 5. Km'sinde, Pisidia Kalkanı işaretli yamaçtan hatta girdi ve 1 Km boyunca uzanan harika bir antik yol üzerinden ağır ağır, altından geçerek şehri onurlandıracağımız, Severuslar Dönemi yapısı Zafer Takına doğru yükseldi. Güney nekropolünde verilen çay ve aydınlanma molasının ardından inişe geçen faaliyet, karayolu boyunca ilerledi, incir ağacı gölgesindeki kuyuyu işaretleyerek D650 Karayolu altında yer alan menfezden geçti, badem çiçekleri altından, buğday tarlaları arasından ilerleyerek 5,7. Km'de mecburen asfalt yola çıktı ve Dağbeli Mahallesine teşrif etti. Mecburen geçtiğimiz 5 km'lik karayolu sonunda ulaştığımız sarnıç yanında verilen öğle yemeği molasının ardından Döşeme Boğazı girişine ulaşan hat, rahat seçilebilen geniş bir antik yol üzerinden ilerledi ancak 1 km sonra, artık kaybolmuş yol yerine vadi tabanının solunu takip eden bir iptidai patika ile 1 km boyunca ilerledi ve dere yatağını geçerek çok güzel bir kaplama yol ile yeniden antik yola merhaba dedi. Bu noktadan sonra oldukça bozulmuş ama yeterince belirgin bir antik yol üzerinden ilerledi, bir modern köprü ve askeri tesisleri geçti ve nihayet 15. km'de meşhur taş döşeme Roma Yoluna kavuştu. Zamanın tanığı eski zaman yolları üzerinden ilerleyen, şaşıran, hayran olan, takdir eden ölümlü dostlarımızın merakını giderdiğimiz kısa bir mil taşı molasının ardından yoluna deva eden hat, Roma Mansio'su ve su kuyusu ziyareti sonrası, Bizans Garnizonu da ihtiva eden Maximianupolis Antik Kentinin yeşil düzlüklerinde ,10 saat ve 19 km sonunda, menziline erişti.

Tavsiyeler ;
1) Mükemmel bir bahar rotası, özellikle mart ayının ikinci yarısı uygun bir tercih olacaktır.
2) Başlangıçtaki 200 m'lik çıkış hariç tamamı düz ya da iniş bir parkur. Bu nedenle uygun bir ayakkabı ile yürümek mümkün.
3) Temposu hızlı olanlar için antik kentte daha fazla zaman geçirmek yerinde olacaktır.
4) Antik kentten Döşeme Boğazı girişine kadar olan kısım maalesef angarya, ancak iki hattı birbirine bağlamak anca böyle mümkün oldu.
5) Boğaz girişinden kısa bir süre sonra yol kayboluyor. Biz daha önce çizilmiş bir patika hattını takip ettik. Zaman zaman kafa karıştırıcı da olsa, asfalttan yürümekten evladır.
6) Yol, pek çok noktada doğal sebeplerden deforme olmuş ancak dikkatli gözler için takibi zor değil.
7) Ortaova'da yer alan modern köprü sonrası bayraklı yapı askeri bir alan. Buraya yakın bir noktadan sağa girerek, basit bir patikayı bir süre takip etmek gerekiyor.
8) Askeri bölgeye uzanan toprak yolun hemen solunda, Via Sebaste hattını oldukça belirgin bir şekilde zeytin ağaçları arasında takip etmek mümkün. Bu noktada pek çok yerde zemine oyulmuş tekerlek izleri hala seçilebiliyor.
9) Asıl görkemli yolun başladığı kısmın az ilerisinde 139. Mil Taşı, taş duvarın hemen sağında izlenebilir.
10) Buradan sonra gördüğümüz en güzel ve geniş Roma Yolu, kıvrıla kıvrıla Döşeme Ovasına doğru alçalıyor.
11) Yol üzerinde Dağbeli Mahallesi hariç su kaynağı yok. Tedarikli olunmalı.

Ulaşım;

Gidiş : Alanya - D400-Aksu - Isparta Yolu - D685 - Yeni Döşemealtı Yolu - Çubukbeli - Dağbeli Akkoç Köyü Kavşağı u dönüşü - Akkoç Köyü Sırtı.
Mesafe : 175 Km
Süre : 2,5 Saat
Zemin : Tamamı asfalt

Dönüş : Maximianupolis (Döşeme Boğazı) - Kovanlık - D650 - Organize Sanayi Kavşağı - D685 - Aksu - Manavgat - Alanya
Mesafe : 161 Km
Süre : 2 Saat 20 Dk.
Zemin : 3 km bozuk toprak/asfalt + 158 km asfalt.

Le ekip ;

ve
Special Guest;
Fikri Şehli

Photo ofBaşlangıç Noktası (Akkoç Köyü Yolu) Photo ofBaşlangıç Noktası (Akkoç Köyü Yolu) Photo ofBaşlangıç Noktası (Akkoç Köyü Yolu)

Başlangıç Noktası (Akkoç Köyü Yolu)

Parkur, D650 Karayolunun Dağbeli Mahallesi kavşağından Akkoç Mahallesine ulaşan asfalt yolun 4,7. km'sinden, Ariassos -Termessos Antik Kentlerini birbirine bağlayan antik yolun görülebildiği Pisidia Kalkanı işaretli giriş noktasından başladı, bir süre bozuk bir patika üzerinden ilerledi ve bir kaç yüz metre sonra asıl taş döşeli hatta girerek sabah serinliğinde ağır ağır yükselmeye başladı.

Pisidia Heritage Trail İşareti

Kırmızı beyaz çizgili parkurlara aşina zihinler için biraz estetik zamanı. Her ne kadar bu tip işaretlemelere sıcak bakmasak da, herkesin gps cihazına sahip olmadığı ya da aplikasyonlara aşina olmadığı fikrinden hareketle, bu güzel Pisidia Kalkanı sembolünü pek bir beğendiğimizi not düşelim. Akdeniz Arkeoloji hatırına :)

PictographRuins Altitude 2,797 ft

Ariassos Antik Yol

Zorlu bir arazide, zikzaklar yaparak yükselen antik yol sizi Ariassos Güney Nekropolüne kadar götürecek. İlave olarak kırmızı kalkan işareti de bu hat üzerinden ilerliyor. Yol, antik zamanlarda Ariassos'u Termessos'a bağlayan hat.

PictographRuins Altitude 2,898 ft

Antik yolu, övgü dolu sözlerle takip etmeye devam ediyoruz. Grup, yolun inşaasıyla ilgili maliyet hesabı, amale ücretleri, öğle menüsü vb. konularda ufuk açıcı bir geyiğin eğlenceli sarmalına düşmüş, keyifle ilerliyor.

Güney Nekropolde yer alan Heroon tipi anıt mezarlar.Servet ve mezar tipi arasındaki günümüze kadar ulaşmış korelasyon oldukça ilgi çekti. Grubun öğrenme hevesi tatmin edici. Meraklısı için aşağıdaki kaynak aydınlatıcı olacaktır ; https://www.atolyedomo.com/wp-content/uploads/2019/04/Domo-notlar_Mezar-Yap%C4%B1lar%C4%B1.pdf

PictographRuins Altitude 3,396 ft

Görkemine istinaden işaretlendi.

PictographMonument Altitude 3,326 ft

Zafer Takı

Pax Romana'nın sona erip artık kentlerde Pers tehlikesi nedeniyle surların inşaa edilmeye başladığı bir döneme ait üç kemerli Zafer Takı. Severus Alexander (222-235) döneminde, doğuda Perslere karşı kazanılan zaferlere adandığı düşünülen eser, ayakta kalmış en güzel zafer takların biridir. Aşağıda yer alan video oldukça tatmin edici bilgiler içeriyor, kenti çalışmış bir uzmandan dinleyelim ; https://www.youtube.com/watch?v=M2AbnlQqScc&list=PLbei-sAWFFVrq78ZpEDv-vXahucsf0JAc&index=3

PictographRuins Altitude 3,160 ft

Kentin kuzeydoğu girişinde yer alan ve ilk karşınıza çıkan yapı.

İncir (Ficus carica)

Oldukça fotojenik olması nedeniyle işaretledim, hemen dibinde su kuyusu mevcut.

Su Kuyusu

Çok derin olmayan su kuyusu. Suya ulaşmak için herhangi bir kap kacak yok ve ilaveten suyun içilebilir olup olmadığı ile ilgi bir bilgi edinemedim. Bu noktadan güneydoğuya dönerek aşağıda görülen menfeze ilerliyoruz.

PictographTunnel Altitude 2,856 ft

Alt Geçit

D650 Karayolunun üzerinden geçtiği menfez, diğer tarafa geçmek için çok uygun. İlerliyoruz.

Dağbeli

Antalya, Döşemealtı Belediyesine bağlı mahalle. Eskiden nahiye idi. Oldukça büyümüş ve Antalyalıların yazlık evleriyle dolmuş. Kısaca ; https://tr.wikipedia.org/wiki/Da%C4%9Fbeli,_D%C3%B6%C5%9Femealt%C4%B1

Selçuklu Mezarlığı

Değişik tipte hece taşlarıyla hemen dikkat çeken mezarlık. Yöre halkı bu alanı Selçuklu Mezarlığı olarak biliyor. Biraz ileride bir su sarnıcı var ve artık Döşeme Boğazı Girişi seçilebiliyor.

Su Sarnıcı

Hala kullanılmaya müsait su sarnıcı. Güncel tamiratlar içerse de yapım tarihiyle ilgili bir not bulamadım. İnternette, Selçuklu yapısı olduğuna dair bilimsel olmayan notlar var. Mola veriyoruz.

Döşeme Boğazı Girişi

Klimaks (Climax) olarak da bilinen döşeme boğazının Pisidia tarafından girişi. İlerliyoruz. Asfalt bir yol, aşağıda yer alan askeri tesislere gidiyor. Bir süre bu yola paralel ilerleyeceğiz.

PictographRuins Altitude 2,408 ft

Uzun süre ortalarda görünmeyen yol bu noktada iniş hattımızın tam karşısında, asfalt yolun altında ortaya çıkıyor. Dik bir dere yatağından geçip buraya tırmanıyoruz.Çok iyi bir işçilikle döşenmiş yol buradan aşağıda doğru uzanıyor. Maalesef bu bölgede, doğal sebeplerden, pek az kısmı günümüze ulaşmış.

Yeniden Yol Girişi

Yol bir süre sonra asfalt yol ile çakışsa da biraz aşağıda yeniden ortaya çıkıyor. Her ne kadar konturları belli de olsa oldukça hasar görmüş. Bu noktada, asfalt yola çıkmadan aşağıya, dereye doğru ilerlemek sizi gereksiz dönüşten kurtaracaktır.

PictographRuins Altitude 2,115 ft

Yazıtlı Kalıntılar

Bozuk hat üzerinde ilerlerlerken ortaya çıkan kalıntıların üç bloğu üzerinden Yunanca yazıtlar mevcut. Yunancadan zaten zor geçtim, hiç okumaya uğraşamam.

PictographBridge Altitude 2,034 ft

Modern Köprü

Yol, bu noktadan itibaren dere boyu takibini bırakarak sola, yani doğuya dönüyor ve nizamiyesi görünen askeri yapıya doğru asfalt üzerinden ilerliyor. Beton oluklarda çay molası verdik.

PictographRuins Altitude 1,890 ft

Antik Döşeme Yol Güzergahı

Askeri yapının sağından yani güneyinden yapılan bir geçiş ile ulaşılan bu alanda yol yeniden beliriyor. Araçların, zaman içerisinde aşınma ile oluşan tekerlek izleri hala seçilebiliyor.

PictographRuins Altitude 1,904 ft

Antik Roma Yolu

Yürüyüş bu noktadan sonra bir keyfe dönüşüyor. Antik bir yol üzerinden, lahitlerin, gümrük binalarının, sarnıçların yanından geçerek ilerliyor ve ağır ağır Döşeme Ovası ufku seçilmeye başlıyor. En dikkat çekici kalıntı, gümrük yapısı olduğu değerlendirilen bir duvar içerisinde görülen ve en alt satırda CXXXVIIII rakamı hala seçilebilen Roma Mil Taşı. Neden CXXXIV diye yazılmadığını bana sormayın :) Bu yol ile ilgili güzel iki kaynağı ekliyorum. Biraz kendiniz araştırın ; 1) http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/web/ntuner/B._Takmer_-_N._Tuner_Onen__Via_Sebaste._Anadolunun_En_Iyi_Korunmus_Roma_Yolunun_Varsaktan_Gecen_Guzergahi__Varsak_Belediyesi_Kultur_Yayi.pdf 2) https://www.youtube.com/watch?v=Hs_tdUJcVbs&list=PLbei-sAWFFVrq78ZpEDv-vXahucsf0JAc&index=2

Su Sarnıcı

Boğaz girişinde yer alan sarnıçla aynı yapı stiline sahip ve hala içerisinde su bulunan eser. Gümrük yapısının hemen ilerisinde yer alan sarnıcın etrafında, irili ufaklı niteliği belirsiz kalıntılar mevcut.

Döşeme Ovası

Antik dönemde Pamphylia olarak bilinen ve meskenimiz Alanya'ya kadar uzanan bölgenin kuzeybatı sınırı bu noktadan başlıyor. Dağlık Pisidia'dan inen eski zaman yolcuları ile aynı ufka bakıyorsunuz.

PictographRuins Altitude 1,452 ft

Dik bir boğazdan aşağıya doğru, antik bir yol üzerinden, kıvrıla kıvrıla iniyoruz. Yavaş yavaş Mansio ve Bizans Garnizonu kalıntıları kadraja giriyor.

PictographRuins Altitude 1,202 ft

Antik Yol Sonu

Taş döşeme yol bu noktada farklı güzergahlara dönerek kaybolsa da, antik çağlarda Varsak - Perge - Aspendos üzerinden Side'ye kadar uzanıyor. Yol ile ilgili detaylı bilgilere aşağıda yer alan çalışmadan ulaşmak mümkün. Aferim çömezlere :) http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/web/ntuner/B._Takmer_-_N._Tuner_Onen__Via_Sebaste._Anadolunun_En_Iyi_Korunmus_Roma_Yolunun_Varsaktan_Gecen_Guzergahi__Varsak_Belediyesi_Kultur_Yayi.pdf

Mansio

Yapının işleviyle ilgili olarak ; "İS 4. yüzyıldan itibaren yol boyu inşa edilen bu tür yapılar için mansio ve mutatio terimleri kullanılmaya başlamıştır. Mansio terimi “durmak” anlamına gelen Latince manere fiilinden türetilmiştir. Roma dünyasında görülen bu tür yapılar esasen Perslerin kullandığı posta sisteminden esinlenmiş gözükmektedir. " Detaylı bilgi için ; http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/web/ntuner/B._Takmer_-_N._Tuner_Onen__Via_Sebaste._Anadolunun_En_Iyi_Korunmus_Roma_Yolunun_Varsaktan_Gecen_Guzergahi__Varsak_Belediyesi_Kultur_Yayi.pdf

Su Kuyusu

Mansio avlusunda yer alan ve anakayanın oyulmasıyla açılmış kuru su kuyusu. Oldukça etkileyici bir o kadar da tehlikeli yapı. Üzeri örtülmeli.

Bizans Garnizonu

Kayıtlarda Bizans Garnizonu olarak geçen yapı kalıntısı. Barakalara ait yüksek duvar hala ayakta. Atık hava kararıyor ve yolculuk bu noktada sona eriyor. Vi ses..

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Mar 25, 2021

Günübirlik, herkese uygun bir yürüyüş parkuru olmuş. Detaylı anlatıldığından takibi kolay.