Arfa Kooh - ارفع کوه - رفت از مسیر شمالی - برگشت از مسیر جنوبی (چشمه پروآ)

Photo ofArfa Kooh - ارفع کوه - رفت از مسیر شمالی - برگشت از مسیر جنوبی (چشمه پروآ) Photo ofArfa Kooh - ارفع کوه - رفت از مسیر شمالی - برگشت از مسیر جنوبی (چشمه پروآ) Photo ofArfa Kooh - ارفع کوه - رفت از مسیر شمالی - برگشت از مسیر جنوبی (چشمه پروآ)

May 8, 2016
May 2016

•   4.2 2 Reviews

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

مسیر کوه نوردی که از روستای ارفع ده شروع می شود که مسیر رفت از سمت شمال کوه عبور می کند و مسیر برگشت ار سمت جنوب آن می گذرد.
کوهپیمایی ما در اردیبهشت ماه بود و سراسر مسیر با گلهای کوچک و رنگارنگ پوشیده شده بود. طول مسیر رفت تا قله (پناهگاه) تقریباً شش کیلومتر بود که ابتدا از جنگل شروع می شود و پس از حدود 3 کیلومتر وارد دشتی بزرگ می شوید و در انتها این پوشش سبز جای خود را به سخره های کوچک و بزرگ می دهد.
مسیر رفت از مسیر برگشت کوتاهتر و زیباتراست. اما در مسیر برگشت با چشمه زیبای پروآ روبرو هستید که تمام کاستی های مسیر برگشت را جبران میکند.
در هر دو مسیر رفت و برگشت، چشمه وجود دارد، اما در نظر داشته باشید، چشمه رفت، در فاصله یک کیلومتری انتهایی مسیر قله است.
نمای وسیع پیش روی چشم شما، در قله ارفع کوه، از جمله دیگر جاذبه های این مسیر است. ار یک سو دورنمای کوه دماوند و از سوی دیگر، کوه های مرز مازندران و سمنان (گوگلی) در مقابل دیدگان شما قرار دارد.
در بالای قله، یک پناهگاه تمیز با امکانات مناسب برای شب مانی، وجود دارد که در مواقع باد شدید یا باران و برف می توانید چادر خود را درون آن بنا کنید.

• Photo of atousa.nikbakhsh
    atousa.nikbakhsh May 9, 2016

به قول خیام:
    ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
    بی باده گلرنگ نمی باید زیست
    این سبزه که امروز تماشاگر ماست
    تا سبزه خاک ما تماشاگر کیست. https://www.wikiloc.com/hiking-trails/arfa-kooh-rf-khwh-rft-z-msyr-shmly-brgsht-z-msyr-jnwby-chshmh-prwa-13242467/photo-8170790

• Photo of Mehdi R Saraji
    Mehdi R Saraji Jul 31, 2016

با سلام و تشکر از مسیر که به اشتراک گذاشتین، من با یکی از دوستام 1395/05/08 توو هوای ابری و مه گرفته این مسیر رو رفتیم و منظره بسیار زیبا به همراه دریای .ابر رو شاهد بودیم. فقط کاستی فایل اینه که نقاطی مثل چشمه ثبت نشده
    ممنون و متشکر از مسیر خوبتون

ما این مسیر رو طی کردیم
    ممنون از جناب انصاریان و از مسیر
    برای عزیزان چند نکته نیز در پایین یاداور می شوم.

در مسیر قله به چشمه پراو نقطه ی زیر رو هم مد نظر قراربدید :

این نقطه هم چشمه داره
    و هم در شرایط بحران ممکن است با هماهنگی عشایر قابل کمپ باشد.
    در تاریخ 27 شهریور که ما به آنجا رفتیم عشایر نبودند و کلبه خالی بود و در آن شب را به سر بردیم.

البته در آن تاریخ چشمه بسیار کم آب شده بود.

siasina2002 Sep 25, 2017

در مسیر قله به چشمه پر او منطقه بسیار بسیار بکر و جالب است و خطر حیوانات وحشی بسیار جدی است.
    این مابین آثار خرس بسیار مشاهده میشد.
    نیز یکی از عضایر که هنوز اونجا بود گفت که ما با وجود چندین سگ باز هم از حمله ی گرگ و خرس و پلنگ در این منطقه در امان نیستیم.
    خطر گرگ در نزدیک صخره ها بالاتر بود و خرس و گراز در جنگل.
    البته منطقه ی ده به قله و چشمه پر او تا ده کمتر از این لحاظ مورد داشت.

در ضمن کمپ زدن در کنار چشمه پر او هم کمی خطر ناک است چون آثار خرس در آن حوالی نیز مشاهده شد.

اگر این مسیر را رفتید حتما کپسول هایی که صدای بلند دارند برای حملات احتمالی حیوانات آماده داشته باشید.
    نیز کمپ در مابین این دو نقطه (قله تا چشمه پر او) توصیه نمیشود.

siasina2002 Sep 25, 2017

با وجودی که ما مسیر این ترک را برای قله به چشمه پر او استفاده کردیم اما در کل مسیر جناب :
    mehdi.amiratashani
    از لحاظ شیب کمتر و پین های مناسب برای قله به چشمه پر او مناسب تر به نظر می رسد.
    البته از لحاظ زمان و مسافت طولانی تر است.
    اما چشمه ی مذکور را در مسیر خود دارد. و شیب ملایم تر است و در وضعیت بحرانی عشایر را در مسیر خود دارد. اما مسیر این فایل از جنوب عشایر میان بر می زند.

siasina2002 Sep 25, 2017

برای شب مانی در روستا، علاوه به امامزاده سام و لام و تکیه ی داخل روستا که هر دو ظاهرا نیاز به پرداخت هزینه هم دارند، امامزاده ی دنج دیگری نیز در ضلع شرقی روستا وجود دارد که آب و سرویس هم دارد و اگر کنار ورودی امامزاده سام و لام به جنوب غرب خود نگاه کنید آن امامزاده در فاصله ی 500 متری قابل مشاهده است.

این هم لینک مسیر جناب :
    mehdi.amiratashani

siasina2002 Sep 25, 2017

برای پیمایش این برنامه و در کل برای برنامه های خیلی بکر توصیه میشه از اپ لیکیشن های مسیر یابی ای استفاده کنید که چند مسیر را همزمان نمایش می دهند و طبق مشترک ترین مسیر پیمایش نمایید.
    مثل اپ بک کانتری نویگیتور

siasina2002 Sep 25, 2017

نیز در زیگ زاک های ریز داخل جنگل مخصوصا در شمالی ترین مناطق، با توجه به اینکه بعضی از این ترک ها پوینت ها را لحظه ای ثبت نمیکنند یا موقع دانلود از ویکی لاک پوینت ها را کم انتخاب می کنید، دقت کنید که گمراه نشوید.

• Photo of Amir Etasi
    Amir Etasi Jul 12, 2020

مسیر بسیار زیبا دلنشین فقط باید مواظب باشید گم نشید

• maryam arjmandy Aug 17, 2020

من و برادرم رفتيم گم شديم يني خورديم به صخره. قله رو ميديديم ولي نميدونستيم از كدوم طرف بايد بريم همش صخره بود 😔اين دفه با اين برم ببينم ميشه