Archeologische wandelroute Vale Fuzeiros

September 28, 2021
September 2021

near Marreiros, Faro (Portugal)

Per fiets of scooter vanaf Camperstop Messines binnendoor naar de archeologische wandelroute van Vale Fuzeiros. Hier ontdek je necropolissen en menhirs van 4500-5500vChr. De wandelroute is ongeveer 7,5km en geheel bewegwijzerd

Water opvang grot

Water is een schaars goed in de Algarve, dus in de loop der tijd zijn er verschillende manieren gevonden om regenwater op te vangen. In deze regio zijn vele kleine wateropvangbekkens gemaakt, of zijn er kleine waterputten aanwezig. Een van de minder vaak voorkomende opvangmethodes is deze grot, waarvan er slechts enkele in de buurt aanwezig zijn

Natuurlijke zwempoel

Bij voldoende regenval staat het riviertje Ribeira de Gaviao vol met water. In het voorjaar, als de stroming rustig is vormt de rivier hier in een kniediep gedeelte een mooie natuurlijk zwempoel met helder water. Kijk niet vreemd op als je een schildpad of waterkrabbetjes tegen komt

Kurklaantje

Hoewel de meeste kurkeiken in de Alentejo te vinden zijn heeft ook de Algarve meerdere plekken waar de nodige eiken te vinden zijn. Hier loop je over een houthakkerspad aan de voet van een heuvel over een laantje met aan weerszijden kurkeiken van verschillende leeftijd.

De eiken worden eens in de 9 jaar geschild, het cijfer dat vermeld is op de stam geeft aan wanneer dat voor het laatst is gedaan. Het schillen gebeurd in juni en juli.

Helaas is ook zichtbaar dat er veel bomen dood gaan of dood zijn, getroffen door een ziekte die alle kurk- en steeneiken op het Iberisch schiereiland aan het aantasten is.

Geiten herder

Dit voormalig opleidingsinstituut voor de landbouw doet momenteel alleen nog dienst als onderkomen voor een geitenherder met zijn ongeveer 100-150 geiten en 6 honden. De geiten worden gehouden voor de melkproductie. Dagelijks zwerft de herder met zijn geiten door de omgeving op zoek naar velden waar de dieren hun maaltijd bijelkaar grazen.

Windturbines

Drie gigantische windturbines domineren de top van deze heuvelrug. Vanaf de asfaltweg naar Pico Alto zijn ze makkelijk te bereiken door het laatste stukje over een onverharde weg te lopen. Er staan info borden over de vegetatie en de kleine dieren die hier voor komen. Maar vooral het uitzicht is hier fenomenaal!

Er is een makkelijk te bewandelen pad over de heuvelrug tussen de windturbines. In het nabij gelegen gehucht Pico Alto is in het voormalig schoolgebouw een info centrum ingericht. Dit is op typisch Portugese wijze nergens aangegeven, maar aangezien het gehucht uit slechts een tiental huizen bestaat is het toch te vinden. Het ligt aan de noordoostkant van het dorp.

O Caixeiro

Prima pleisterplaats om neer te strijken na een heerlijke wandeling in de omgeving. Er is plaats voor 90 personen, met aanvullend een aangenaam buitenterras. Geniet van de traditionele Portuguese keuken, op zondag wordt hier de lokale specialiteit geit of wildzwijn geserveerd (reserveren nodig).

Overdekte markt

Authentieke overdekte markthal in het centrum van Sao Bartolomeu de Messines. dagelijks is dit het centrale verzamelpunt voor de lokale bevolking voor het inkopen van verse streekproducten. Daarna praat men verder op straat of in een van de vele kleine koffie tentjes in de buurt.

Camperstop Messines

Op 5 km van het authentieke plaatsje São Bartolomeu de Messines treft u Camperstop Messines, verscholen tussen de eucalyptus, oleander, kurkeiken en groene heuvels, aan. Binnen 20 minuten bent u in het toeristische hart van de Algarve: Albufeira. Camperstop Messines is ideaal gelegen om de andere Algarve te ontdekken: geniet van de rust en de ruimte buiten de gebaande paden. Vanuit uw camper maakt u mooie wandelingen of fietstochten in het ongerepte authentieke landschap van de Barrocal. Camperstop Messines is ook een prima uitvalsbasis voor uw geocaching zoektochten, er zijn verschillende caches in de omgeving te vinden. Maak een praatje met de geitenherder, bezoek één van de lokale cafés (1 km) of geniet van een verrassend lekker maal in een van de nabij gelegen restaurants (1,2 km). Laat u verrassen door de levendigheid van SB Messines met zijn markthal, vele kleine winkels, cafés, restaurants en supermarkten vol lokale en regionale specialiteiten. Daarnaast beschikt SB Messines ook over een postkantoor, banken, kiosken met internationale kranten en tijdschriften. Uiteraard biedt Camperstop Messines alles voor aangenaam en comfortabel verblijf. Inbegrepen in het tarief zijn water, wifi, gebruik van de service area, douche en toilet. Wij bieden een unieke boodschappenservice aan: laat ons weten wat U nodig heeft van de supermarkt en wij leveren dit rond 18.00h bij uw camper. Activiteiten Camperstop Messines heeft diverse wandel-,fiets en motorroutes voor U beschikbaar. Bij voldoende interesse wordt 1 keer per week een gezamenlijke wandeltocht georganiseerd. Op zondag verzorgen wij het vervoer van en naar een van de locale restaurants, waar U kennis kunt maken met streekspecialiteiten als geit en wildzwijn. Vooraf reserveren is noodzakelijk, dus wees er op tijd bij ! Wilt U het avontuurlijker, ga dan eens op zoek naar de door ons verborgen geocaches. Verder zijn wij U graag behulpzaam bij het regelen van bijvoorbeeld paardrijden, buggy safari of andere activiteiten in de omgeving. Park & Fly Sinds kort bieden wij onze gasten ook de mogelijkheid om de camper te stallen op ons terrein gedurende uw bezoek aan Nederland. Wij brengen en halen U van en naar de luchthaven van Faro. Informeer naar de mogelijkheden.

Archeologische route Vale Fuzeiros

Mooie wandelroute langs archeologische vondsten, waaronder necropolis en menhirs van 4500 vChr. Het totale traject is 7,8km en neemt ongeveer 2,5u in beslag. Een folder met meer informatie (in het Portugees) is te downloaden