Aramunt Sant Corneli 100 cims (lineal)

Photo ofAramunt Sant Corneli 100 cims (lineal) Photo ofAramunt Sant Corneli 100 cims (lineal) Photo ofAramunt Sant Corneli 100 cims (lineal)

March 8, 2020
March 2020

near Sant Martí de Canals, Catalunya (España)

Sant Corneli 1354 metres Pallars Jussà

Sant Corneli es un cim a l’extrem occidental de la serra de Carreu, entre Tremp i la Pobla de Segur, just a la dreta del embassament de Sant Antoni. Es un lloc tristament conegut com a escenari de la guerra civil 1936-1939 a les terres de Lleida. El març de 1938 les tropes de Franco van ocupar la capçalera del Noguera Pallaresa des d’Esterri d’Aneu fins a Tremp establint diversos caps de pont a la riba Esquerra com el tossal de Sant Corneli.
Al maig de 1938 les tropes republicanes van intentar, sense èxit, reconquerir les posicions. Encara s’hi conserven restes de les trinxeres on tants homes van perdre-hi la vida.

Arribant a la Pobla de Segur per la C-13, seguim direcció Sort i tot seguit travessem el pont sobre el riu Flamisell prenem la carretera que, per la riba del pantà de Sant Antoni porta a Aramunt. Travessem el poble nou i prenem una pista que baixa (W) a creuar el riu de Carreu, en direcció a la font de la O. Hi ha un rètol indicador. És el camí de Tremp que, per marge esquerre del pantà, Hi ha una zona de pic-nic amb barbacoes. Més endavant creuem el desguàs d’una altra surgència: la font Mentidera. Aparquem vora la pista quan veiem el Pal indicador al camí de Sant Corneli.

Comencem a caminar pel bosc, al principi es molt arreglat ambo fustes travesseres. Desprès puja fort i surt del bosc. Ja tenim vistes del pantà de Sant Antoni i del Pirineu nevat que s’hi emmiralla. A mesura que pugem es va perdent el bosc i entrem en zona de matolls. Els pocs pins existents estan infestats de la processionària. Matem les fileres d’erugues que anem trobant. Som a principis de març però sembla primavera.
El camí fa moltes marrades fins que arriba a una zona descoberta, ara ja puja dret fins que trobem les trinxeres. La majoria orientades a nord i ponent. Al cap de poc ja veiem Sant Corneli (1354m)
Hi a una petita ermita amb el que sembla un vèrtex geodèsic a sobre. Una gran una creu trencada. Els nacionals la van obligar a alçar als presoners de guerra republicans
Avui tenim el cel ben clar i molt bones vistes sobre el Pallars Jussà i del Pirineu nevat. A ponent hi ha uns cims nevats que podrien ser el Moncayo. Al NW amb l’Aneto comença la neu fins el Montsent de Pallars, damunt la carena de Llessui. Una mica més al NE Port- Aine (Torreta de l’Orri). Més a prop nostre el roc de Aramunt i Boumort. A llevant el Gallinova, punt més elevat de la serra de Carreu.
Cap al sud tota la Conca de Tremp, tancada pel Montsec. Tornem pel mateix camí.
Una excursió lineal molt bonica, que podeu allargar seguint la serra i fent-la circular.
Cal portar aigua i no es aconsellable a l’estiu.