Antik Roma Eserleri: Kirazyalı-Şemsettin

Photo ofAntik Roma Eserleri: Kirazyalı-Şemsettin Photo ofAntik Roma Eserleri: Kirazyalı-Şemsettin Photo ofAntik Roma Eserleri: Kirazyalı-Şemsettin

November 19, 2022
November 2022

near Kirazyalı, Kocaeli (Türkiye)

Fırsat buldukça yaptığım, ama son zamanlarda gerçekleştirdiğim en güzel doğa yürüyüşlerinden birinin kaydıdır.

Muhteşem bir havada ve zeminde, iki arkadaş parkuru gerçekleştirdik. Rotayı, yürüyüş öncesinde detaylı bir harita araştırmasıyla kendim belirlemiştim; fakat rotanın başlarında, Kirazlıyalı'dan dağlık alana giriş noktasında, daha önce bölgede yürüyüş yapmış bir doğaseverin wikiloc'a eklediği rotadan yararlanmıştım...

ROTA ÜZERİNDEKİ YERLEŞİMLER: Kirazlıyalı, Hereke Yaylası, Bektaşlı, Kalburcu, Elmacık, Naipköy, Şemsettin Köyü.

PARKUR: Her daim farklı yerlerde yürüyen, bir kere geçtiği bir yerden başka zaman geçmemeye çalışan ve bu düşünceyi gerçekleştirme doğrultusunda rotaları belirleyen biri olarak, bazen çok güzel diyebileceğim parkurlarla karşılaşırken, bazen de vasat parkurlarla baş başa kalabiliyorum. Bu parkur için, tek kelimeyle "muhteşem" diyebilirim. Ne ararsanız var: orman, deniz manzarası, yayla, iniş ve çıkışlar, köyler ve tarihi eserler...

Parkur başına ulaşma ve parkurun bittiği noktadan dönme konusuyla ilgili bilgi almak için, ULAŞIM başlığına göz atılabilir.

Belediye otobüsünden Kirazlıyalı'da anayol kenarında indik, üst geçidi kullanarak yolun karşısına geçtik ve hemen köşedeki pastanede kahvaltımızı yaptık. Sonrasında belirlediğimiz güzergahı takip ederek tepeye çıkan orman yangın yolunun başına geldik. Bu noktadan itibaren dik bir çıkışla, yavaş ama aralıksız bir tempoyla, arkamızda beliren muhteşem manzarının keyfini çıkarmayı da ihmal etmeden devam ettik. Başlarda dik olan çıkışımız, yamaca paralel olarak ilerleyen orman yollarına girince hafifledi. Fakat daha sonra rotamız yine dik, ama daha kısa süren bir rampayla Hereke Yayla'sına ulaştı. Yaylada da çok hafif bir eğimle yükselmeye devam ettik. "Yayla türbesi" olarak işaretlenen yerde, parkurun en yüksek noktasına ulaştıktan sonra inişe geçtik ve parkur sonuna kadar zaman zaman hafif tırmanışlarımız olsa da, genel olarak Hereke Yayla öncesindeki gibi uzun ve dik çıkışlarla karşılaşmadık. Ama tabi, genele baktığımızda, tüm parkur boyunca 1000 metrelik yükselme kaydettiğimiz için ve mesafe olarak da 20 km'nin üzerine çıktığımız için, parkuru "zor" olarak seçtik. Fakat düzenli yürüyen ve iniş-çıkışlara alışık olan doğaseverler için, parkurun zorluğunun "orta" seviyede olduğu söylenebilir.

ULAŞIM: İzmit'e ulaşım konusunu çözerek bu bölgede doğa yürüyüşleri yapmamı sağlayan 200 numaralı İzmit-Kartal hattı ile ilgili daha detaylı bilgi için "Nicomedia Su Kemerleri" isimli rotanın açıklamalarına bakılabilir.

İzmit Belediyesi'nin işlettiği 200 numaralı otobüs hattını kullanmak için, İzmit Kent kartınızın olması ya da perondaki otomatik dolum makinesinden tek kullanımlık bilet alınması gerekmektedir. Kent kartınız olması durumunda bir başkası adına da kartınızı kullanabilirsiniz. Ama tabi, kartınız indirimli kart ise, ikinci ve sonraki kullanımlar, doğal olarak tam tarifeden ücretlendirilecektir.

Otobüsün son derece seri olduğunu ve sadece ana duraklarda durduğunu söyleyebilirim. Hatta KABACA PROGRAM da görüleceği üzere, cumartesi sabahı 55 dakikada Kartal'dan Kirazlıyalı'ya ulaşmıştık. Bu sürenin, doğa yürüyüş gruplarının sabahları belirledikleri duraklardan katılımcıları toplayarak ilerleyen araçlarının harcadığı süreden bile daha kısa olduğunu ekleyebilirim.

200 hat numaralı otobüsten, Kirazlıyalı Muhtarlığı isimli durakta indik ve iner inmez kaydı başlattık.

Parkuru bitirdiğimiz Şemsettin Köyü'nden ise, yine İzmit Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı KM36 isimli çevredeki bazı köylerden geçen minibüs hattıyla dönüşe geçtik. Bu aracın, yürüyüş yaptığımız tarihte, biri sabah, biri öğlen ve biri de öğleden sonra olmak üzere, günde üç seferi bulunuyordu. Ayrıca köyden başka araç geçmiyordu. Bu sebeple, yürüyüşü aracın bir önceki kalkış noktası olan Sevindikli Köyün'den hareket saati 16.30'dan önce bitirmiştik. Bu aracın güncel sefer saatlerini kontrol etmenizi ve bunun için çok başarılı bulduğumuz İzmit ulaşım ağını detaylı bir şekilde yansıtan E-komobil isimli uygulamayı kullanmanızı öneririm.

Sabah kahvaltı ettiğimiz pastanenin hemen karşısındaki Kirazlıyalı Muhtarlığı Durağı'nda araçtan indik ve aynı isimde, 20 metre ileride, anayolun kenarındaki durağa gelerek 200 numaralı hatta geçtik. Tabi, 200 numaralı otobüsler son derece seri gittiği için ve bulunduğumuz duraktan anladığımız kadarıyla otobüsü çok sık kullanan olmadığı için, yaklaşmakta olan otobüse (nitekim binmek isteyip istemediğimizi anlamak için otobüs şoförü yaklaşırken bize selektör yapmıştı) el işareti yapmanın fayda olduğunu belirtelim.

ÖNERİLER: Şemsettin Köyü, eski bir Roma kentinin üzerine konumlanmıştır (Barrington Atlası'na baktım, ama o bölgede işaretli olan birkaç antik yer adından hangisine denk geldiğini belirleyemedim. Araştırmaya devam edeceğim). Sadece bu köy ve çevresini detaylıca gezmek ve etrafındaki tepeleri karış karış dolaşmak için bile plan yapılabilir. Nitekim, Naip Köy'e yaklaşırken çevredeki ilginç kaya oluşumlarını görmüş ve ekip arkadaşıma bölgenin tarihi bir alan olduğunu ifade etmiştim. Bu düşüncemi paylaştıktan çok kısa bir süre sonra, rotada da işaretlediğim içinde mimarı temel parçları bulunan define çukuru ve antik yollarla karşılaştık. Ayrıca, internette herhangi bir bilgi bulunmayan, orman içinde saklı kalmış muhteşem bir antik dönem anıtla karşılaştık. Bu yüzden, rotanın ismine "Antik Roma Eserleri" ibaresini ekledik ki, haksız da sayılmayız :)

UYARILAR:
Naip Köy'de çok fazla köpek vardı. Hatta orman tarafından gelip tam köyün içine girerken, bir besi çiftliğinin yanından geçtik ve bu noktada, bağlı olmayan bir kangal köpeğinin yanından sakince geçmek durumunda kaldık. Bu yüzden, köylerden geçerken sahipli köpeklere karşı dikkatli olmakta fayda var.

KABACA PROGRAM:
07.30 200 numaralı hattın 07.30'da kalkan otobüsüne bindik.Seferler 15 dakikada bir yapılmaktadır.
08.23 Otobüsten indik.
08.26 Pastaneye girdik.
08.51 Yürüyüşe başladık.
16.02 Şemsettin Köyü'ne vardık ve kısmen yürüyüşü sonlandırmıştık, ama ardından köyün içindeki antik dönem mimari parçalar olduğunu görünce ve hemen yakınınında çok görkemli bir Roma lahdinin varlığını öğrenince, köy içinde turlamaya devam ettik.
16.27 Marketin önündeki otobüs durağına geri döndük ve minibüsü beklemeye koyulduk.
16.37 Sevindikli'den 16.30'da kalkan araca, Semsettin Köyü Cami Durağı'ndan bindik.
17.26 Kirazyalı Muhtarlığı (sabah birşeyler yediğimiz pastanenin tam karşışındaki) Durağı'nda indik.
17.28 15 ilerleyip E5 kenarındaki durağa gldik ve birkaç saniye sonra gelen 200 numaralı otobüse bindik.
18.33 Pendik Köprüsü'nde indik ve metro hattını kullanmak üzere istasyona geçtik.

İyi yürüyüşler...

Pastanenin hemen yanında market de vardı. Dileyenler, parktaki çardağı kullanabilir.

Alt Geçit

Tem otoyolunu, bu noktadaki yaya alt geçitinden geçtik.

Bu noktadan dağlık bölgeye geçilebilir ve tepeye çıkan yola bağlanılabilir. Yalnız ileride arı kovanları ve derme çatma bir baraka bulunuyordu. Belki o bölgede köpek bulunabilir.

Bu nokta, yolun hemen kenarında, sorunsuzca ormanlık alana girmeyi sağlayan bir yolun başlangıcının olduğu yerdir.

Manzara

Dik çıkışın olduğu bu noktada yavaş yavaş yol alıp arkamızda bıraktığımız manzaraları fotoğraflıyoruz.

OGM ALO 177 Yazısı ve Manzara

Sapak

İkinci ve sonraki fotoğraflar konumdan çok uzakta, tepenin daha yüksek noktalarından çekilmiştir.

Soldan dimdik yukarı doğru devam edilebilirdi, ki rotayı bu şekilde çizmiştik. Ama sol çaprazdaki daha yumuşak olan çıkışı tercih ettik.

Hereke'den gelen asfalt yoldayız.

Hereke Yaylası

PictographReligious site Altitude 1,946 ft

Yayla Türbesi

Yakın zamanda yapıldığı belli olan, tarihi bir özelliği olmayan ve türbeye benzetilen sıradan bir yapı...

Dere Yatağı

Dereyi sorunsuz bir şekilde geçtik. Sonrasında toprak yola çıkıp sağdan devam ettik. Yağışlı havalarda deredeki su seviyesi yüksek olabilir, ama yine de aşırı ve ani yağışlar dışında, derenin bu noktasından karşıya geçişin sıkıntılı olmayacağını düşünüyoruz. Üçüncü ve sonraki fotoğraflar, toprak yola çıktıktan sonra çekilmiştir. Bu yol, güzel bir vadinin yamacından geçmektedir. Dere yatağı, bitki örtüsü bakımından biraz sık olsa da, yürümeye müsaitti. Fakat yolumuz uzun olduğu için ve dere yatağından yürümenin bizi yavaşlatacağını düşündüğümüz için vadideki bu toprak yolu kullanmayı tercih ettik.

Dere yatağında, ağaç altı, çok keyifli yerler bulunmaktadır. Yürüdüğümüz toprak yoldan, 4x4 arazi aracı rahatlıkla geçerken binek araçları da -yağmur çamur olmadığı sürece- herhangi bir sıkıntı yaşamadan rahatlıkla ilerleyebilir. Bu fotoğrafı çektiğim noktada ve daha birçok yerde, vadi içindeki dere yatağının kenarında piknik yapılabilir.

Muhteşem Yol

"Tarla" isimini verdiğimiz bir önceki izin olduğu noktadan sonra, küçük bir yerleşimden geçtik. Bu mezranın ismini merak ediyorduk ve tam bu sapaktaki tabela ile yerleşimin Kalburcu Köyü'ne bağlı Bektaşlı mezrası olduğunu öğrenmiş olduk. Sapakla birlikte asfalt yola çıktık, ama birkaç yüz metre sonra sol tarafta kalan yola girip Kalburlu Köyü'nün içine girmeden omanlık bölgeden geçerek bir sonraki köye (Elmacık Köyü'ne) doğru yol alacağız.

Rotanın devamındaki noktada, doğaçlama olarak, orman içinden ilerliyoruz. Buradaki orman dokusunun oldukça güzel ve açık olduğunu not düşmüş olalım.

Nefis Bir Orman İçi Yol

Mola Yeri

Dere kenarında, nefis bir yerde mola verdik. Sonrasında dere kenarına inmeden önce kullandığımız orman içi yola geri dönüp o yoldan devam ettik ve 100 metre sonra asfalt yola çıktık. Mola sırasında derenin tam diğer yakasında, biraz dar ve kapalı gibi görünen bir patika bulunuyordu. Kullandığımız yolun asfalta çıkacağını bilseydik, o patikayı (İkinci fotoğrafın sağ tarafında görünüyor) tercih ederdik.

Elmacık Köyü

Köy merkezine girmeden bu resmin çekildiği sapaktan sağ arkadaki yola girip ormanlar içinden Naip Köy'e ulaşmaya çalışacağız. İkinci resim, sapaktan sağ arkadaki yola girip devam ettikten sonra, köy mezarlığının bulunduğü yerden çekilmiştir ve köyün kuzeyindeki ormanları göstermektedir.

Biçimli Kayalar

Define çukurunun içine bakıldığında, mimarlık yapı izleri ve antik blok taşlar görünüyordu.

Antik Yol (?)

Antik bir yol olabileceğini düşündüğüm ve yürüyüşün sonlarına doğru, köy yerinde gördüğüm Roma eserleri ile antik yol olma düşüncesini arttırdığım bu görüntünün yorumunu sizlere bırakıyorum.

Antik Taş Döşeli Yollar

Doğal oluşum da oluşamayacak kadar yüzeyi düzgün bu taş döşeli yolların ne kadar eski olduğunu bilmiyorum.

Bu bölgede, sık bitki örtüsüyle çok hafif mücadele etmek durumunda kaldık. Ama daha sık bitki örtüsünün olduğu yerlerde yürümüş biri olarak, düzenli yürüyen yürüyüşçülerin bu kısımda çok zorlanmayacağını düşünüyoruz. Bir tepenin yamacında kalan bu bölgeye inmeden, tepenin yukarısındayken diğer tarafa yönelerek bu bölümü baypas etmek mümkündür.

Tarihi Eser ve Antik Roma Lahti

Herhangi bir internet sitesinde, yeri ve varlığı ile ilgili bir bilgiye rastlayamadığımız bu antik dönemden kalma harap haldrki eseri burada paylaşmaktan gurur duyuyoruz.

Eski Bir Vadi

Bu bölge, içinde inanılmaz güzellikleri barındırıyor. Hatta sırf bu çevreyi keşfetmek için bile, aynı noktaya uğramayan biri olarak, buraya bir daha gelebilirim. Bu çevrenin Kaya oluşumu om binlerce yıl önce oluşmuş olmalı... muhtemelen Binlerce yıl öncesinde de insan yerleşimlerine sahne olmuştur.

Mera

Antik Blok Taş

Köy içindeki bu antik blok taş, bir evin kenarındaydı. Birazdan göreceğimiz bir sürü eserin habercisi olduğunu sonradan anlayacaktık.

PictographReligious site Altitude 1,041 ft
Photo ofŞemsettin Köyü Camii ve Antik Roma Steli Photo ofŞemsettin Köyü Camii ve Antik Roma Steli Photo ofŞemsettin Köyü Camii ve Antik Roma Steli

Şemsettin Köyü Camii ve Antik Roma Steli

Roma steli olduğunu düşündüğüm antik taş, cami duvarının bitişiğindeydi.

Roma Sütunu

Caminin hemen karşısındaki evin giriş kapısında yer alan antik taş blokları, görür görmez fotoğrafladım.

Köy bakkalının tam karşısında, bir kısmı toprak altında olduğu izlenimi veren antik dönem mimari yapı parçası...

Antik Dönem Mimari Yapı Parçaları

Photo ofŞemsettin Köyü Lahdi / Kralın Kızı Lahdi Photo ofŞemsettin Köyü Lahdi / Kralın Kızı Lahdi Photo ofŞemsettin Köyü Lahdi / Kralın Kızı Lahdi

Şemsettin Köyü Lahdi / Kralın Kızı Lahdi

Köydeki çocuklar sayesinde varlığını öğrendiğim ve otobüsü kaçırmamak için, çocuklarla yerine koşa koşa gittiğim bu lahit, son zamanlarda gördüğüm en kıymetli eserdi. Eseri, internette de yer aldığı şekilde, "Şemsettin Köyü Lahdi" olarak isimlendirdim. Köyde konuştuğum herkesin (çocuklarla dahil olmak üzere) "Kralın Kızı Lahiti" olarak bilgi vermesi üzerine, bu ismi de isimlendirme kısmında paylaştım. Ayrıca internette yaptığım aramada, Oktabia Lahdi ismine de rastladım.

Bu kadar, antik dönem yapı izlerine ait fotoğraf çektikten sonra, bu muhteşem eserleri barındıran köyü de fotoğraflamak istedim :)

Antik Mimarlık Yapı Parçası

Az önce işaretlediğim eski binanın yanında yer almaktadır. Bu yapı parçasının fotoğrafını, bakkalın olduğu yere dönerken çektim.