Anopoli - ilingas gorge - Anopoli

March 7, 2022
March 2022

near Maryianá, Crete (Greece)

Ομορφη διαδρομη πανω σε παλια μονοπατια καλντερίμια και στο φαραγγι του ιλιγγα.

2η ημέρα στα ορεινά καλντεριμαι των Σφακίων...
Η πρώτη ημέρα εδώ:

Αυτή τη φορά ξεκινήσαμε από Ανώπολη από τη γειτονιά .....
και ακολουθήσαμε τον χωματόδρομο μέχρι τη μεγάλη δεξαμενή όπου αριστερά της έχει μια πόρτα με σύρματα. Περνώντας την πόρτα ξεκινάει το μονοπάτι. (Στην πραγματικότητα το μονοπάτι ξεκινάει από την όμορφη γραφική γειτονιά αλλά φοβήθηκα μην μπλέξουμε στα πλέγματα και πήγαμε από τον χωματόδρομο).

Το μονοπάτι είναι ένα τυπικό μονοπάτι ανάμεσα σε περιουσίες. Δεξιά και αριστερά από το μονοπάτι υπάρχουν πέτρινοι τροχαλοι που οριοθετούν τις περιουσίες και τα βοσκοτόπια. Η διαδρομή είναι εύκολη και ευχάριστη με ήπια κλίση.

Το μονοπάτι έχει παλιά φθαρμένα διακριτικά σημάδια που μερικές φορές χάνονται. Σε κάποιο σημείο η διαδρομή συναντιέται με ένα χωματόδρομο τον οποίο απλά τον περάσαμε κάθετα (βλέπε χάρτη και φωτογραφίες από waypoint) και αργότερα ξανασυναντιεται με τον χωματόδρομο για λίγο όμως αφού πάλι τον αφήσαμε για να ανέβουμε ένα μικρό λοφάκι.

Την τρίτη φορά που συναντάμε τον χωματόδρομο τον ακολουθαμε μέχρι την είσοδο του φαραγγιού του ιλιγγα στην περιοχή αχλαδα. Πάνω στον δρόμο υπάρχει ένα όμορφο μιτατο με κουφέτα όπου στην είσοδο της αχνοφαινεται η εστία που τοποθετούνταν το καζάνι με το γάλα. Επίσης εκεί κοντά (λίγο πιο δυτικά) υπάρχει μια πέτρινη κατασκευή που φαίνεται ότι ήταν "τουαλέτα"!

Φτάνοντας στην είσοδο του φαραγγιού κατεβήκαμε προς την κοίτη από ένα όμορφο συντηρημένο μονοπάτι που εξυπηρετεί τους πιστούς και τους...πανυγηρακιδες..!
Στην απέναντι μεριά του φαραγγιού βρίσκεται ο εγκαταλελειμμένος οικισμός Μουρί όπου και το φαράγγι από κάτω φαίνεται να ανήκε σε αυτή την κοινωτητα βλέποντας τα ονόματα που είναι γραμμένα στην εκκλησία (ευεργεσίες).

Η βλάστηση είναι επιβλητική και ο περιπατιτης θαυμάζει την αγριάδα του τοπίου αλλά και τον "παλαιό" άνθρωπο που πολέμα να τα καταφέρει σε ένα τέτοιο περιβάλλον.

Tο Βυζαντινό Εκκλησάκι του Τιμίου Σταυρού είναι γεμάτο από αγιογραφίες αλλά δυστυχώς εντελώς παραμελημένο και ξεχασμένο από ολους. (Εκτός από το βράδυ της παραμονής του Τιμίου Σταυρού, όπως μας ενημέρωσε η σοφια..) Το εκκλησάκι είναι κυριολεκτικά χωμένο στην κοίτη αφού με τους αιώνες οι προσχώσεις της κοίτης έχουν ανεβάσει το ύψος της τουλάχιστον κατά 2 μέτρα!

Λίγα μέτρα πιο κάτω (30μ) από τον Τίμιο Σταυρό στην ανατολική πλαγιά βρίσκεται η μοναδική πηγή νερού της περιοχής μέσα σε σπήλαιο πάνω στο μονοπάτι που οδηγεί στο Μουρί. πανέμορφη πηγή μέσα σε σπήλαιο ήταν σα εσωτερική πισίνα!
Μια πλάκα ενημερώνει τον διαβάτη για τον θάνατο του επαναστάτη Καλλέργη σε αυτό το σημείο...(βλέπε φωτογραφιες)

Στο ίδιο σημείο αλλά στη δυτική πλαγιά συναντάμε πολλά παλιά σπίτια, έναν μικρό οικισμό. Επίσης, στο εκκλησάκι συναντήσαμε και μια ενημερωτική ταμπέλα με το σπήλαιο του Μπασιά το οποίο βρίσκεται πιο χαμηλά μέσα στο φαράγγι...

Αξιοθέατο του Καβή ιστορικής σημασίας αποτελεί και το σπήλαιο όπου άφησε την περίοδο της Τουρκοκρατίας την τελευταία του πνοή ο οπλαρχηγός της επαρχίας Σελίνου Μπασιάς. (Βλέπε φωτογραφίες και waypoint)

Το κυρίως κομμάτι του φαραγγιού καλύπτεται από παρθένο δάσος οριζοντόκλαρου κυπαρισσιού και ασφεντάμου, ένα από τα μεγαλύτερα δάση της Κρήτης ενώ όσο πλησιάζουμε τη θάλασσα το δάσος δίνει τη θέση του σε επιβλητικούς γκρεμούς εκατοντάδων μέτρων με δέντρα να κρέμονται παντού. Η κοίτη ενώ σε γενικές γραμμές είναι φαρδιά σε καποια σημεία στενεύει απότομα και φτάνει το ενάμιση μέτρο κάνοντας το πέρασμα μοναδική εμπειρία ιδιαίτερα στα δύο σημεία που αγριεύει απότομα.

Υπάρχουν 3 σημεία με ρεχτρες, το πρώτο από αυτά μπορεί κάποιος να το αποφύγει πηγαίνοντας από αριστερά (ανατολική πλαγιά) βλέπε φωτογραφίες waypoint "risk" αλλά και τους κουκους.
Τα επόμενα 2 είναι συνεχόμενα και χρειάζεται προσοχή και λίγο scrambling. Για έναν έμπειρο είναι "παιχνιδάκι" όμως για κάποιον που δεν νιώθει άνετα στα βράχια ή το κενό ίσως να υπάρξει πρόβλημα. Παρόλα αυτά υπάρχουν πιασίματα για ασφαλή κατάβαση.
Αν κάποιος θέλει να αποφύγει τις ρεχτρες μπορεί να ακολουθήσει τον χωματόδρομο που καταλήγει πάνω στο μονοπάτι και οδηγεί στην Ανώπολη. (Βλέπε χάρτη και waypoint)

Κοντά στην έξοδο του φαραγγιου στη θάλασσα συναντάμε το πέτρινο καλντερίμι μοναδικής ομορφιάς (πανομοιότυπο με αυτό της Αράδαινας) το οποίο κατηφορίζει από τη μια πλαγιά και ανηφορίζει στην απέναντι που αποτελούσε για αιώνες τη μόνη οδό επικοινωνίας της Ανώπολης με τη Χώρα Σφακίων. Αυτό ακολουθήσαμε και οδηγηθηκαμε στις κεραίες, στην είσοδο της Ανώπολης.

Τέλος με πληροφορίες από μία γειτόνισσα της σοφίας αντί για την ασφαλτο πήγαμε μέσα από ένα μικρό καλντερίμι που περνούσε από μία εγκαταλελειμμένη γειτονιά που μας οδήγησε στην απάνω γειτονιά... Ήταν το κερασάκι στην τούρτα..!
Τόσες φορές έχω πάει στην Ανώπολη και δεν είδα ποτέ τέτοια ομορφιά...η παλιές γειτονιές της Ανώπολης με τα καλντερίμια και τα πετρόχτιστα αξίζουν πολλά...!!

Η διαδρομή θα μπορούσε να ξεκινάει και να τελειωνει από την παραλία του ιλιγγα ώστε να υπάρχει και η επιλογή για ένα απολαυστικό μπανάκι στο τέλος της διαδρομής.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!
Στη διαδρομή μέχρι το φαράγγι ΔΕΝ υπάρχει μέρος με σκιά και το καλοκαίρι θα είναι "ανυπόφορο" αν έχει πολύ ζέστη.

Κρατάτε πολύ νερό μαζί σας!!

Κάποιες πληροφορίες για το φαράγγι του ιλιγγα τις αντέγραψα (για οικονομία χρόνου) από εδώ: