Anloo, wandeling langs de Diepjes.

April 20, 2019
April 2019

near Anloo, Drenthe (Nederland)

Een prachtige wandeling langs de verschillende beekjes ofwel Diepjes in het Nationaal Park "Drentsche Aa".

We parkeren en starten op de parkeerplaats naast het infocentrum "lomanshof". Hier is een uitgebreide onbemande info-stand in beeld en geluid over het ontstaan van dit gebied.

Via de Magnuskerk, een middeleeuws gebouw, lopen we het dorp Anloo uit en gaan aan de noordzijde het Anlooerdiepje volgen. Halverwege is er een mogelijkheid om het diepje over te steken en weer terug te lopen naar Anloo, je maakt dan een klein wandelingetje van 5km.

Wij gaan rechtdoor en vervolgen het zandpad langs de grens van Landgoed De Schipborg tot de T-splitsing. Hier gaan wij rechtsaf en volgen een stukje het fietspad/paardrijpad.
Links is er nog een mogelijkheid om het Anlooerdiepje via een plankierpad te kruisen en een ander pad te volgen, wij gaan echter rechtdoor naar het voetbruggetje over het Schipborgse Diep. Iets zuidelijker heet hij echter Oudemolensche Diep en daar komt ook het Anlooerdiepje in uit.

Na het bruggetje volgen wij het pad naar Oudemolen met aan de linkerzijde dan het Oudemolensche Diep. In Oudemolen staat ook de graanmolen de Zwaluw die nog in bedrijf is.

Oudemolen uit en een plankierpad volgen langs de smalle asfaltweg die uiteindelijk weer het Oudemolensche Diep oversteekt. Rechts aanhouden door het groen en langs een vennetje uiteindelijk bij de Gasterse Duinen uitkomen.
Zonder hond mag je hier doorheen, wij lopen even om en komen dan ook aan de andere kant weer bij het coulisselandschap van het Anlooierdiepje uit.

Nu volgen we de zuidkant van dit beekje terug naar Anloo.

Alles omvattend is dit een geweldige wandeling in een echt heel mooi gebied, niet voor niets een Nationaal Park en het dorp Anloo zelf is met de diverse authentieke boerderijen, zijn Magnuskerk en de diverse horeca ook de moeite waard.

Eventueel 2 andere wandelingen gedaan door ons vanuit Anloo vind je hier.
De Noordelijke;

De Zuidelijke;

Informatiecentrum Homanshof

Dit is een onbemand infocentrum van Staatbosbeheer. Er wordt de ontstaand geschiedenis van de Drentsche Aa uitgelegd aan de hand van woord en beeld.

Magnuskerk

Middeleeuwse kerk. Fundering op zwerfkeien. Was in de middeleeuwen ook het gerechtsgebouw.

PictographPanorama Altitude -10 ft

PictographPanorama Altitude -19 ft

PictographIntersection Altitude -27 ft

Wij gaan rechtdoor.

PictographPanorama Altitude -52 ft

Zitboom met mooie uitzichten

PictographPanorama Altitude -35 ft
Photo ofPlankierpad bij en over het Anlooer Diepje Photo ofPlankierpad bij en over het Anlooer Diepje Photo ofPlankierpad bij en over het Anlooer Diepje

Plankierpad bij en over het Anlooer Diepje

Deze loopt na een 100 meter uit in het Oudemolensche Diep. 3e foto.

Voetbruggetje over het Schipborgse Diep

Rustplek met uitzicht op molen de Zwaluw

Kruispunt in Oudemolen

Hier is ook een werkende molen te zien. De Zwaluw is een korenmolen uit 1837.

PictographTree Altitude 28 ft

Helaas verboden voor honden, wij zijn eromheen gelopen.

Hier kun je de route verkorten door het Anlooer diepje over te steken. Op de heenweg liepen we aan de overkant en is er dus dezelfde mogelijkheid. Wij maken geen gebruik hiervan en gaan rechtdoor.

PictographBirding spot Altitude 18 ft

Ooievaarsnest

Pa of ma loopt aan de overkant van het pad te foerageren.

Bankje met daarnaast een infobordje

• Photo of Coby Akse
    Coby Akse May 18, 2020

Vandaag langs de diepjes tussen Anloo en de Gasterse duinen gelopen. Mooie route langs bos- en zandpaden. Weinig asfalt dus vriendelijk voor de voetjes. Zelfs door een weiland met Schotse Hooglanders gelopen. Waarschijnlijk door de warmte hadden ze geen belangstelling voor ons. Gelukkig maar😂🤭

Wicky en Erick May 18, 2020

Hallo Coby Akse, leuk te vernemen dat de wandeling in de smaak is gevallen. Deze omgeving is ook onze favoriet. Op onze eigen site kun je nog meer route's vinden en ook rond Anloo. Ik heb ze per provincie en land geordend.
    Mocht je het leuk vinden kun je ons ook nog gaan volgen. Hartelijke groet, Erick.