Anloo 4, wandeling Kniphorstbosch en Strubben.

Photo ofAnloo 4, wandeling Kniphorstbosch en Strubben. Photo ofAnloo 4, wandeling Kniphorstbosch en Strubben. Photo ofAnloo 4, wandeling Kniphorstbosch en Strubben.

May 30, 2019
May 2019

near Anloo, Drenthe (Nederland)

Anloo, een fantastisch mooi plaatsje met oude boerderijen, een hele fraaie kerk, begraafplaats en mooie natuur rondom.

We starten onze rondwandeling bij de parkeerplaats naast het infocentrum over de Drentsche Aa, de Homanshof. Hier is een heleboel informatie visueel gemaakt over het ontstaan van dit gebied.

We lopen noordwaarts het dorp uit langs de begraafplaats en een stuk over de noordes voordat we in het bos terechtkomen.
We volgen het groene paaltjes pad dus verdwalen is niet mogelijk.

Slingerend door het bos en over open terrein passeren we diverse grafheuvels en 2 hunebedden. Beide zijn graven uit de oudheid waarvan de hunebedden de oudste zijn.

Op het verste punt passeren we een oud militair terrein waar de oude stormbaan nog te zien is en aan de overkant de resten van de schietbaan.

Verder door in zuidelijke richting terug naar Anloo passeren we ook nog de oude karrensporen die gedateerd zijn uit de middeleeuwen.

Hoe belangrijk dit gebied is qua natuurwaarde bewijst het feit dat hier nog drie lange afstandspaden lopen; het Pieterpad, het Drenthepad en het Groot Frieslandpad.

Wij hebben rond Anloo nog drie erg mooie wandelingen gemaakt in diverse richtingen, via de onderstaande linken kun je ze bekijken en eventueel gebruiken;

Parkeerplaats en startpunt

Hier is ook het infocentrum van de Drentsche Aa, de Homanshof.

Begraafplaats Anloo

En dan met name het oude gedeelte is prachtig.

Pad tussen Anloo en het bos

Ook het Drenthepad loopt hier langs. Even verderop passeert ook het Groot Frieslandpad de route en ook nog het Pieterpad kruisen we. Best wel een belangrijk gebied dus.

1 van de vele grafheuvels in dit gebied.

Hunebed

Graf uit de steentijd.

Schaapskudde

Deze stond toevallig hier, dus geen garantie dat hij er de volgende keer weer staat.

Oud militair terrein

Een oude stormbaan en een afgegraven schietheuvel.

Hunebed

Een graf uit de steentijd.

Karresporen in het landschap

De sporen dateren uit de middeleeuwen maar al in de prehistorie reisde men hierlangs.

Grafheuvel

Informatieborden

Uitleg over het gebied door de jaren heen en uitleg over de grafheuvels waarvan er hier tientallen zijn te vinden.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga May 31, 2019

Wat is het daar bijzonder mooi en wat hebben onze voorouders daar ook al wat voetstappen afgelegd! Wel minder comfortabel dan wij nu. Wij liepen deze route een tijdje geleden en waren onder de indruk van alle vogelzang! Zeker de moeite waard!

Wicky en Erick Jun 1, 2019

Dank weer voor jullie positieve commentaar. Het is inderdaad een fantastisch gebied, daarom natuurlijk tot Nationaal Park gemaakt. Wij hebben nu 4 route's rond het dorp erop staan en iedere keer een feest om hierheen te gaan. Lieve groetjes van de WESjes.

• Photo of Giesound
    Giesound Aug 28, 2019

Hele mooie & afwisselende hike. Vooral omdat de Heide vol in bloei stond.

Wicky en Erick Aug 28, 2019

Hallo Giesound, dank voor je berichtje. Fijn dat je het een mooie trip vond, het is ook een prachtige omgeving. Voor meer wandelingen in de buurt kun je ook op onze eigen site kijken, hier staan al onze wandelingen per land en provincie geordend. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of Giesound
    Giesound Aug 28, 2019

Tof! Ga ik zeker ff checken

• Photo of hvoneije
    hvoneije Jul 28, 2020

Heel mooie wamdeling. Dank

Wicky en Erick Jul 29, 2020

Hallo hvoneije, graag gedaan en hopelijk kun je nog meer mooie route's op onze site vinden. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of Anja van der Ham
    Anja van der Ham Aug 24, 2022

Hele mooie route!! De paaltjes zijn nu geel. Wij hadden onze hond mee en daardoor konden we niet door t stuk met de dieren. Echter er werd een alternatieve route aangeboden, geel met hond aan de lijn erop! Hebben genoten, ook van de bloeiende heide!

Wicky en Erick Aug 24, 2022

Hallo Anja, dank voor het aardige commentaar en de aanvulling. Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of nathalie_janaina
    nathalie_janaina Aug 6, 2023

Guter Parkplatz, tolle Landschaft, einfach zu folgen.

Wicky en Erick Aug 7, 2023

Vielen Dank für Ihren freundlichen Kommentar. 👋Erick&Wicky.