Photo ofAndorra: Arans - Ruta del Ferro - Llorts - Collada de l'Ensegur - Bordes de l'Ensegur - Planes de Fels Photo ofAndorra: Arans - Ruta del Ferro - Llorts - Collada de l'Ensegur - Bordes de l'Ensegur - Planes de Fels Photo ofAndorra: Arans - Ruta del Ferro - Llorts - Collada de l'Ensegur - Bordes de l'Ensegur - Planes de Fels

September 1, 2023
August 2023

near Arans, Ordino (Andorra)

Avui, caminada de 10. Diem això perquè és la caminada perfecte per a fer un matí. Ni gaire llarga (9 km), ni gaire desnivell (514 m) però fresca a l'estiu (obac) i un paisatge espectacular. La vall de l'Ensegur té una peculiaritat geogràfica: és una antiga vall glacial i ha quedat suspesa a dalt de la muntanya, és una vall penjada. Hi trobarem grans prats, un paisatge dolç que contrasta amb la cara nord dels Casamanya que li queden al damunt, just al costat dret del coll d'Arenes.
A la vall només queda una borda sencera i ben arranjada, la borda Mitxeu. AL seu costat i més avall hi ha una cabana també arranjada i, a l'esquerra, les ruïnes d'un parell de bordes més.
Comencem a caminar a Arans seguint el camí ral que ens durà a Llorts seguint el riu de la Valira del Nord. Aquest tram de camí forma part de la Ruta del Ferro, que comença a Llorts a les Mines de Ferro i va fins a la Cortinada. Aquest camí està ornat amb moltes escultures. Després de fer la pujada a l'Ensegur baixarem directament a Arans per a fer la ruta circular i no haver de repetir el tram de la Ruta del Ferro.
Nota.- Si voleu més detalls, llegiu si us plau els peus de les fotos que us adjuntem.

Tipus: Indefinit
Hora Inici: 9:02 24 d’ag. 2023
Hora Fi: 13:26 24 d’ag. 2023
Distància recorreguda: 9,2 km (04:24)
Temps en moviment: 03:09
Temps d'Ascens: 01:27
Temps de Descens: 01:30

01 Arans. Aparcament

Photo of02 Plafó de rutes a Arans. Inici camí Photo of02 Plafó de rutes a Arans. Inici camí Photo of02 Plafó de rutes a Arans. Inici camí

02 Plafó de rutes a Arans. Inici camí

03 Pal indicador. Seguim recte

PictographFlora Altitude 4,528 ft

04 Prats florits

05 Pal indicador. A l'esquerra

PictographMonument Altitude 4,615 ft
Photo of06 Escultura Terra, ferro aigua i foc Photo of06 Escultura Terra, ferro aigua i foc Photo of06 Escultura Terra, ferro aigua i foc

06 Escultura Terra, ferro aigua i foc

PictographMonument Altitude 4,636 ft
Photo of07 Escultura L'home-de-ferro-talp-que-camina Photo of07 Escultura L'home-de-ferro-talp-que-camina Photo of07 Escultura L'home-de-ferro-talp-que-camina

07 Escultura L'home-de-ferro-talp-que-camina

PictographMonument Altitude 4,620 ft
Photo of08 Escultura La casa de la terra i del foc Photo of08 Escultura La casa de la terra i del foc Photo of08 Escultura La casa de la terra i del foc

08 Escultura La casa de la terra i del foc

PictographPicnic Altitude 4,607 ft

09 Berenador

PictographMonument Altitude 4,622 ft
Photo of10 Escultura Gran carro de ferro i pic Photo of10 Escultura Gran carro de ferro i pic Photo of10 Escultura Gran carro de ferro i pic

10 Escultura Gran carro de ferro i pic

PictographMonument Altitude 4,639 ft

11 Escultura Endless

PictographMonument Altitude 4,650 ft

12 Escultures Família Jordino

Photo of13 Pal indicador. A la dreta a l'Ensegur Photo of13 Pal indicador. A la dreta a l'Ensegur Photo of13 Pal indicador. A la dreta a l'Ensegur

13 Pal indicador. A la dreta a l'Ensegur

17 Creuem un torrent

PictographRiver Altitude 6,091 ft

18 Riu de l'Ensegur

Photo of19 Bordes de l'Ensegur. Borda Mitxeu Photo of19 Bordes de l'Ensegur. Borda Mitxeu Photo of19 Bordes de l'Ensegur. Borda Mitxeu

19 Bordes de l'Ensegur. Borda Mitxeu

Photo of20 Trencall a Arans. Marques grogues Photo of20 Trencall a Arans. Marques grogues Photo of20 Trencall a Arans. Marques grogues