AncientCity-001 Kibyra Antik kenti Gölhisar Burdur/Antalya

Photo ofAncientCity-001 Kibyra Antik kenti Gölhisar Burdur/Antalya Photo ofAncientCity-001 Kibyra Antik kenti Gölhisar Burdur/Antalya Photo ofAncientCity-001 Kibyra Antik kenti Gölhisar Burdur/Antalya

32 minutes
June 27, 2023
June 2023

•   5 4 Reviews

near Gölhisar, Burdur (Türkiye)

Kibyra Antik yerleşkesi
Burdur ili’ne 110 km uzaklıktaki Gölhisar ilçesinin batısındaki Akdağ kütlesinin eteklerinde, Gölhisar ovasına hakim tepeler üzerinde bulunan Likya antik kentidir.

Kısaca TARİHİ

Kibyra ismi her şeyden önce Helence değildir. Anadolunun en eski halklarından olan Luvi diline ait bir isimdir. Amasyalı gezgin Strabon'un kayıtlarında, Kibyralıların Lidya'lı olduklarını söyler. Kibyra kent merkezi, birbirinden küçük yarlarla ayrılan, üç egemen tepelik üzerindedir. Tepelikler, küçük çakıl taşlarının zamanla birleşerek kaynaştığı konglomera özlüdür ve dolayısıyla kısmen aşınmışlardır. Kamu, sivil ve dini yapıların bu alan üzerinde belli bir bütünlük oluşturacak biçimde düzenlendiği görülür. Yaklaşık 405 hektar alana yayılmış kalıntılara sahip olan kentin siyasi ve ekonomik gücü, Helenistik dönem’den başlayarak Roma İmparatorluk Dönemi’yle doruk noktasına ulaşmıştır. Bugün büyük bölümü ayakta duran, Stadion, Tiyatro ve Meclis Binası, Agora önemli kamu yapılarıdır.

Kabalia Bölgesi, antik kaynaklara göre; Pers egemenliği sırasında Kral Dareios’a, Lidya, Lasonia ve Hytenneia ile birlikte beş yüz talant gümüş vergi vermekle yükümlü olan Sardes Satraplığı’na bağlıdır. Kserkses’in Hellenistan Seferi sırasında ise, Maionia’da oturan ve Lasonia’lı diye çağrılan Kaba’lerin, Kilikia’lılar gibi donatıldıklarını ve Lydia’lıların eskiden Maionia’lılar adını taşıdıkları ve daha sonra eski adlarını unuttuklarını öğreniyoruz . Strabon ise; Kibyra’lıların Lydia’lıların soyundan olduklarını ve bunların Kabalis bölgesine gelerek Pisidia’lıları ele geçirip oraya yerleştikten sonra kenti, çevresi yaklaşık yüz stadion olan başka bir yere taşıdığını söyler.

Antik kaynaklar; MÖ 189’da Roma’nın Magnesia Zaferi sonrası Roma’lı general Manlius Vulso’nun Antiokhos’a yardım eden Galatlar’a karşı çıktığı ceza seferinin, bir tür haraç seferine dönüp, C. Helvius komutasında 4000 piyade ve 300 süvariden oluşan bir birliği Kibyra tyranının boyun eğip eğmeyeceğini anlamak için bölgeye yollamasından bahseder. Roma’nın Kibyra tyranından 500 talent istemesine karşın, Moagetes kontrolündeki Alimme ve Sylleum kentlerinin kötü durumu nedeniyle 25 talent verebileceğini söyler. Ancak C. Helvius tehtidkar davranması ve yapılan pazarlıklar sonucu 100 talent ve 10.000 medimni buğday vermeye mecbur kalır. Alimme ve Sylleum şehirlerinin isimlerinden ve varlıklarından şüphe edilmektedir. Tetrapolis’in o zamanlar ortada olmadığı açıktır. İkinci yüzyılın sonlarına doğru belirgin olmayan bir tarihte kurulduğu düşünülmektedir. Bubon, Balbura ve Oineanda şehirlerinden oluşan Tetrapolis’te, Kibyra’nın iki oy, diğerlerinin ise bir oy hakkı vardı. Çünkü Kibyra 30.000 piyade 2000 at çıkarabiliyordu. Burası daima tyranlar tarafından idare edildi. Ancak MÖ 84'te Sulla’nın teğmeni olan Murena, Kibyra tyranı Moagetes II’nin hükümdarlığına son verdi. Bubon ve Balbura’yı Likya'ya bağlamasıyla, Kibyra Asia Eyaleti’ne dahil edildi. Olayı anlatan Strabon, Oineanda'ya değinmese de bu şehir de diğerleri gibi Lykia’ya bağlanmış olmalıdır, zira imparatorluğun Lykia Eyaleti’nde yer almıştır.

Augustus’tan itibaren Province Asia’daki eyaletlerin daha iyi yönetimi için dokuz Conventus’a (yargı bölgesi ya da dini merkezler) bölündü . Başşehri Laodikeia olan ve yirmibeş şehrin yargı merkezi konumundaki Kibyra Conventus’unun, kaza yetkisi Asia’dakilerin en genişi sayılmaktadır. Kibyra Conventus’una dahil olan bazı önemli kentler; Laodikeia, Hydrelitae, Themisones, Hierapolitae, Keretapa, Takina, Erizeni, Phylakaion, Kolossai, Mossyna, Attaudda, Kidramos, Adada, Sebastopolis’tir.

Asia Eyaletinin önemli bir parçası olan kent, M.S. 23’de geçirdiği büyük depremle önemli ölçüde tahrip olmuşsa da, İmparator Tiberius’un yardımlarıyla tekrar imar edilmiş ve kent imparatora şükranlarını belirtmek için ismini “Caiseria Cibyra” olarak değiştirmiştir. MÖ 43‘de Likya bir Roma eyaleti olduğunda, daha önce Asia Eyaleti sınırlarında olan kentin, Likya Eyaletin bir parçası haline geldiği anlaşılmaktadır.

Strabon; Kibyra’lıların Pisidya, Solym, Hellen ve Lidya dilleri olmak üzere dört dil kullandıklarını, demir işçiliği ve kakmacılıkta usta olduklarını aktarır. Ayrıca epigrafik ve arkeolojik araştırmalar sonucunda, dericilik ve seramik üretiminde önemli bir merkez olduğu anlaşılmıştır.
(Alıntı Wikipedi)

GENEL BİLGİ
BATON KULLANIMININ FAYDALARI;
Dengeli ve stabil bir yürüyüş sağlar
Omurilik düzleminin sağlıklı bir şekilde dik tutulmasını sağlar
Sırtta taşınan kamp yükünün hafifletilmesini sağlar
Ayak bilekleri ve dizlere binen yükü azaltır
Olası denge kaybında tekrardan dengenin kurulmasını sağlar
Yukarı tırmanışları kolaylaştırır
Aşağı inişlerde eklemlere binen şokları azaltır
Dağcılarda sık rastlanan menüsküs, bağ kopması gibi fiziksel yaralanmaları önlemeye yardımcı olur
Ritimli şekilde ilerlemeyi sağlar (nefes/adım koordinasyonunu sağlar)
Acil durumda ilk yardım ve atel olarak kullanılabilir
Çığ düşen bölgelerde çığ sondası olarak kullanılabilir.

BATON İLE YÜRÜYÜŞ TEKNİKLERİ;
Yürüyüşe başlamadan önce batonun boyunu vücudunuza göre ayarlayınız
Düz bir yürüyüş için batonun boyu, ayakta dururken, direkseklerinizi 90° yaptığınızda baton yere değmelidir.
Dik eğim tırmanırken boy biraz kısaltılabilir.
Eğim inerken, batonun boyu uzatılır.
Yan yamaç geçişlerinde, yamaca bakan baton kısa, aşağı bakan baton uzun olabilir.
Batonun bilek perlonları tehlikeli geçişlerde el bileğinden çıkartılır (olası düşme durumunda batona takılı kalmamak için).
Yaz yürüyüşlerinde küçük, kar yürüyüşlerinde ise büyük kar ayakları kullanılır.

Kibyra Antik kent giriş

Nekropol yolu ve Anıtsal Şehir kapısı

Kibyra büyük bir kent olunca mezarlığı yani nekropolü de büyük tabii. Stadyumun olduğu kısımdan aşağıya nekropüle inen taş bir nekropol yolu bulunuyor. Yolun çevresinde lahitler ve mezarlıkları görebilirsiniz.

Kibyra Antik kenti Roma Hamamı

Yol üzerindeki Roma Hamamı’nın muhtemelen MS 1. yüzyıla tarihlendiği biliniyor. Zamanına göre görkemli bir hamam olan bu yapının yüksek olmasıyla da olası en güzel manzaraya hakim olması amaçlanmış gibi duruyor. O dönemde bile keyif unsurlarının bu derece önemsenmesi gerçekten dikkat çekici. Hemen önündeki güney bölümde ise neredeyse bütün antik kentlerde gördüğümüz gibi bir Gymnasium yer alıyor.

PictographInformation point Altitude 4,047 ft

Yönlendirme

PictographInformation point Altitude 4,055 ft

PictographRuins Altitude 4,080 ft

Kibyra Tiyatrosu / Kibyra Theatre

Eski şehirlerin hepsinde bir stadyum ve bir tiyatronun mutlaka olduğu dikkatinizi çekmiştir. Kibyra tiyatrosu da 8000 kişilik kapasitesi ile Anadolu’nun büyük tiyatrolarından bir tanesi. Tiyatro oldukça sağlam durumda, restorasyon çalışması da devam ediyor.

Kibyra Tiyatrosu Bir kısmı

Tiyatro Bilgilendirme

PictographRuins Altitude 4,066 ft
Photo ofKibyra Meclis Binası / Müzik evi/The parliament building / Music House Photo ofKibyra Meclis Binası / Müzik evi/The parliament building / Music House Photo ofKibyra Meclis Binası / Müzik evi/The parliament building / Music House

Kibyra Meclis Binası / Müzik evi/The parliament building / Music House

Bazilika, yukarı ve aşağı agora, hamam, gymnasion, tiyatro ve meclis binası ile planlı anıt mezar, hamam, yuvarlak kuleli tak ve su yolları görülmektedir. Meclis binası/müzik evi 3 bin 600 kişi kapasitesiyle Antik Çağ Anadolu’sunun en görkemli eserlerindendir. Meclis binası/orkestranın tam merkezinde bulunan kırmızı, yeşil ve beyaz mermerden yapılmış, yılanlardan oluşan saçları ve insanları taşa çeviren bakışlarıyla Medusa Mozaiği Anadolu’da tektir.

PictographInformation point Altitude 4,060 ft

Yönlendirme

Müzik Arena ve Tiyatro salonu Panoraması

PictographRuins Altitude 4,053 ft
Photo ofAnıtsal Çeşme / Monumental Fountain Photo ofAnıtsal Çeşme / Monumental Fountain Photo ofAnıtsal Çeşme / Monumental Fountain

Anıtsal Çeşme / Monumental Fountain

Burdur'un Gölhisar ilçesindeki Kibyra Antik Kenti'nde restorasyon sonucu ayağa kaldırılan yuvarlak planlı 2 bin yıllık anıtsal çeşme

PictographRuins Altitude 4,046 ft

Anıtsal Çeşme / Monumental Fountain

Çeşme

PictographRuins Altitude 3,996 ft

Kibyra Agorası

Kibyra Agorası, Tiyatro ve Stadyumu birbirine bağlayan doğu – batı doğrultulu Ana caddeden ulaşılıyor. Cadde bir kavşakla kuzey yönde uzayan Agora sütunlu caddesine, batıda ise tiyatroya uzanan caddeye bağlanmış. Üç terasa oturtulmuş üstü kapalı sütunlu galerileriler uzanıyor. Agora’nın kuzey batı köşesine yakın konumda Roma Dönemi hamam yapısı ve onun önündeki düzlükte de Gymnasion yer alıyor.

PictographRuins Altitude 4,021 ft

Araştırılmayı bekleyen bölüm

PictographRuins Altitude 3,799 ft

Kibyra Stadyum ve Gladyatör alanı

Stadyum, Kibyra Antik Kentinin girişinde sol tarafta bulunuyor. 12 bin kişilik kapasitesi ve 200 metrelik pist uzunluğu ile yapı inşa edildiği ilk dönemde sportif amaçlarla kullanılmış. Daha sonraki dönemde ise stadyumda gladyatör savaşları yapılmış. Antik dönemin en ihtişamlı beş stadyumu arasında gösteriliyor. Anıtsal bir kapıdan Stadion’a giriliyor. Diğer bir kapısı, güneydeki apsisin tam ortasındaki tonozlu kapı. Stadyumun batı tarafı, yamacın yüksek olan ana kayasına yaslandığından buraya 21 oturma basamağı yapılırken karşısındaki alçak eğime sahip noktaya 7 oturma basamağı konulabilmiş. Böylece karşıda oturan seyircilerin muhteşem ova ve göl manzarasını kapatılmamış. Batı oturma sıralarının altında künklere bağlanan, büyük bir saklama kabı Pithoslarlar kurarak, gelecek yağmur sularının stadyum zeminine ulaşmasını engellemişler.

PictographRuins Altitude 3,819 ft

Kibyra Stadyum ve Gladyatör alanı

Kibyra Stadyuma Seyirci giriş yeri

Photo ofNekropol yolu ve Anıtsal Şehir kapısı Photo ofNekropol yolu ve Anıtsal Şehir kapısı Photo ofNekropol yolu ve Anıtsal Şehir kapısı

Nekropol yolu ve Anıtsal Şehir kapısı

• Photo of Tatyana IVANOVA
    Tatyana IVANOVA Jun 27, 2023

A very beautiful ancient city. The road is a bit long but worth the trip.

• Photo of Crazy person
    Crazy person Jun 27, 2023

Antik kentin çok güzel olduğunu söylüyorlar, Sadece keşfedilecek çok ama çok yeri varmış. En yakın boş bir zamanımda gideceğim. Görsel ve açıklayıcı bilgiler için ayrıca teşekkür ederim

• Photo of Sergey GOLUBEV
    Sergey GOLUBEV Jun 27, 2023

очень хорошая работа ))))

• Photo of Bady_Men
    Bady_Men Jun 27, 2023

Wow looks like a beautiful place. I will go when I come to Turkey. Please write description in English. ))))

• Photo of KgnSvk & guideofadventure
    KgnSvk & guideofadventure Jun 27, 2023

Bady_Men

I understood you very well. My English is not advanced. For this, some of the pictures have English explanations.
    Thanks for the warning ))

• Photo of KgnSvk & guideofadventure
    KgnSvk & guideofadventure Jun 27, 2023

Carzy Person
    Geldiğinizde irtibatta olalım. Beraber tekrar gidebilirim.