Photo ofΚριάκουρας (Αγκάθι, διάσελο Αφτί, Ανώνυμη 1960m, Κριάκουρας Ι 2118m, Κριάκουρας ΙΙ 2158m, Τούρλα 1926m, διάσελο Αφτί, Αγκάθι) Photo ofΚριάκουρας (Αγκάθι, διάσελο Αφτί, Ανώνυμη 1960m, Κριάκουρας Ι 2118m, Κριάκουρας ΙΙ 2158m, Τούρλα 1926m, διάσελο Αφτί, Αγκάθι) Photo ofΚριάκουρας (Αγκάθι, διάσελο Αφτί, Ανώνυμη 1960m, Κριάκουρας Ι 2118m, Κριάκουρας ΙΙ 2158m, Τούρλα 1926m, διάσελο Αφτί, Αγκάθι)

Very difficult
October 25, 2022
June 2021

near Melissourgoí, Epirus (Greece)

Πεζοπορική ανάβαση στον Κριάκουρα με αφετηρία και τερματισμό το Αγκάθι Μελισσουργών και με διαδοχικές αναβάσεις σε κορυφές:
**Ανώνυμη: 1960m
**Κριάκουρας Ι: 2118m
**Κριάκουρας ΙΙ: 2158m
**Τούρλα: 1926m

Άλλα σημεία που περάσαμε εκτός από τις κορυφές ήταν δύο χαρακτηριστικές στάνες στα 1260m και στα 1510m, το διάσελο με την ονομασία Αφτί (1730m), όπως και μερικά ακόμη ανώνυμα διάσελα μεταξύ ανώνυμων κορυφών. Μία αμιγώς ορειβατική διαδρομή στην καρδιά της Πίνδου, εκεί που επιβιώνουν ακόμη αγνές εικόνες του κόσμου μας...

Η διαδρομή μας είχε υψηλό βαθμό δυσκολίας, λόγω των 10 ωρών που χρειάστηκε να ολοκληρωθεί (μόνο η ανάβαση είχε διάρκεια 5 ώρες και 30 λεπτά), του απαιτητικoύ πεδίου με έντονες έως πολύ έντονες κλίσεις, σαθρό έδαφος σε ορισμένα σημεία, ασαφές μονοπάτι σε άλλα σημεία, ενώ όσο πλησιάζαμε για την κύρια κορυφή του Κριάκουρα (2158m), τα συνεχή σκαμπανεβάσματα δοκίμαζαν τη ψυχολογία και τις δυνάμεις μας. Δεν θα ήταν υπερβολή να αναφερθεί ότι δεν ήταν λίγες οι φορές που θεωρήσαμε ότι πλησιάσαμε στην κορυφή, αλλά την επόμενη στιγμή απομακρυνόταν εκ νέου, εξαιτίας μίας ακόμη κατάβασης ή μίας ακόμη μεγαλύτερης ανάβασης από την προηγούμενη...

Συνοπτικά η διαδρομή είχε 6 στάδια. Το πρώτο στάδιο από το Αγκάθι Μελισσουργών έως τη δεύτερη στάνη της διαδρομής στα 1510m με το δροσερό νερό, όπου περπατήσαμε σε εύκολο πεδίο. Δεύτερο στάδιο το πέρασμα της ρεματιάς έως το ιστορικό διάσελο Αφτί (1730m), όπου ήταν και το πρώτο πάνω-κάτω της πορείας μας. Τρίτο στάδιο από το Αφτί έως την κορυφή Τούρλα (1926m), μία αρκετά ανηφορική διαδρομή με εντυπωσιακή θέα προς τα Θεοδώριανα και τα Τζουμέρκα. Τέταρτο στάδιο από την Τούρλα έως την Ανώνυμη κορυφή του Κριάκουρα (μπορεί να θεωρηθεί και προκορφή), η οποία βρίσκεται σε υψόμετρο 1960m. Έως εκεί απαιτήθηκε να ανεβοκατεβούμε ορισμένες φορές σε πανέμορφες, καταπράσινες ράχες. Πέμπτο στάδιο από την Ανώνυμη κορυφή έως την κορυφή Κριάκουρας Ι (2118m), όπου η προσέγγισή της πραγματοποιήθηκε εξίσου σε απότομο πεδίο με ανηφόρες και κατηφόρες. Έκτο στάδιο η τελική ανάβαση στον Κριάκουρα ΙΙ (2158m), μέσα από εντυπωσιακά περάσματα που στις φωτογραφίες μοιάζουν αδιαπέραστα χωρίς τεχνικά μέσα. Ειδικά το λούκι για την κορυφή Κριάκουρας ΙΙ ήταν το κερασάκι στην τούρτα σε μία απαιτητική ανάβαση δοκιμασίας δυνάμεων και υπομονής... Η επιστροφή έγινε από τα ίδια χνάρια, γεμίζοντας το νου μας με εικόνες των ελληνικών βουνών!!

Οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ καλές, με ανεκτή ζέστη και δροσιά όπου φυσούσε ο ορεσίβιος άνεμος της Πίνδου, η θερινή αστάθεια δεν εκδηλώθηκε στην περιοχή που κινηθήκαμε, μολονότι από τις 12:00 και μετά φούσκωναν απειλητικά τα νέφη, τα οποία όμως πρόσφεραν ένα φυσικό σκίαστρο που ανακούφιζε από τον πολύ δυνατό ήλιο του Ιουνίου. Ο αέρας σε γενικές γραμμές ήταν βορειοδυτικός έως 4 μποφώρ κι αυτό μόνο σε διάσελα, ράχες ή κορυφογραμμές.

Οι ξεχωριστές στιγμές της διαδρομής ήταν οι εντυπωσιακοί καταρράκτες στο Γερακοβούνι, το πέρασμα από το διάσελο Αφτί (1730m), το οποίο χρησιμοποιούσαν για αιώνες οι κάτοικοι των ορεινών χωριών για να μετακινούνται προς την Άρτα, η θέα σε όλη τη διαδρομή προς το ευρύτερο συγκρότημα των Αθαμανικών Ορέων, η γνωριμία με τις κορυφές του Κριάκουρα Ι (2118m) και Κριάκουρα ΙΙ (2158m), αλλά και το αγνάντι από την άγρια και δυσπρόσιτη κορυφογραμμή του.

Στατιστικά από το gps:
Μέση ταχύτητα πεζοπορίας (Moving Avg) 2,3 km/h,
Συνολική μέση ταχύτητα (Overall Avg) 1,7 km/h,
Καθαρός χρόνος πεζοπορίας (Moving Time) 7 ώρες και 18 λεπτά,
Συνολικός χρόνος στάσεων (Stopped Time) 2 ώρες και 39 λεπτά (ο μεγάλος χρόνος στάσεων οφείλεται στο δύσκολο πεδίο που κινηθήκαμε με αποτέλεσμα να κοντοστεκόμαστε για τον ορθότερο βηματισμό)

Σημείωση: Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε από τον Πεζοπορικό Όμιλο Αθηνών.