Amame to Kelogan - امامه به کلوگان

1936
November 2, 2018
November 2018

near Ammāmeh-ye Soflá, Tehrān (Iran)

@third.script
برنامه طبیعت گردی و گشت و گذار در ییلاقات تهران(امامه به کلوگان)
۰۱- برنامه ساعت ۶ صبح از میدان آرژانتین تهران آغاز شد
۰۲-از تهران به سمت روستای امامه رفتیم و پیدا شدیم
۰۳-بعد عبور از رودخانه و درختان در هم تنیده بعد از حدود ۱ ساعت ۴۵ دقیقه به محلی باز و مسطح در کنار رودخانه رسیدیم کمی
۰۴-استراحت کردیم و صبحانه صرف شد
سپس به سمت روستای کلوگان روان شدیم
بعضی از قسمتها کمی سخت میشه و باید دست به سنگ بشید ولی اونجوری نیست که پیچیده باشه
بهتون خوش بگذره

روستاي امامه، سوگلی تفريح‌‌گاه شاهان قاجار
، روستايي كه زماني تفريح‌‌گاه شاهان قاجار بود، سال‌ها شكار نخجير« ناصرالدين‌شاه» را به «امامه» مي‌كشاند و بعدتر مهردختري كه اهل همين شكارگاه ييلاقي بود. شاه با اين دختر ييلاق‌نشين ازدواج كرد و دختر «انيس الدوله» خانوم و سوگولي حرمسراي قاجار شد. از آن پس بود كه به گواه نوشته‌هاي اعتمادالسلطنه روستاي امامه براي سال‌ها ييلاق و شكارگاه محبوب شاه قاجار شد.از
این خانم نقل قول مشهور در جنبش تنباکو همان جمله معروف رو در پاسخ شاه که میگه چطور تنباکو حرام شده : همان کسیکه من رو به تو حلال کرده امروز این تنباکو رو حرام کرده است»» بيشتر از يك قرن از روزگار ميگذرد و روستاي امامه از توابع شميران هنوز هم محبوب است؛ البته نه به آن دلايلي كه شاه و اطرافيانيش را به آن مي‌كشاند كه به خاطر طبيعت خواستني و آب و هواي هميشه پاكيزه‌اش در آب و هواي آلوده زمستاني تهران كه چندسالي است گلوي پايتخت‌نشينان را مي‌فشارد و دود و سياهي حتي تا لواسان و فشم هم بالا مي‌رود، موقعيت دره‌اي روستا مانع رسيدن آلودگي به آن مي‌شود. روستايي كه قبل‌تر از ماجراي ناصرالدين‌شاه يكي از مسيرهاي رفت و آمد به مازندران بوده و كتيبه‌هاي تاريخي آن معروف است. كتيبه‌هاي تاريخي امامه كه به نام «پير همزه» معروف است را ببينيد، بايد جاده «امامه بالا» را طي كنيد و در انتهاي روستا، از روي پل باغ تنگه رد شويد. كمي جلوتر، در بستر رودخانه به سمت شمال غربي يا سمت چپ بپيچيد . طي كردن اين مسير، كمي سختي است اما شما را به يكي از شاهكارهاي قرن‌های قبل مي‌رساند. در ابتداي همان دره و از روي پل مي‌توانيد آثار يك قله نظامي را تماشا كنيد. اين قلعه كه به « قلعه مازيار» معروف است.