Alzina Salari Cova Frontal Foradada Matarodona Balma dels Traginers

Photo ofAlzina Salari Cova Frontal Foradada Matarodona Balma dels Traginers Photo ofAlzina Salari Cova Frontal Foradada Matarodona Balma dels Traginers Photo ofAlzina Salari Cova Frontal Foradada Matarodona Balma dels Traginers

May 20, 2021
May 2021

near Mura, Catalunya (España)

Entretinguda excursió per la serra de l'Obac del parc natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

Aparquem a l'Alzina del salari i sortim pel camí de baix. En la primera cruïlla de pistes agefem endavant esquerra, aviat una fita i el sender consterut dit l'ascensor de Mura que ens fa pujar de valent. Travessem una pista i altre cop, seguint una pedra amb senyera fins arribar a un camí carener. Direcció nord. Ja tenim vistes cap a ponent de Montserrat.

Enllacem amb el GR-5 on hi ha un gran fitot i el seguim fins que el deixem per un corriol a l'esquerra que baixa fort fins trobar la pista que va de Estenalles a Matarrodona.
Travessem la pista i anem endavant com si anessim a pujar al Turó Cort Fosca, pero seguim per la dreta vorejant-lo. Sender poc fressat fins el Coll de Sentinella. Ja hem deixat enrera el Turó de la Cort Fosca i al coll trobem el sender que arriva des l'Hospital de Sang. Som a la carena de la Fosca. A la nostra dreta, el Turó del Malpàs, sempre present.
Mantenim la direcció i baixem fort fins el Sot de Matarodona, que seguim un tros avall fins trobar la Bassa del Roure Llarg, avui molt minsa. Ens resta un bon tros de pista, sota el Malpàs , deixem a la dreta fites de camins fins que trobem el sender molt pendent que puja fins la Cova del Frontal on hi ha un pi amb l'escorça rascada.
Es una cova amb boniques formacions, algunes malmeses. Cal arrossegar-se una mica per arribar a la sala.
Baixem i reculem per la pista un bon tros fins un camí a la nostra dreta, que va pujant per damunt del Sot de Matarrodona, just a l'altra banda d'on hem baixat. Passem per una mena de corraló abandonat i una balma. Vistes de la Carena de la Fosca i de les agulles de matarodona. Cal seguir atentament el track per poder pujar fins la Foradada de Matarodona que travessem i despres pugem damunt la estribació.
Cap a llevant ja veiem la carena de l'Era dels Enrics, a la dreta del Turó del Malpàs, per on hem de tornar.
Fins trobar el camí del Malpàs ens hi porten uns punts blaus marcats al terra. La tornada passa per l'Era dels Enrics, on hi el trencall als Pins Cargolats i va cap a Coll de Boix per camí ben marcat, sempre el més trepitjat.
Baixem de coll de Boix cap a l'Alzina pels graons de Mura, però ens desviem una mica per visitar la Balma dels Traginers.
Una bonica excursió que va per alguns senders poc habituals, la califico de moderada pels pendents i per les zones rocoses. No es aconsellable fer-la amb el terra moll.

001 Aparcament

Alzian del Salari o del Sal·lari, al Km 11 de la carretera de Terrassa a Coll Estenalles

002 trencall esquerra

Sender. Pujada per "l'ascensor de Mura"

La travessem, una senyera pintada en una pedra ens indica el bon camí.

Vistes de Montserrat

005 GR-5

Trobem el GR-5 que va per la carena de la serra de l'Obac.

006 esquerra

Deixem el GR, per un petit sender que baixa.

007 travesem la pista

Famosa i discutida pista a Matarodona des la Coma d'en Vila. La travessem direcció el Túró de la Cort Fosca pero tot seguit agafem el sender de la dreta, per vorejar-lo sense pujar.

008 coll de la Cort Fosca

Anem seguint un sender poc concorregut

009 coll del Sentinella

Cruïlla, Ens trobem el camí que surt per darrera l'Hospital de Sang.

PictographRiver Altitude 1,916 ft

010 Sot de Matarodona

Barranc ben fondo, arriba fins la casa de Matarodona. Nomès baixa aigua en temporada de fortes pluges. Trobem moltes plantes de boix afectades per l'eruga del boix, plaga asiàtica que ja ha arribat.

PictographLake Altitude 1,894 ft

011 Bassa del Roure Llarg

Petita represa on s'atura la poca aigua que baixa del Sot de Matarodona. Suposo serveix d'abeurador per la fauna.

012 Dreta amunt

Sender costerut a la Cova del Frontal

PictographCave Altitude 2,137 ft

013 Cova del Frontal

Cova amb boniques formacions, algunes malmeses.

Deixem la pista principal, per un camí poc fressat a l'altra banda del Sot de Matarodona, en front de la que hi hem baixat.

PictographRuins Altitude 2,011 ft

015 Corraló de Matarodona

Restes d'una construcció, sembla un corral pel bestiar.

016 Foradada de Matarodona

Curiositat natural, hem de passar pel mig.

017 Camí al Turó del Malpàs

Deixem els punts blaus que hem trobat a la Foradada i trobem el conegut camí al Turó Malpàs.

018 Era dels Enrics

Aqúi s'ajunta el camí del turó del Malpàs amb el dels Pins cargolats

Cruïlla de camins a la carena de l'Obac. GR-5.

PictographCave Altitude 2,761 ft

020 Balma dels Traginers

Es quasi una cova, ben curiós.

021 Camí Graons de Mura

Vell conegut de l'Alzina del Salari a Coll de Boix. Avui de baixada.

• Photo of Pep Turull
    Pep Turull Nov 5, 2023

Descoberta molt interessant!

• Photo of AlexKateMaria
    AlexKateMaria May 5, 2024

Hola! Hi han trams de vertigen? Barrancs, talls, estimballs? Tinc moltissima por d'alçada. Gràcies.