Photo ofAlzina del Sal·lari - Tres Jutges - Cova Estrella - Coll de Garganta - Alzina Bonica - Coll del Boix Photo ofAlzina del Sal·lari - Tres Jutges - Cova Estrella - Coll de Garganta - Alzina Bonica - Coll del Boix Photo ofAlzina del Sal·lari - Tres Jutges - Cova Estrella - Coll de Garganta - Alzina Bonica - Coll del Boix

December 8, 2020
December 2020

•   4.3 1 review

near Mura, Catalunya (España)

Excursió que surt del pàrquing de l'azina del Sal·lari per fer un curt però interessant recorregut.

Des del pàrquing agafem un corriol en direcció al Sot de la Teula (al costat dels mapes informatius) i que deixem ràpidament per seguir un segon corriol força pujador a mà dreta que ens portarà fins els peus dels Tres Jutges. Des d'aquí tenim unes vistes excepcionals en direcció a La Mola i Barcelona, avui el mar es veu especialment bé gràcies als reflexes de la llum del sol.

Resseguim els cingles dels tres Jutges pels seus peus en direcció NNE tot creuant alguns roquissars que en estar mullats rellisquen una mica i alguns boscos d'alzines que fan goig.

En un moment donat deixem el corriol per pujar directes en direcció a la Cova de l'Estrella, la intersecció està fitada. La pujada a la Cova de l'Estrella és ben dreta i cal utilitzar les mans, tot i així no és molt complicada i els esglaons a pujar no són gaire alts.

La cova o foradada, que presenta una morfologia en forma d'estrella, s'ha desenvolupat en una escletxa del massís conglomeràtic. A les parets es poden veure el creixement de crostes i incipients colades de calcita.

Des de la cova baixem per on hem pujat fins el corriol que seguíem al peu dels cingles i continuem cap a l'esquerra en direcció al Coll de Garganta on arribarem després d'una darrera pujada força directa.

Seguim per la pista que ressegueix la Carena de la Castanyera i que coincideix amb el GR5. Abandonarem aquesta pista per continuar per un corriol fins al Coll del Boix, i des d'allà pugem a fer una ràpida visita a l'Alzina Bonica o del Vent, meravellós arbre del PN.

Tornem cap el Coll de Boix i baixarem per un corriol en direcció al Torrent de la Coma d'en Vila que seguirem fins al pàrquing on havíem començat.

La ruta no és llarga ni té gaire desnivell però pels esglaons previs a la Cova Estrella la qualifico de Moderada.

Vistes a la Mola i Collserola, al fons, el mar.

Boscos d'alzines al peu dels cingles dels Tres Jutges.

Desviament a la Cova de l'Estrella

Pujada a la cova

Corriol de pujada des de la cova de l'estrella i encreuament a la pista de la Carena de la Castanyera

Antiga fita del camí de la Mata coincident amb el tram del GR5

Vistes a Montserrat i el Turó de la Cort Fosca

PictographTree Altitude 3,066 ft

L'alzina Bonica o del Vent

Baixant cap el Torrent de la Coma d'en Vila

Baixant pel camí empedrat del Sot de la Teula https://patrimonicultural.diba.cat/element/els-graons-de-mura Fragment de camí empedrat que es troba a prop de coll de Boix. Es tracta d'un tram en força desnivell que es troba empedrat per facilitar l'ús. Aproximadament el tram empedrat és d'uns 10m amb una amplada màxima de 2m. El camí està orientat NS i es troba al costat d'una paret de roca pel costat de ponent. Aquest és un tram del camí que uneix el camí Ral de Barcelona a Manresa pel coll de Daví amb Mura i Rocafort que era conegut com camí Raló. Puja pels graons de Mura i passa pel Pla de la Serrallonga, on hi ha el trencall que per la dreta baixa fins a Mura. El ramal de l'esquerra continua pel Puigbó, el Puig Andreu, el coll de la Creueta i la serra de la Coma d'en Bou fins arribar a Rocafort. Pel terme de Mura, o prop d'ell, passaven tres camins importants. El primer era el camí Ral de Barcelona a Manresa, que passava per Terrassa i s'enfilava cap a Coll d'Estenalles i La Barata, passant a prop de coll d'Eres. Aquesta camí passava per Matadepera i seguia la llera de la riera fins arribar a la Barata on hi havia una cruïlla de tres camins, un d'ells era el que portava de a Manresa i que passava per l'antiga pairalia de la Barata, pel Coll de Daví, el sot del castell Sapera, la Canal de la Calcina, el Muronell, la canal del Forn Gran, la coma d'Aumà, el Pla dels Hostalets, Sant Jaume de Vallhonesta, el Pont de Vilomana fins a Manresa. El segon camí era el que passava per la bassa de la Calçada i era la continuació del camí de Matadepera, enfilava a Coll d'Eres i aquí enllaçava amb el camí de la casa Marquet de les Roques i d'aquí a Sant Llorenç Savall. D'aquest camí resten trams empedrats al lloc anomenat la Calçada. El tercer camí, és el que correspon a aquesta fitxa i del que es conserven dos trams, el de Coll de la Creu i el dels Graons de Mura. Segons la tradició aquests camins van ser construïts per presos condemnats a treballs forçats. Al llarg del trajecte d'aquest camí, que era força transitat, es van construir hostals pel repòs de viatgers i animals. Els camins Rals eren concessions reials i per tant gaudien de certs privilegis i beneficiaven als pobles pels que passaven ja que afavorien el comerç. En el moment en que el camí feia pujada no es podia anar en carro i s'havia de fer el transport a bast. El tram senyalitzat, des de la Barata al Pont de Vilomara, és el que es conserva en bon estat, mentre que la resta s'ha perdut majoritàriament pels nous usos. Aquest tram del camí era el més perillós ja que passava per zones despoblades i solitàries on els bandolers van ser molt actius entre els segles XVII i XVIII, com en Capablanca. A partir de finals del segle XVIII, amb la construcció del nou camí a Manresa que passava per can Maçana, i a mitjans del XIX amb la construcció dl ferrocarril, el camí va ser deixat d'utilitzar progressivament.

Panells d'informació

Panells d'informació al pàrquing de l'Alzina del Sal·lari

• Photo of Thermalgo
    Thermalgo Mar 30, 2021

Gràcies!
    Bonica ruta! 😉

• Photo of Cerveciclando
    Cerveciclando Apr 26, 2021

@Thermalgo gràcies. Una cova ben maca :)