Alvor, wandeling over het schiereiland naar Romeinse ruine

Photo ofAlvor, wandeling over het schiereiland naar Romeinse ruine Photo ofAlvor, wandeling over het schiereiland naar Romeinse ruine Photo ofAlvor, wandeling over het schiereiland naar Romeinse ruine

March 21, 2019
March 2019

near Alvor, Faro (Portugal)

Leuke ontspannen wandeling naar de restanten van een Romeinse villa, genaamd Abicada.

We starten vanaf de camping in Alvor en lopen door een mooi stukje natuur richting de rivier.
Halverwege de rivier staat een verlaten huis met aardige graffiti op de muren.
We lopen verder langs het water naar de stuw waar op dit moment het water terug richting zee loopt. Op de terugweg een paar uur later is het al gekeerd en stroomt het weer land inwaarts.

We steken de stuw over en volgen de dijk rechts om genietend van de prachtige natuur rondom.
Halverwege steken we binnendoor om naar de restanten van de Romeinse villa te gaan kijken.
Het geheel geeft een klein beetje een verlopen indruk en de gehoopte mozaïekvloeren zijn een paar jaar geleden verwijderd om tentoon gesteld te worden in het museum in Portimao.

Bij deze opgraving staat ook een gigantische boerderij te verstoffen. Hier is een enorme waterput te vinden die met een ondergrondse tunnel verbonden is met een inspectie-gebouwtje. Leuke foto's te maken hier.

Niet zo heel veel verderop is nog zo'n soort boerderij te vinden voor nog meer foto's.

Nu moeten we een klein stukje een treinspoor volgen waarbij duidelijk wordt hoe gevaarlijk spoorlopen is. we zien 2 kadavers van honden liggen en 1 marter die ook een tijdje terug gegrepen is door de lokale boemel.

Vlak voor het spoorbruggetje verlaten we de rails en gaan weer de dijk op terug richting stuw.
De dijk staat hier prachtig in bloei en Saar duikt om de paar meter de rivier in.

Ondertussen is het water gekeerd en stroomt weer de rivier op, ten teken dat het vloed is geworden.

We lopen weer het stukje natuur in tussen de rivier en het dorp en bereiken uiteindelijk de camping weer.

Ruine bij de rivier

Oude villa met leuke graffiti.

Stuw in de rivier

Bij eb loopt het water van rechts naar links en bij vloed stroomt het de andere kant op. Wij lopen verder over de dijk langs het water.

PictographBirding spot Altitude 7 ft

PictographPanorama Altitude -4 ft

Over de dijk met uitzicht op de berg Foia

Romeinse uitkijktoren

Volgens internet moet dit een uitkijktoren zijn geweest uit de Romeinse tijd, maar twijfel overheerst bij ons.

Restanten van een Romeinse villa

Ooit heeft hier een Romeinse villa gestaan. De mozaïekvloer zoals op internet te zien is, is verwijderd en in het museum in Portimao te zien.

PictographFountain Altitude 23 ft

Oude waterput

Photo ofRestanten van een boerderij met waterput Photo ofRestanten van een boerderij met waterput Photo ofRestanten van een boerderij met waterput

Restanten van een boerderij met waterput

Kleine spoorbrug

Dijk langs de rivier in bloei

• hansijm Mar 22, 2019

Allemaal mooie kleine avonturen. Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Groetjes

Wicky en Erick Mar 22, 2019

Dank je wel Han, we doen het dan ook nog steeds met veel plezier.
    Groetjes terug.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Mar 24, 2019

Deze route kennen we nog niet en wij zijn erg blij met jullie informatie! Wij gaan in jullie voetsporen deze route maken! En zullen dan jullie route ook volgen.
    Jullie foto’s maken ons helemaal enthousiast!

Wicky en Erick Mar 24, 2019

Heel graag gedaan voor jullie, hopelijk lukt het nog deze week, anders is het alvast voor volgend jaar. Hartelijke groetjes van de WESjes.

• Willem Lyske Mar 27, 2019

Ericken Wicky gelukt ingelogt en jullie verhalen gelezen, leuk en informatief gaan dit vaker lezen voor plaatsen in omgeving.
    Halve route naar Romeinse villa ook gelopen, wisten niet van villa anders ook verder gegaan, tot 10 km houden wij het schip ook wel op koers.
    groet Willem en Lyske op camping Alvor.

Wicky en Erick Mar 27, 2019

Hallo Willem en Lyske, leuk dat het inloggen gelukt is en hopelijk kunnen jullie mooie tochten op Wikiloc vinden. Vergeet niet om op FOLLOW te klikken bij onze foto om onze volger te worden.
    Groetjes van Erick en Wicky.

• agilapalante Jun 23, 2019

recorrido entretenido por la orilla de la ría y la marisma, sólo un pequeño tramo poco definido. Interesantes restos de una extinta actividad agraria.

Wicky en Erick Jun 23, 2019

Gracias por su respuesta. Tal vez hay más paseos en nuestro sitio para usted. También es bueno si se convierte en nuestro seguidor, haga clic en SEGUIR debajo de nuestra foto. Saludos cordiales, Erick y Wicky

• Photo of Gert vd Beek
    Gert vd Beek Aug 7, 2020

Dit leek ons een leuke ochtendwandeling vandaag, maar er staat een hoog hekwerk om het hele terrein to de camping. Teruggekeerd.wel complimenten voor jullie uitgebreide beschrijvingen van jullie wandelingen! We zullen er vast nog wel wat volgen, hier in Portugal of in Drenthe.

Wicky en Erick Aug 8, 2020

Hoi Gert, jammer dat deze wandeling niet gelukt is. Hopelijk staat het hek er tijdelijk want het rondje is echt mooi om te lopen gezien het getijdeverschil van eb en vloed in de rivier waar je langs loopt.

• Photo of Gert vd Beek
    Gert vd Beek Aug 8, 2020

Helaas hebben ze het hele terrein tegenover de camping afgesloten met een permanent hek. Je zou wel bij de haven kunnen beginnen. We hebben zo wel een wandeling gemaakt in dat gebied. Volgens jullie beschrijving liepen jullie over het spoor. Dat leek me niet verstandig. We vonden geen alternatief, dus weer terug over het pad.