Alpilles: Mont Gaussier et crête des Alpilles

Photo ofAlpilles: Mont Gaussier et crête des Alpilles Photo ofAlpilles: Mont Gaussier et crête des Alpilles Photo ofAlpilles: Mont Gaussier et crête des Alpilles

January 26, 2020
January 2020

near Saint-Rémy-de-Provence, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Ruta de senderisme amb un tram de passos equipats per pujar al Mont Gaussier (sentier des échelles).

Comencem seguint el sender que passa pel bonic Vallon de St-Clerg fins que trobem el panell que ens indica el sentier des échelles cap al Mont Gaussier. En cas que no vulguem fer-lo, si remuntem la vall ens ajuntarem al collet previ a la Pointe 348m (veure waypoint).

El sentier des échelles ha sigut renovat fa no massa (2018) i portava tancat des del 2013. Per les fotos que hem vist a ressenyes antigues, les escales que abans eren les típiques metàl·liques de barres arrodonides que es pugen "a quatre grapes" s'han substituït per altres amb peus plans i millor barana lateral, restant compromís al recorregut tot i que segueixen sent bastant dretes. Comencem passant diversos arcs naturals, fins trobar un que creua la paret de la cresta, i ens permet passar del vessant oest al vessant est.
Aquí tenim encara una opció exposada i atlètica per pujar al cim, que nosaltres no farem més enllà del primer pas: una corda a nusos, seguit d'una travessa amb cable penjada a la paret i un tram dret que ens deixa a un tram molt estret de cresta. Molt poc recomanable amb vent, cosa habitual a la regió...
En canvi, seguirem els punts blaus del sentier des échelles que ens porten per un passamà sota les parets i fent alguna Z sense complicació acaba remuntant a una esplanada herbada, on ens hauria deixat l'altra opció. D'allà, ens desviem del sender (per un pas marcat amb creu blava) per pujar a l'esplanada del cim, que primer se'ns presenta com un bloc rocós de forma curiosa acompanyat d'un estètic monolit. Grimpem directament pel mur (II+) i ens trobem que el veritable cim del Mont Gaussier està encara uns quants metres més lluny per una cresta ampla i plana sense dificultat. Per tornar, en comptes de desgrimpar el mur, baixem amb menys dificultat la cara est cap a un rastre de corriol i fem una grimpada fàcil (veure foto) que ens deixa just sota el monolit del cim. Tornem enrere a buscar el sentier des échelles, i ja només ens quedarà rodejar les parets per la cara oest (passamà) i un pas amb una petita escala.

La resta de la sortida ja són camins sense dificultat. Passem primer una punta de 348m amb bones vistes al Mont Gaussier i al Rocher des Deux Trous, ens acostem a les dues foradades (que Van Gogh va deixar plasmades en algun dels seus quadres), i recorrem la "crête des Alpilles" fins al Col de Vallongue, un pas molt estètic entre altives parets de la cresta.

El retorn es fa llarg, ja que el sender que seguim (basat en la ressenya a la revista Outdoor Go #14 i un track que portàvem) fa molts puja-baixes, petits però que comencen a incordiar una mica a aquestes alçades. L'alternativa, menys estètica però més planera, és seguir el GR-653 per pistes i més lluny de les parets. En qualsevol cas, quan el camí aquest que seguim troba el GR-6 que baixa de la Caume, ja l'agafem fins al poble.

Després, amb el cotxe ens acostem a visitar les ruines de Les Antiques i el Lac de Peiroou. Aquí al llac també hi ha un tram equipat per una foradada i un cable que ens permet fer en 15min un estètic cimet sense nom, just sobre el llac. No ho he gravat al track, però he posat alguna foto.

TEMPS TOTAL: 6h

Lac du Peiroou

• Photo of mobret
    mobret Dec 23, 2023

La hicimos recientemente, ruta espectacular y muy completa. Gracias por compartir!

• Photo of osukarusan
    osukarusan Dec 23, 2023

Hola mobret! Me alegro que os haya gustado, es una zona muy bonita. Saludos!