Alpens-Puig Cornador-Sta Margarida de Vinyoles

Photo ofAlpens-Puig Cornador-Sta Margarida de Vinyoles Photo ofAlpens-Puig Cornador-Sta Margarida de Vinyoles Photo ofAlpens-Puig Cornador-Sta Margarida de Vinyoles

February 4, 2018
January 2018

•   4.7 5 Reviews

near Alpens, Catalunya (España)

Alpens-Puig Cornador-Santa Margarida de Vinyoles-Portavella-Mas-Anfruns-Alpens
Ruta fàcil i circular.
Alpens.- És un poble d’uns 300 habitants situat al Nord-Est de la comarca d’Osona, al Lluçanès, a 855 metres d’altitud i situat al peu de la serra de Santa Margarida de Vinyoles.
La notícia més antiga és del 1074, i el traçat dels carrers daten del segles XVII i XVIII.
Sembla que el nom d’Alpens ve de Penya o Penna, i, concretament, de la roca de la Pena, propera al poble. Aquesta Roca hi figura en el seu escut.
Accés.- Des de Barcelona, cal agafar la carretera de Vic i sortir per Sant Quirze de Besora, i, aleshores, agafar la carretera BP-4654 a Sant Agustí de Lluçanes, Alpens i Borredà.
Deixem el cotxe en uns aparcaments públics que hi ha dalt de tot del poble, passem pel costat de la Capella de Sant Antoni, passem pel costat de Mas Torrats, on agafem el GR1 i arribem primer a,
Roca de Pena.- Roca viva amb aspecte de mur , possiblement fruit de l’erosió o descomposició natural de la pedra que es troba al peu del camí.
S’anomena Roca de Pena perquè, es creia que dins d’ella, algunes ànimes hi penen els seus pecats. Aquesta roca podria ser una mena de purgatori sobre la terra.
Més informació a: https://sites.google.com/site/legendsalive08cat/la-roca-de-pena-1
Conta la llegenda que, la nit de Sant Joan, i només aquesta nit, si hom va fins a Roca de Pena, en arribar-hi, pel cantó del darrere, que dóna a Alpens, s'escolten grans plors i gemecs, mentre que, si continues camí de la font de Matamosses, sentiràs grans rialles.
També s'explica que si puges a dalt de tot de Roca de Pena i ets home, baixes dona; i si hi puges essent dona, baixes home.
Més informació a: http://www.dalpens.com/2012/08/alpnes-de-quan-roca-de-pena-esdeve-la.html

Des de Roca de Pena i en uns quants minuts més arribem a la Font de Matamosses. Més amunt agafarem un trencalls de la pista, agafant un sender a mà esquerra i després a mà dreta que ens porta altra cop a la pista on hi ha un indicador de Puig Empí. Tornem a deixar la pista per un altre bell sender a la dreta que ens portarà directe a Coll Tallat.
Des d’aquesta Cruïlla de camins, anirem a Puig Cornador, de 1229 metres, tornarem altra cop en aquest coll i agafarem en sentit contrari per un altre preciós sender, un agradable camí amb unes vistes fantàstiques, que ens portarà per la carena de la serra del Castell, baixant al coll Manegat i pujant cap a l’ermita de Santa Margarida de Vinyoles. Des d’allà hi ha unes esplèndides panoràmiques.
Santa Margarida de Vinyoles.- Del s. XIII, correspon a l'antiga capella del castell. L'edifici fou bastit el 1854 amb motiu d'un vot popular durant la pesta colera. A L'entrada de l'ermita, podem llegir: "LA POR DE LA PESTA ME HA EDIFICAT 1854". El castell de La Guardia de Ripoll (esmentat el 1017), estava situat on ara es troba l'ermita de Santa Margarida de Vinyoles.
Deixem de fer una parada per menjar i fer-hi unes quantes fotos, baixem a una bifurcació. Nosaltres vam agafar la de la dreta, seguint un altre itinerari de Wikiloc, però creiem que és millor agafar el de l’esquerra perquè l’altre queda tallat i ens va obligar a fer una marrada per anar a trobar la pista altra cop. La pista que ve de la opció de l’esquerra i que creiem que és la bona, encara que doni una mica més de volta.
Una altra cop a la pista, anem seguim el GR, sense problema fins arribar a Portavella, un centre de dinamització rural.
Seguim baixant sense problemes, pel sender de Sota, fins al coll de Mercadal, on un metres més enllà, deixem aquesta pista, tombant a l’esquerra cap al grau de l’Olla, on passem pel mig de les arruïnades cases i baixem al torrent.
Allà agafem una antiga pista que va a morir en un estret sender que passa pel mig del bosc i ens porta al Mas Anfruns.
Vam arribar al Mas Anfruns que ja era fosc i vam entrar a preguntar pel camí. Allà hi vivia una parella jove i el noi, que és angles del Sud, amablement es va oferir per portar-nos en cotxe fins a Alpens on havíem deixat el cotxe. Mil gràcies des d’aquí. Ens vas fer un favor enorme.
No obstant, per anar-hi a peu, aquí s’indica el trencall de la carretera on s’agafa un sender que ens porta directes al poble, segons l’itinerari seguit d’en GabyPepi. Gràcies per compartir.
Espero que us agradi aquest recorregut.

Inici

Santa_Margarida_de_Vinyoles

Vistes

Panoràmiques

Potser és millor agafar pista esquerra%2C per evitar marrada.La pista de la dreta queda sense sortida.

PictographInformation point Altitude 3,785 ft

S'acaba la pista. Agafar avall

Marrada.A posteriori veiem que potser haviem d'haver agafat pista de l'esquerra.

Tornem a trobar la pista

Tornem_a_trobar_la_pista

PictographRiver Altitude 2,915 ft

Passem_el_riu

PictographInformation point Altitude 3,075 ft

Es fosc i decidim seguir per la pista

Es_fosc_i_decidim_seguir_per_la_pista

S'acaba la pista i seguim per un estret sender

S'acaba_la_pista_i_seguim_per_un_estret_sender

Seguim per la carretera

Seguim_per_la_carretera

Aquí es pot agafar sender al poble

Preferim anar per la carretera perquè és fosc

Arribada

• Photo of Manel_49
    Manel_49 Feb 7, 2018

Excel·lent descripció: de la sortida i cultural. Només de llegir-la ja dóna gust d'anir-hi. Gràcies per compartir. Salut i Cames!

Magí Alsina Feb 7, 2018

Gràcies Manel. La ruta va ser una mica 'accidentada' perquè a l'autor del track model li agradava fer dreceres i, a més, vam badar i se'ns va fer de nit. Sort que el senyor que vivia a la Masia, que era anglès, se'ns va oferir a portar-nos en cotxe l'ultim tram de carretera que ens quedava fins el poble. Aventuretes.
    A part d'això, una excursió maca i agradable. Recomanable.

• Photo of XENXO.HERODOTO
    XENXO.HERODOTO Mar 28, 2019

Ruta muy variada y entorno natural.

Magí Alsina Mar 28, 2019

Gràcies Xenxo, pel teu comentari i valoració. M'alegra que t'hagi agradat.

• Photo of Josep Maria Ferran
    Josep Maria Ferran Apr 18, 2019

Avui hem fet aquesta excursió, que ens ha semblat fantàstica. Tranquil.litat absoluta; només hem vist un altre caminant en tot el dia i, no cal dir- ho, cap cotxe.
    Moltes gràcies pel track, que hem seguit fidelment i ens ha ajudat a descobrir aquests indrets meravellosos del Lluçanès. Plens de boixos encara: la plaga de l’eruga que està devastant els boscos de la Garrotxa i Osona de moment no ha arribat a aquestes contrades. Malauradament és qüestió de temps. I gràcies també per la interessant ressenya i les fotografies. Tot un model per al Wikiloc.

Magí Alsina Apr 18, 2019

Moltes gràcies pel comentari i valoració Josep Maria Ferran. M'afalagues i alhora em dones motivació per a penjar aquestes rutes que procuro que siguin el més fidedignes possible per ajudar tan com pugui, la gent que les escull per fer-les. Creu-me que m'hi passo hores escribint-la, rectificant les marrades i posant els waypoints amb les fotos.
    Wikiloc no t'ho posa fàcil. Si vols rectificar una ruta té l'has de baixar a l'ordinador i editar-la amb un altre programa. Però al baixar-la perds totes les fotos i les has de tornar a posar.
    Però ho faig amb gust perquè a mi també m'agrada seguir un bon itinerari. I amb el teu comentari encara més. Gràcies.

Kimet2101 Oct 23, 2020

Una pregunta. Algú em pot dir el que es triga realment a fer aquesta ruta?

Magí Alsina Oct 23, 2020

Hola kimet2101.
    És molt difícil de contestar aquesta pregunta perquè cada ú té el seu ritme. Més ràpid o més lent. Sí t'entretens fent fotos o fas parades per esmorzar o dinar, o admirar el paisatge.
    Hauries de fixar-te en el temps d'aquesta ruta, la ressenya i comentaris i també buscar a Wikiloc si pots trobar la mateixa ruta feta per altres.
    Fer-ne de tot un cap-mas i segons el que tu tiris.
    No crec que triguis més temps que nosaltres, perquè anaven bastant tranquils i sense gaires presses.
    Tan tranquils que se'ns va fer de nit i ens van haver de portar l'últim tram en cotxe.
    Per aquest fet el temps també queda una mica alterat i llavors caldria sumar-hi aquest últim tram comentat.
    Sento no poder-te donar més certeses però ja has vist per la ressenya que d'excursió va ser una mica accidentada.
    No se si t'he ajudat o t'he liat més, però entre el temps que vam perdre i el que vam guanyar pel cotxe, jo posaria unes 8 hores. Més val comptar més que menys.
    El que si que et puc assegurar és que d'excursió és molt maca. I més a la tardor amb el canvi de fulles.
    Compte també amb el tram perdedor que comento a ls ressenya.
    Si al final decideixes d'anar-hi, m'agradaria conèixer les teves impressions.
    Ànim i bona ruta.

• Photo of jaume valdes
    jaume valdes Oct 24, 2020

Es una ruta llarga. Conta 7 horas. Jo la I feta i vam acabar de nit tancada emb perill de perdre'ns.

Kimet2101 Oct 24, 2020

Molt agraït per les vostres respostes. Potser buscaré una similar, perquè m'ha agradat molt la descripció, però ara que canvien l'hora potser no serà el millor moment per fer una sortida tant llarga.

• Photo of jaume valdes
    jaume valdes Oct 24, 2020

Ara és molt arriesga. Nosaltres vam anar de nit per el bosc i emb un barranc a sota. Si voleu anar, teniu que començar a caminar a les 8 del matí com a més tart i fer vía de pressa. El lloc és maravellos. Sort.

Kimet2101 Oct 27, 2020

Magí, al final vaig trobar aquesta ruta (100 cims) Puig Cornador 1.229 m. Des d'Alpens, per Santa Margarida de Vinyoles i Cal Campaner 46141995 d'en Toni_Martí, que pel dibuix és molt semblant i vaig seguir les teves indicacions, ja que és un goig llegir amb tots els detalls que descrius. Vàrem trigar unes 6 hores, comptant que m'agrada molt fer fotos i gaudir del paisatge de tardor, i també vàrem aprofitar per fer una recollida de bolets.

Malgrat que es pugui trobar el terra moll i rellisqui en punts molt concrets de la ruta, és molt fàcil de seguir amb tots els detalls que es descriu. Dona gust trobar rutes tan ben documentades i explicades ja que t'ajuden encara més a gaudir de la muntanya. Jo la recomanaria sobretot fer-la ara a la tardor pels colors, però també és una ruta molt bona per fer a l'estiu, ja que hi ha molta ombra.

Magí Alsina Oct 27, 2020

Moltes gràcies Kimet2101, per la teva valoració i sobretot pels teus comentaris.
    M'agrada de fer una ressenya amb moltes indicacions i, si puc, afeigir-hi unes notes culturals.
    Com bé tu dius, que dóna gust de seguir aquesta ruta, jo ho faig, encara que costi més, precisament perquè a mi també m'agrada trobar rutes ben indicades, que et guiïn bé i t'evitin marrades innecessàries.
    I també m'agrada documentar la ruta, perquè penso que paga la pena, aprofitar que camines per aquests indrets per conèixer una mica més la història del nostre país. Les petites històries que s'amaguen darrera de cada pedra, cada monument i Inclus cada ruïna que anem trobant pel camí.
    I gràcies altra cop per aquest reconeixement que em fas perquè això em recompensa les hores que he passat penjant aquestes rutes. Que ho faig amb molt de gust.
    I finalment, celebro molt que t'hagi agradat i ho hagueu passat bé fent aquesta excursió.
    Estic d'acord amb tú quan dius que ara és un bon moment per fer-la. Pel canvi tant preciós de les fulles a la tardor, que donen un valor afegit a la caminada. I amb mes raó si t'agrada la fotografia.